livet-enligt-mimmi

Alla inlägg den 26 november 2022

Av Mimmi - 26 november 2022 12:34


Mjau, då är det äntligen dags för den stora Jul-mjauktionen! 

Jag hoppas att ni är riktigt laddade nu. 

Matte och jag har bestämt att pengarna den här gången ska gå tillKattstödet Gotland. 

Vi vill ju gynna vår lokala katthem ibland förutom att lämna saker och fynda i deras secondhandbutik. 

De flesta av er vet hur det fungerar men vi drar reglerna i alla fall. 

Ni kan lägga bud här på bloggen som kommentar eller på Mattes Facebooksida. 

Det är viktigt att ni samtidigt nämner numret till det ni budar på eftersom Matte lätt kan snurra till det, som ni vet vid det här laget... 

Varje kväll uppdaterar jag alla bud här på bloggen så att alla kan följa utvecklingen och hålla sig uppdaterad. 

Den som har vunnit en budgivning har därmed förpliktat sig att betala vinstsumman. 

Om man inte kan hämta vinsten hemma hos oss tillkommer portokostnader. 

Mjauktionen avslutas på lördag 3/12 klockan 18:00. 

Naturligtvis lämpar sig alla vinster även som julklappar! 

Det finns lite allt möjligt och för alla plånböcker. 

Nu tycker jag att vi sätter igång. 



1) 

Vi börjar som vanligt med månadens katt. Det är en ljus och varm katt, precis vad man behöver så här mitt i vinter. Ja, i alla fall om ni bjuder den på ett värmeljus. Den äter faktiskt bara värmeljus vilket är en lite ovanlig kost för en katt... 

Katten är ca 15*20 cm. Metall med glaslykta. 

Utropspris: 75 kronor. 





2) 

Eftersom vi redan har konstaterad att det är vinter och mörkt och kallt så antar jag att många tvåbeningar frysar om sina baktassar. De brukar göra det så här års. 

Lösningen är vad det kallas strumpor. Och varför i all sin dar skulle man sätta på sig ett par strumpor utan katmönster? Jag bara undrar. Här har vi i alla fall ett par som inte bara värmer utan även piggar upp. Gladare kattstrumpor får man nog leta efter. 

Dessa är till lite större fötter. Storlek 41-46. 

Utropspris: 75 kronor. 


 




3) 

Känner ni till någon "crazy catlady"? Ni kanske rent av har en därhemma. Då är julklappen kirrad. 

Den här tvålen är både vacker och väldoftande. Och närproducerad. Kan man önska mer? 

Mått ca 7,5*3 cm. Vikt ca 120 gr. 

Utropspris: 50 kronor. 


 




4) 

Kanske ni håller på och julpyntar hemma nu. Då vill jag föreslå den här underbara girlanden som komplement. Utan en girland med katter med rosetter runt halsen bärandes en julpudding blir det faktiskt inte riktigt jul. Tro mig! Du kommer humma "deck the hall" och andra carrols av bara farten. 

Tre meter lång eller 9 katter. Nästan 20 cm hög och full av mjau. 

Utropspris: 50 kronor. 


 




5) 

Och när man ändå pratar julpynt så är inte dessa speciella julgranskulor att förglömma. 

Har ni någonsin sett något liknande? Att sätta dessa i julgranen är naturligtvis ett måste för varje kattälskare.  Kanske även katterna blir så imponerade att de lämnar granen ifred för en gångs skull... 

Har man ingen gran av olika anledningar (stavas oftast "katt") så går det förstås lika bra med en liten girland. Eller varför inte en krukväxt? 

Silvriga julkulor ca 6 cm stora. 

Utropspris: 50 kronor. 


 




6) 

Snart är det Jul. Men innan dess kommer Lucia. Och även till det har vi bästa pyntet naturligtvis. 

Jag skulle tro att det finns rätt många katter som lussar för sina tvåbeningar tidigt på morgonen med skönsång. Problemet är väl att de gör detta utan krans, ljus, lussebulle eller pepparkaka. Och dessutom inte bara den 13/12 utan varenda morgon... Så ni får trösta er med denna fina disktrasa. 

Utropspris: 50 kronor. 


 




7) 

Vissa dagar vill inte tvåbeningar gå upp tidigt. Eller julpynta. Eller jobba. Eller vad det nu kan vara. 

Då behöver de denna t-shirt. För även tvåbeningar får vägra saker ibland. Om de sätter på sig denna så kommer ingen kräva något eller undra. Att den dessutom är röd kan vara både en stopsignal eller lite förtäckt julkänsla gör ju inte saken sämre direkt. 

T-shirt i bomull i storlek 2XL. Axlar 50 cm bred, nere ca 65 cm, längd ca 75 cm. 

Utropspris: 65 kronor. 


 




8) 

Tvåbeningar har en tendens att tappa bort sina nycklar. Som katt kan det därför vara rådig att ta ett fast grepp om dem. Som på den här nyckelringen. Då är det lättare att hålla reda på nycklarna och dessutom vill man ju inte tappa bort katten. Eller hur? 

Hela längden inklusive ring är drygt 9 cm. Katten mäter 2 cm. 

Utropspris: 75 kronor. 


 




9) 

Ibland behövs det många tassar i köket. Jag vet inte vad ni tycker, men enligt min uppfattning kan det vara helt purrfekt med hundra stycken. Som på den här kökshandduken. Men jag vågar inte lova för mycket. Det kanske bara är 96 tassar eftersom en katt vänder ryggen till... Hur det blir får ni se själva i köket sedan. 

Bomullshandduk från Ulster Weavers, 72*48 cm. 

Utropspris: 85 kronor. 


 




10) 

Ni som läser min blogg året om vet att jag är en mycket smart katt. En annan katt som också var mycket smart var katten Kerstin. Tyvärr gick hon bort i höstas, kort efter att hennes bok kom ut. I den här stora fina boken har hon fått hjälp att tassa ner sina tankar och funderingar om livet. Och eftersom hennes husse är musikalisk så har även Kerstin skrivit en del songer.  Boken är illustrerad av Lars Lerin. 

Ett helt underbart stycke litteratur för alla kattälskare. Passar fint till att ha liggandes på soffbordet för att bläddra i när andan faller på. 

Den är väldigt varsam läst av Matte och är därför i nyskick. 

20*24*1,5 cm. 

Utropspris: 175 kronor. 


 




11) 

Oavsett om man ska läsa boken om Kerstin eller någon annan bok så är det alltid bra med ett bokmärke. Man slipper att vika och misshandla boken. Man riskerar inte att katten börjar bläddra. Och ett vackert bokmärke förhöjer läsupplevelsen. Säger Matte. 

Och vilket bokmärke kunde vara finare än ett med läsande katter? 

Den här är målad av konstnären Rosina Wachtmeister, har guldplätering och är 16 cm lång. 

Utropspris: 45 kronor. 


 




12) 

Och till sist har vi en både snygg och stabil tygkasse. Naturligtvis med kattmönster. Det är ett tyg som man blir glad av och snyggare än på bilderna. Katter i alla färger och former som hjälper till att bära hem julklappar. Eller julmaten. Och alltid, alltid kattmaten. 

Handtagen är något slags nylon och kommer att hålla för evigt. 

Mått ca 45*45 cm. 

Utropspris: 65 kronor. 


 



 Och det var allt för den här gången. 

Nu är det bara att sätta igång att buda. 

Mjau! 


Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards