livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under juni 2023

Av Mimmi - 30 juni 2023 18:55


Mjau, igår kväll fick jag min överraskning.
Det är en klöstunna!
Bilderna är lite taskiga eftersom Matte satt i soffan och fick zooma in ordentligt med telefonen.
Den står inte på plats än heller.
Jag är inte helt övertygad om nyttan av detta.
Men jag har nosat på nästan varje kvadratcentimeter och kan rapportera att den luktar väldigt mycket trä.
Matte har lagt godis i alla våningar som jag har ätit.
I översta hålet var jag tvungen att hoppa i för att få tag i godiset.
Och eftersom den är utformad så här så har jag även klöst lite för att överhuvudtaget kunna titta in i våning tre.
Jag är faktiskt en rätt så modig katt nuförtiden.
Men vi får se om jag gillar klöstunnan.
Mjau!

Av Mimmi - 29 juni 2023 21:04


Mjau, ibland säger Matte "ajabaja" till mig.
Det händer inte ofta.
För jag är ju en snäll flicka.
Men jag tycker också om att busa.
Och det mesta buset är tillåtet.
Matte höjer till exempel inte ens på ögonbrynen när jag klöser på våra tre olika mattar, sängkappan eller soffan.
Men när jag började klösa på sänggaveln för någon månad sedan var det tydligen ajabaja.
Fast det är sååå roligt!
Matte påstår att den inte är så stabil och kommer att gå sönder.
Jag är väldigt konsekvent med att aldrig någonsin klösa på ett klösträd.
Sånt är alldeles för grovt för en prinsessas tassikyr.
Så nu säger Matte att hon har hittat en kompromiss.
Jag hoppas verkligen att det är en bra kompromiss för annars är det kanske jag som säger ajabaja.
Mjau!


Av Mimmi - 28 juni 2023 20:53


Mjau, idag när Matte åkte till katthemmet så glömde hon att ta med sig nyckeln.
Vips, så var jag inlåst.
Och det är inte första gången det händer...
Senaste gången var för bara fyra veckor.
Innan dess var det i alla fall några månader sedan.
När man har en Matte som min så är det helt enkelt ingen höjdare att ha en lägenhetsdörr som går att dra igen.
Alldeles för riskabelt!
Matte själv blir lika förvånad varje gång.
Hon har alltid varit välplanerad och organiserat.
Innan hon blev sjuk.
Dessutom sitter det en lapp på dörren där det står "NYCKEL" .
Men det hjälpte tydligen bara några veckor.
Som tur i oturen är ju att Matte har en nyckel deponerad hos en granne.
Sedan mer än två år tillbaka.
Då trodde hon egentligen inte att det skulle behövas.
Men nuförtiden är hon väldigt glad över det.
Och jag också.
För tänk om hon inte hade kunnat komma in till mig.
Vilken KATTastrof!
Så nu är det lugnt igen.
Och nyckeln ligger hos grannen igen.
Till nästa gång...
Själv håller jag i Matte för säkerhets skull.
Mjau!

Av Mimmi - 27 juni 2023 22:52


Mjau, ikväll ville jag inte komma in.
Alls.
Matte sa till tre gånger utan att jag brydde mig.
Det har varit så väldigt varmt idag att jag blev helt däckat även på kvällen när jag låg i min koja på balkongen.
Så när solen hade gått ner lade jag mig på stengolvet på balkongen och vägrade att komma in.
Matte var tvungen att skaka godisburken.
Då fick jag bråttom, det kan jag inte förneka.
Sedan kom jag på att jag inte hade gosat med Matte på hela kvällen och då blev jag fruktansvärt gos-sjuk.
Jag var tvungen att tok-gosa ett tag.
Sedan tryckte jag alla fyra tassar mot hennes ben och huvudet i hennes hand och nu vägrar jag att röra på mig.
Mjau!

Av Mimmi - 26 juni 2023 19:15


Mjau, jag vet inte hur ni gör när det är så här varmt.
Men jag gör absolut inga avsteg från att gosa med Matte precis som vanligt.
Matte kan kanske tycka att det blir lite väl varmt.
Men det bryr jag mig inte om.
Jag vill gosa och vara nära årets alla dagar.
Oavsett temperatur.
Och jag värmer henne med både magen och alla fyra tassar.
Mjau!

Av Mimmi - 25 juni 2023 21:04


Mjau, vi har tagit det väldigt lugnt idag.
Dels för att det är söndag.
Dels för att det är väldigt varmt.
Och dels för att Matte behövde vila efter gårdagen.
Dessutom ville jag ha massor med gos.
Sängen är alltid ett bra ställe att vara på.
Så jag klagar inte.
Mjau!

Av Mimmi - 24 juni 2023 19:45


Mjau, alltid när jag minst anar det så sticker Matte iväg på en utflykt och lämnar mig ensam.
Idag åkte hon iväg med en väninna och var borta i sju timmar!
De körde på en roadtrip till södra delen av ön och gick på konstutställning bland annat.
Matte påstår att det är väldigt skönt att åka bil med AC när det är varmt.
Det har jag ingen aning om eftersom jag aldrig någonsin vill lämna lägenheten.
Men det var lite trist att vara ensam så länge.
När Matte kom hem så kom jag ut från sovrummet där jag hade legat på sängen - på den t-shirt som Matte sover i.
Har man ingen Matte till hands så får man hålla sig till något med hennes doft i.
Och eftersom Matte naturligtvis var helt slut när hon kom hem så gick vi och la oss på en gång.
Då passade jag även på att värma henne lite.
Eller egentligen håller jag fast henne.
Men det behöver hon inte veta om så länge som hon ligger still.
Mjau!

Av Mimmi - 23 juni 2023 15:27


Mjau, idag vill Matte och jag önskar alla en glad missesommar!
Jag hoppas att åtminstone någon av er får sju sorters godis.
Cornelia har rapporterat att hon har fått dreamisar.
Någon annan som har fått något gott?
Matte och jag latar oss väldigt mycket.
Vi har precis sovit en massa timmar för att vi kände för det.
Kanske inte någon klassisk missesommar- aktivitet men vem bryr sig.
Vi var lite trötta helt enkelt.
Nu ska jag se om jag hittar lite skugga på balkongen så att jag kan sova lite till.
Hoppas att ni får en purrfekt helg.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards