livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under juni 2021

Av Mimmi - 30 juni 2021 20:23


Mjau, idag ser det så mycket bättre ut på budfronten!
Det är en riktig fröjd att skriva en uppdatering :
1) 350 kr, Lotta
2) 250 kr, Annica
3) 200 kr, Cornelia
4) 300 kr, Britt-Inger Olsson
5) 100 kr, Paula
6) 200 kr, Charlotta
7) 250 kr, Charlotte
8) 200 kr, Tommi
9) 100 kr, Paula
10) 75 kr, Camilla
11) 450 kr, Maja Gräddnos
Och ni som blivit överbjudna - misströsta inte.
Det är bara att fortsätta lägga bud.
Mjauktionen fortsätter i några dagar till!
Bra, eller hur!
Mjau!

Av Mimmi - 29 juni 2021 20:20


Mjau, då är det dags för en första uppdateringen.
Det har inte kommit in så många bud än så länge men jag hoppas att det ändrar sig snart.
Här kommer i alla fall de bud som finns :
1) 300 kr, Smiley
2) -
3) 200 kr, Cornelia
4) -
5) -
6) -
7) 150 kr, Tutan
8) -
9) 50 kr, Tutan
10) 50 kr, Tutan
11) -
Jag hoppas att jag kan skriva ett bud bakom alla nummer till imorgon kväll!
Eller tycker ni inte om vinsterna?
Vi anstränger oss faktiskt, Matte och jag, för att hitta en fin blandning till varje mjauktion.
Matte tog en sväng till Kattstödets loppisbutik idag och fyndade flera mycket fina saker till framtida mjauktioner.
Men vi måste hjälpas åt för att kunna hjälpa hemlösa katter.
Mjau!

Av Mimmi - 28 juni 2021 17:42


Mjau, då var det dags igen. 

En mjauktion till förmån för veterinärskostnader i samband med alla sjuka kattungar hos Livet med Jourkatter. 

Det har jag skrivit om för några dagar sedan. Så det är bara skrolla ner och läsa om ni missade det. 

Matte gnäller visserligen lite för att det är för varmt, men jag har placerat henne i soffan framför fläkten med datorn i knät, iskall vätskeersättning i ett glas och en ask halstabletter. 

Så hon har - om än motvillig - accepterad jobbet som sekreterare åt mig. 

Nu ska jag smida när järnet är varmt - eller när Matte är någorlunda svalt. 

Vi gör som vanligt. Ni kan lägga bud här på bloggen i kommentarerna. Då måste ni även alltid skriva objektnummer så Matte inte snurrar till det och blandar ihop saker och ting. 

(Som ni förstår så är Matte en ganska värdelös sekreterare, men jag har ingen annan att tillgå.) 

Ni kan även lägga bud under respektive bild i ett särskilt, offentligt inlägg på Facebook på Mattes profil. 

Men bara just i detta inlägg för annars kan varken jag eller Matte se det. 

Och som vanligt tillkommer portokostnader för varje vinst. Där brukar Matte vara duktig med att hitta billigaste sätt att skicka. 

Mjauktionen avslutas på söndag 4/7 klockan 18:00. 

Men då sätter vi igång, tycker jag.  


1) 

Månadens katt är en tjusig en i blått glas. Fint som den är men den är även beredd att extraknäcka som en liten karaff. Glöm bara aldrig att sätta tillbaka huvudet... 

Höjd 22 cm inklusive öronen. 

Utropspris: 65 kronor. 


 

 




2) 

Och så har vi även månadens tungviktare. En bit sten med en handmålad katt. Lite asymetrisk och tung som sjutton kattungar...  Och ändå ser katten väldigt fluffig ut. 

Mått 17*21 cm. 

Utropspris: 75 kronor. 


 




3) 

Om du gillar svarta katter men vill ha en lättare variant så kan jag även erbjuda en liten tavla med glas och ram med guldkant. Den väger bara som en enda kattunge. 

13*18 cm. 

Utropspris: 45 kronor. 


 




4) 

Som ni säkert har lagt märke till så är det varmt på sommaren. Om man trots detta vågar lämna hemmet och beger sig ut i solen kan det vara trevligt med något kallt att dricka och kanske även att äta. Den här svarta katten väger inte alls mycket men kan på nolltid bli ganska tung. Det beror på vad du matar den med. 

Splitterny liten kylväska 12*15*21 cm. Definitivt snyggast på stranden eller picknicken. 

Utropspris: 100 kronor. 


 




5) 

Om ni inte få plats med fikat i kylväskan eller behöver en ny kasse för (katt-)matinköpen så finns det den här fina kassen med den mest självklara sanningen som tryck. 

Handtag som även gör det möjligt att bära kassen på axeln. 

37*40 cm, 100% bomull. Även den här är splitterny. Donerad av Smiley. 

Utropspris: 65 kronor. 


 




6) 

Naturligtvis har vi inte bara stora katter utan även små. Dessa söta små katt-knappar till exempel. 

20 stycken helt nya fina knappar att pyssla med, sy fast som dekoration eller leka med och tassa bort dem under soffan... 

Diameter 1,4 cm. 

Utropspris: 50 kronor. 


 




7)

Eller dessa busiga små örhängen i form av kattungar, som gärna vill hänga med dig hela dagen.  

3,2 cm från tassen till svansspetsen. 

Utropspris: 75 kronor. 


 




8) 

Om ni behöver förvara knappar eller örhängen eller andra små saker så kan jag rekommendera denna tjusiga plåtask. Eller så har man den bara som dekoration för att den är så söt. 

11*12 cm, höjd drygd 2 cm. Inte sprillansnytt men fint ändå. 

Utropspris: 50 kronor. 


 




9) 

Man kan aldrig ha för många katter. Om det är ont om plats så kan man alltid sätta dem på kylskåpet till exempel. Som dessa söta retro magneter.  4*6 cm. 

Utropspris: 45 kronor. 


 




10) 

Och ännu ett fyrpack retro magneter.  4*6 cm. 

Utropspris: 45 kronor. 


 




11) 

Om ni nu är uttröttat av hela mjauktionen så kan det vara en bra ide att buda på den här fina kattbädden som är sydd av Annica Hillberg. 

Det går att vända den åt vilket håll man vill. Om man är praktiskt lagd så anpassar man ytan till pälsfärgen - mörk päls till det bruna tyget och ljust päls till den vita sidan. 

Om man är mera estetiskt lagd så gör man tvärtom. Mörk katt på den vita sidan och ljus katt på den mörka sidan. Gör sig kanske bättre på bild. 

Eller så är man oragmatiskt och använder först den ena sidan och sedan den andra innan det är dags att tvätta den... 

Bäddytan är 45*45 cm. 

Utropspris: 150 kronor. 


 



Och det var allt för den här mjauktionen. 

Nu är det er tur. 

Lägg bud så det ryker! 

Jag väntar med spinning... 

Mjau! 



Av Mimmi - 27 juni 2021 22:24


Mjau, idag har jag jobbat hårt.
Jag har förstått att det handlar mycket om bollar just nu.
Så jag tänkte också på bollar och kom fram till att jag kunde göra en laguppställning innan nästa match.
Men eftersom jag inte förstår mig på fotboll där alldeles för många slåss om en enda boll så blev det en laguppställning inför nästa tassboll-match.
En massa bollar, redo att kickas iväg av mig när andan faller på.
Eller att kasta för Matte när hon är med och leker.
Det är bra att vara beredd, eller hur?
Mjau!

Av Mimmi - 26 juni 2021 21:43


Mjau, jag försöker att leka med Matte.
Men Matte påstår att det är för varmt.
Det tycker inte jag.
Jag tycker att hon är lat!
Visst har vi fotat alla vinster till mjauktionen.
Men vi har även sovit middag i flera timmar.
Så jag har puttat en boll till henne och tagit i från alla fyra tassar och så har jag rytit -kom igen, Matte!
Ibland är det faktiskt det enda som hjälper.
Mjau!

Av Mimmi - 25 juni 2021 21:24


Mjau, Matte och jag vill önskar er alla en glad missesommar!
Vi gör det med en gammal bild som Matte tog för flera år sedan.
Då när jag fortfarande var en riktig skyggis.
Men jag var faktiskt ganska duktig på att posera.
Om jag kände för det...
Sedan har ni kanske läst om Livet med jourkatter på Facebook?
Kattungarna som har fått en sällsynt virussjukdom.
Alla har fått läggas in.
Flera har inte klarat sig.
Det har blivit skyhöga vårdkostnader och kassan ekar tomt nu.
Det är väldigt jobbigt för alla inblandade att se små kattungar dö en efter en när man gör allt och lite till.
För att mamma katt inte varit kastrerat och vaccinerat och fångat upp en dum virus.
En vuxen katt kanske klarar av det.
Men inte små kattungar på bara några veckor.
Det är inte heller första gången detta händer.
Många hemlösa och förvildade katter bär på olika farliga sjukdomar som ställer till det när de får ungar.
Om de inte själva dör först.
Detta orsakar mycket lidande för kattmamman, ungarna, jourfamiljen och ekonomin.
Så jag tänkte hjälpa till med en mjauktion som förhoppningsvis kommer efter midsommarhelgen.
Matte och jag har letat fram några fina saker till det.
Och jag hoppas att ni vill vara med och buda förstås.
För om vi hjälps åt så kan vi nog få ihop en fin slant.
Mjau!

Av Mimmi - 24 juni 2021 23:07


Mjau, ikväll var Matte tjatig.
Hon ville att jag skulle komma in när jag var mitt i jakten på nattfjärillar.
Visst borde hon fatta att sånt inte gå att avbryta hur som helst?
Jag fick lite mer tid.
Sedan ropade hon igen.
Men jag var fortfarande inte redo att komma in.
Det tog en dryg halvtimme innan jag kände mig nöjd och faktiskt kom när Matte ville stänga balkongdörren.
Då måste jag ändå påpeka att jag vanligtvis kommer på studs när Matte ropar på kvällen att det är dags att komma in.
Men ikväll var det många nattfjärillar att ta tass om så då lyssnade jag inte.
Matte åt sin sida ville helst stänga dörren lite tidigare ikväll eftersom det tydligen kom in mygg igår kväll och kalasade på Matte under natten...
Men tji fick hon.
Jag har faktiskt varit ute väldigt mycket idag.
Legat i en utekoja och slappat och sovit.
Bara kommit in för mat och lite gos.
Vissa dagar blir det helt enkelt balkonghäng för hela slanten.
Nu hoppas jag bara att det inte kommit några mygg på kuppen.
Annars lär Matte skylla på mig.
Som om jag skulle tagit in dem...
Mjau!

Av Mimmi - 23 juni 2021 21:00


Mjau, idag kom Matte fram till att hon gillar fotboll.
Alltså inte att titta på fotboll.
Men när alla andra tittar på fotboll så har hon poolen helt för sig själv.
Och det gillar hon!
Själv gillar jag bara tassboll.
Då har jag minst 11 bollar att dribbla runt med och kan skjuta mål utan att någon hindrar mig.
Jag gillar även att ligga på balkongen och rynka på morrhåren när grannarna skriker som om de hade blivit attackerade av en vildkatt...
Förresten är det väldigt många skällisar i huset nu.
Det är ju en hel del som bor här hela tiden.
Men nu är det även semesterskällisar.
Så det skälls på balkongarna så man kan bli helt yr i bollen...
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards