livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under september 2020

Av Mimmi - 30 september 2020 19:58


Mjau, jag tycker om när ni lägger bud.
Oj vad jag tycker om det!
Nu har alla objekt fått bud, några flera stycken.
Det är precis så som det ska vara när man håller auktion.
Här har ni budläge just nu :
1) 100 kr, Molly
2) 200 kr, Smiley
3) 100 kr, Cornelia
4) 100 kr, Camilla
5) 100 kr, Charlotta
6) 200 kr, Jan-Eric
7) 250 kr, Annica
8) 100 kr, Smiley
9) 100 kr, Sven
10) 100 kr, Tommi
11) 150 kr, Charlotta
12) 100 kr, Björn
Och eftersom ni är så duktiga tänkte jag avslöja hur det går till när jag bloggar.
Med bildbevis!
Matte sätter sig med laptoppen i knäet och jag lägger mig bredvid och funderar.
När jag har kommit på vad jag vill blogga om så tittar jag på Matte och berätta för henne.
Sedan ser jag till att hon skriver ner det.
Om hon inte jobbar tillräckligt snabbt så buffar jag på henne.
Hon är ju min sekreterare och ska göra som jag säger!
Tyvärr gör Matte inte alltid som jag säger.
Hon måste vara ett ganska hopplöst fall med tanke på att jag har uppfostrad henne i 5,5 år nu...
Men oftast så ser jag till att det blir som jag jamar.
För så ska det väl vara?
Mjau!

Av Mimmi - 29 september 2020 19:19


Mjau, så glad jag känner mig över början av auktionen!
Och era fina bud naturligtvis.
Tio av tolv objekt har redan fått ett första bud.
Det känns mycket hoppfullt.
Några av er kanske väntar till den här första uppdateringen för att lägga ett bud.
Så här ser det ut efter ett dygn :
1) 100 kr, Molly
2) 200 kr, Smiley
3) 100 kr, Cornelia
4) 35 kr, Kirsi
5) 100 kr, Charlotta
6) 200 kr, Jan-Eric
7) 150 kr, Charlotta
8) -
9) 60 kr, Sven
10) 100 kr, Tommi
11) 150 kr, Charlotta
12 -
Visst är det en bra början?
Jag fick faktiskt extra mycket godis igår kväll av Matte eftersom jag hade varit så duktig.
Och det tycker jag att jag förtjänar varje kväll nu i en vecka.
För det är anstränande att sköta om en auktion ordentligt.
Det fattar ju vilken katt som helst.
Dessutom måste jag ta tass om Matte också eftersom hon har väldigt ont i ryggen nu igen.
Så jag har fullt upp som ni kanske förstår.
Vi hörs imorgon kväll igen för nästa uppdatering.
Mjau!

Av Mimmi - 28 september 2020 13:55


Mjau, då är det äntligen dags för auktionen till förmån för Kattstödet Gotland. 

Visst har ni längtat lika mycket som jag? 

Det är ju lite roligt med ett katthem nära där man bor. 

Mer om Kattstödet har ni kanske läst här på bloggen söndagen för en vecka sedan. 

Annars går det bra att läsa mer på nätet. 

Bode om katthemmet och om deras fina secondhand-butik i Visby. 

Två av objekterna har Matte faktiskt köpt genom butiken. 

Vi gör som vanligt - man kan lägga bud här som kommentar eller på Mattes facebooksida i ett extra inlägg för auktionen. 

Varje kväll gör jag en uppdatering av alla bud här på bloggen. 

Kom ihåg att hålla koll på era bud så ni inte missar en vinst om någon annan budar över. 

Och buda med hjärtat. 

Alla pengar går oavkortat till Kattstödet Gotland. 

Alla vinnare behöver även betala porto när vinsten skickas. 

Auktionen avslutas på tisdag 06/10 klockan 18:00. 

Då är vi väl så redo som man kan bli? 



1) 

Vi börjar med månadens katt, eller katter snarare. En kattmamma och hennes kattunge i massivt underbart mörkblå glas. De gör sig fantastisk på en fönsterbänk men även på andra platser. Visst vill man adoptera dem genast? 

Höjd ca 13 cm på mamma katt och ca 6 cm på kattungen.

Utropspris: 85 kronor. 


 

 




2) 

Det är inte alla som tycker om glas. Vissa vill ha mjuka material istället. 

Så här har ni ännu en kattmamma med kattunge - som kuddfodral. 

Mått: 45*45 cm. Baksidan enfärgad. 

Utropspris: 50 kronor. 


 




3) 

Naturligtvis har vi även annat än bara mamma-barn-motiv. Här är det två mjuka katter på en kudde som man gärna vill krama. Eller är det katten som vill krama den? 

Mått: 45*45cm.  Baksidan är enfärgad. 

Utropspris: 50 kronor 


 




4) 

Men alla katter vill man inte krama. Dessa två i trä vill gärna dingla i dina öron och tyst jama till dig ibland. De har gula ögon men det lilla röda som syns är bara någon spegling. 

Mått: 5*2,5 cm. 

Utropspris: 35 kronor. 


 




5) 

Vill ni ha fler än två katter? Självklart. Här har ni fyra stycken på ett bokmärke! Motiv från Rosita Wachtmeister och med guldplätering om man titta noga. Lite svårt att fota. Men gör varje bok till en extra läsupplevelse. 

Mått längd 16 cm, bred 5 cm. 

Utropspris: 35 kronor. 


 



6) 

Fler katter än fyra? Här kommer sex stycken! Eller ska man säga tre dubbla? 

Det är 6 glas med tre olika kattmotiv i svartvitt på båda sidor. Tung botten som hindrar till viss del de experimentella katterna som vill utforska tyngdlagen... 

Jag lovar att det är mycket roligare att dricka ur dessa oavsett innehåll. 

Höjd: 13,5 cm. Diameter 6 cm. 

Utropspris: 100 kronor 


   




7) 

Om jag har ännu fler katter? Jodå, jag har även sju i rad... Men fler än så blir det inte. 

7 svarta katter i gjutjärn - de måste väl ge tur? Hur som helst vill de gärna hålla några handdukar, gummisnoddar, grytlappar eller vad det nu kan tänkas bli. 

Mått: ca 15*7 cm. 

Utropspris: 65 kronor. 


 




8) 

Nu går vi tillbaka till enkla katter. Den här grytlappen till exempel. Den jamar till försiktighet när något är för varmt. Och vad är bättre än en katt i köket?

Mått: 32*17 cm. 

Utropspris: 35 kronor


 




9)

Ännu en katt till köket!

Den här är duktig på att slicka upp allt som du råkar spilla. Mycket praktiskt. Om inte din egen katt brukar göra det... 

Mått: 20*17 cm. 

Utropspris: 35 kronor


 




10) 

När det nu blir höst så är det viktigt att hålla koll på temperaturen. Både inne och ute. Men framförallt ute, tycker jag. Man vill ju veta om man kan våga sig ut på balkongen till exempel. Eller om man riskera frysna tassar och en iskall nos... 

Mått: 23*7 cm. Cinober Design.

Utropspris: 45 kronor 


 




11) 

När det blir kyligt kan även din tvåbening behöva skydda baktassarna inomhus. Och vad värmer bättre än en katt eller två? Tofflor med kattmotiv och öron. 

Storlek 37, 22 cm lång. 

Utropspris: 50 kronor 


 




12) 

Så här på hösten kan tvåbeningarna behöva något vettigt att läsa. Och vad är vettigare en en bok om katter? Ingenting förstås. Skyddsomslaget är inte direkt nytt, annars fint skick. Men då gör det inte så mycket heller om det skulle bli några klösmärken på den... Ifall katten också vill läsa. Själv brukar jag läsa Mattes böcker i hörnen, tryckt mot kinden.  

Utropspris: 65 kronor 


 


Och det var allt för den här gången. 

Nu gäller det att lägga bud på dina favoriter. 

Så vad väntar ni på? 

Mjau! 




Av Mimmi - 27 september 2020 21:00


Mjau, Matte håller på att föra över bilderna från telefonen till datorn och sedan till bloggen.
Det tar sin lilla stund.
Men jag buffar och spinner som stöd.
För Matte har väldigt ont idag.
Så egentligen vill hon inte ens röra på lillfingret ens.
Men jag sa till henne att hon bara MÅSTE göra det här idag.
Så jag hjälper till.
Som före detta hemlös katt känner jag ju solidaritet med katterna på Kattstödet.
De längtar säkert efter ett tillskott i kassan.
Så vi kämpar på här hemma.
Men oj vad ansträngande det är att få fart på Matte!
Jag känner mig helt slut nu...
Så snart Matte är klart ska vi lägga oss igen.
Så mycket är säkert.
Mjau!

Av Mimmi - 26 september 2020 19:28


Mjau, jag kan rapportera att Matte i alla fall har fotat allt till auktionen idag.
Det är ett steg framåt.
Så just nu tror jag på måndag.
Senast tisdag.
Men jag undrar faktiskt - ni är ovanligt lugna.
Längtar ni inte efter en auktion?
Och ingen som hjälper mig att skälla på Matte.
Tror ni att jag fixar allting själv?
Jag jobbar på.
Men Matte är väldigt envis ska ni veta.
Jag kan behöva lite hjälp och moraliskt stöd.
Mjau!

Av Mimmi - 25 september 2020 19:26


Mjau, det är inte enkelt att leva ihop med Matte, ska ni veta.
Jag trodde att hon skulle fota allt fint till auktionen igår.
Men det gjorde hon inte.
Då var jag säker på att det skulle bli idag.
Men Matte kom inte upp ur sängen.
Hon sa bara att hon ville inte!
Hon ville bara ligga där och inte röra sig alls.
Och det gjorde hon inte heller.
Vad gör man då?
Man lägger sig tätt intill och spinner såklart.
Lägger tassarna mot Mattes bröstkorg och sedan somnar man...
Jag misstänker att det kanske inte blir någon auktion här i helgen utan att den kommer i början av nästa vecka.
Jag jobbar på det.
Det får ni tro på.
Och jag försöker verkligen.
Men vad gör man med en Matte som inte fungerar?
Mjau!

Av Mimmi - 24 september 2020 20:35


Mjau, idag har vi en trött dag.
Matte har ont också.
Vi har haft en lång eftermiddagslur och kom knappt upp ur sängen efteråt.
Men hungern gör ju sitt till slut...
Nu ligger vi i soffan och jag gör mitt bästa för att trösta Matte.
En blöt puss på kinden och en tass på armen brukar fungera fint.
Vi har ju redan gosat en massa innan och efter tuppluren.
Hur brukar ni trösta era tvåbeningar?

Av Mimmi - 23 september 2020 19:52


Mjau, idag kändes det som om sommaren var tillbaka.
Och naturligtvis var jag ute på balkongen.
Där kom jag på att jag faktiskt kunde ligga på Mattes solsäng.
Hittills har jag bara använt den som vindskydd.
Det fungerar bra eftersom den är så låg.
Så då kan man sitta under den och härda ut även när vädret inte riktigt faller mig i smaken.
Men idag låg jag på den istället.
Det var rätt mysigt.
Tills Matte ville fota mig.
Då vände jag ryggen till.
Senare klöste jag på den.
För att berätta för Matte att den var godkänd.
Om ni undrar varför jag är rosa på rumpan så är det faktiskt speglingen att en blommande orkidé, Matte fotade nämligen genom fönstret...
Förresten - vill ni veta en hemlis?
Matte och jag har plockat fram saker till auktionen.
Och längre än så har det inte kommit.
Men det är på gång.
Väldigt fina saker faktiskt.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards