livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under december 2020

Av Mimmi - 31 december 2020 22:29


Mjau, hur har ni det så här på nyårsafton?
Vi sitter i soffan och undrar hur kvällen ska bli.
Det har varit rätt lugnt hittills, särskilt om man jämför med Stockholm.
Inte en enda smäll innan klockan 21.
Sedan dess har det varit något men inte särskilt mycket.
Jag har blivit lite orolig men Matte finns där för mig och lugnar mig.
Fast vi kanske ska dra oss till sovrummet snart för säkerhets skull.
Vi hoppas väldigt mycket på att det blir hyfsat lugn kväll.
Mjau!

Av Mimmi - 30 december 2020 21:22


Mjau, på kvällen brukar vi gosar i sängen innan vi ska sova.
Då brukar jag ofta för eller senare hamna på rygg och när man ligger så vill man gärna stretcha lite på frambenen.
Som på bilden, men ni får tänka er Matte tätt intill och hennes arm runt mig.
Ibland låter jag sedan vara en eller båda ben i utsträckt läge.
Som ni kan tänka er så är det lätt hänt att ena frambenet hamnar i Mattes ansikte.
Det är faktiskt mysigt.
Men ju senare det blir ju tröttare blir Matte.
Till slut försöker hon säga att hon måste sova nu.
Men eftersom jag inte vill höra på det örat så flyttar jag lite på benet så att det hamnar tvärs över Mattes läppar.
Och då kan hon inte säga något mer.
Om hon inte vill få en massa päls i munnen.
Och det vill hon inte!
Tänk på det nästa gång ni vill få tyst på er tvåbening.
Bara en tass eller ett ben över läpparna - jag lovar att det blir tyst.
Mjau!

Av Mimmi - 29 december 2020 19:55


Mjau, igår skulle hemsktjänsten ha kommit för att städa och tvätta.
Matte hade sorterat tvätten och plockat undan alla mina leksaker.
Och jag hade förstås gått och gömt mig med skakiga tassar i min fluffkoja.
Men så blev det ingenting.
På grund av personalbrist.
De hade ringt innan Matte hade slagit på telefonen på morgonen.
Så efter ett tag öppnade Matte sovrumsdörren och sa att jag kunde komma ut igen.
Det trodde jag först inte riktigt på.
Men när Matte plockade fram mina leksaker vågade jag mig ut till slut.
Det kändes lite snopet.
Här hade jag rusad iväg och gömt mig och varit rädd.
Och så var det falsk alarm.
Nu blir det städning imorgon istället.
Men ingen tvätt eftersom det inte fanns några tvättider.
Matte tycker att det är viktigast med städning.
Hon säger att det blir så smutsig när man har katt.
Jaja, skyll på mig bara...
Men det betyder att det blir skarp läge imorgon igen!
Hoppas verkligen att det blir av då.
Mina nerver klarar inte av flera varningar för snabeldraken som utvecklas till falsk alarm.
Mjau!

Av Mimmi - 28 december 2020 22:27


Mjau, Matte och jag hittade en bild på julgranen när det begav sig för 4 år sedan.
Då stod den på golvet.
Och jag kan försäkrar er om att nätterna var varken stilla eller heliga...
Men så stod ju granen i lekhöjd också.
De senaste 2 åren orkade Matte inte att bära upp granen ur källaren så vi klarade oss utan julgran.
Men i år kom den upp.
Den följde med i flytten och nu har vi inget källarförråd längre.
Men vi har ett litet extra rum som just nu bara tjänar som förråd.
Längre fram ska det även gå att sitta vid skrivbordet därinne.
Att ha en gästsäng.
Och en del förrådssaker.
Men det dröjer.
Själv har jag faktiskt inte rört julgranen i år.
Kanske för att den står på en pall?
Eller kanske för att jag har haft fullt upp med att dansa med tomtarna...
Mjau!

Av Mimmi - 27 december 2020 20:00


Mjau, Matte fick upp ett minne på Facebook.
Hon och Rufus för fem år sedan när hon var kattvakt.
Hon blev lite blödig och sa att hon saknade Rufus.
Tsss...
Jag saknar minsann inte Rufus!
Jag tycker att det är skönt att Matte är hemma hela tiden och inte sticker iväg för att gosa med andra katter.
Rufus var en mästare på att hålla henne kvar.
Han hoppade upp i hennes knä och vägrade att gå ner till exempel.
Och oj vad mycket han skulle gosa.
För fem år sedan var jag fortfarande mycket skygg och hade inte så mycket att sätta emot.
Men jag var svartsjuk ändå.
Nuförtiden är det jag som ska gosa jättemycket.
Men jag skulle aldrig komma på idén att gosa med en kattvakt.
För även om jag älskar min Matte så tycker jag ändå att alla andra är rätt så läskiga.
Jag förstår mig inte på katter som Rufus som "kastar sig om halsen" på de flesta tvåbeningar.
Skönt att Matte inte orkat åka på semester på flera år nu.
Mjau!


Av Mimmi - 26 december 2020 20:09


Mjau, jag vet inte hur ni har det.
Men Matte och jag har fullt upp.
Med att äta mat och sedan vila på maten.
Dessutom är det rätt ansträngande när man äger 4 kojor, en säng och en soffa.
Det är inte alls enkelt att bestämma sig för var man vill vila för stunden!
Alla ställen ropar på mig och önskar att jag hårar ner dem.
Då hinner man knappt leka...
Dessutom måste jag hålla ett öga på Matte så att hon sköter sig.
Inte konstigt att jag känner mig lite överarbetat.
God natt på er.
Mjau!

Av Mimmi - 25 december 2020 23:49


Mjau, vi har haft en helt snedvriden dag eftersom Matte inte kunde somna i natt på grund av värk.
Så vi har sovit lite hur som helst under dagen.
Men vi har även hunnit njuta av våra julklappar.
Kattidningar till Matte och godis till mig från Smiley.
Och en koja från tant Maja.
Jag var lite skeptisk mot kojan först men nu gillar jag faktiskt att ligga där inne.
Det betyder att jag har tre kojor i vardagsrummet just nu.
Det tycker Matte är lite väl mycket
Men vad kan hon om kojor och deras olika komfortzoner egentligen?
Dessutom var hon dum och hade flera tända stearinljus på soffbordet.
Vilket innebar att jag inte kunde dansa med tomtarna.
För jag vågar mig inte för nära tända ljus.
Men så snart Matte släcker dem, då ska jag minsann dansa!
Vi vill önska alla läsare en god fortsättning på julen och mycket tomtedans.
Mjau!

Av Mimmi - 24 december 2020 17:34


Mjau, Matte och jag vill önskar er en riktigt God Jul!
Jag har fått tonfisk och det var så gott att jag fick överdrivet mycket energi.
Så här har det varit tomtedans framför granen.
Sedan lyckades jag att kasta lilltomten i en stor båge till Matte i soffan.
God Jul betydde det förstås.
Matte blev mycket förvånad och fick en skrattattack...
Då plockade jag med mig stortomten med den långa luvan mellan tänderna och gick till hallen.
Sedan blev det den hittills vildaste tomtedansen någonsin!
Matte fruktade faktiskt för tomtens liv och mentala hälsa...
Men han är fortfarande intakt och himlar ännu mer med ögonen.
Men julen har ju precis börjat och kvällen är ännu ung.
Och det är inte för intet som vi har övat på att dansa den senaste veckan, tomtarna och jag.
Så vi får se vad som händer...
Jag tycker redan att julen är underbart.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2020 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards