livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under december 2017

Av Mimmi - 31 december 2017 20:52


Det smäller ute.
Det gillar jag inte.
När Matte lämnar vardagsrummet går jag och gömmer mig under soffan.
För säkerhets skull.
Matte tycker att jag är lite larvigt.
Hon säger att det kommer bli minst åtta gånger värre om några timmar.
Tack, men jag vill helst inte veta!
Och nej, jag vill inte gosa heller.
Jag känner mig uppstressad.
Matte pratar med mig och så höjer hon musiken så att jag inte ska höra smällarna.
Tur att jag redan ätit mycket mat och godis tidigare idag.
Om Matte ligger i soffan kan jag ligger under soffbordet och slappa av.
Men hon hon får absolut inte lämna mig.
Bäst att försöka sova lite nu.
Man vet aldrig om man överlever nyårsnatten...
Jag trycker näsan i mattan och försöker att ställa öronen på Matte-frekvens istället för på smäll-frekvens.
Än så länge känns det okej med Matte-support.
Men jag är en känslig liten själ.
Om jag överlever så får ni en rapport imorgon.
Mjauuuuuuuuu.........

Av Mimmi - 30 december 2017 20:02


Matte har laddad ner en gratis app på sin telefon.
Den heter "relax my cat".
Vi lyssnar på musiken i den i skrivande stund.
"Sleep music" och "scared kitten" är nog det som kan vara aktuellt imorgon kväll, säger Matte.
Men jag gillar också det som heter "separation anxiety".
Den är så lugn och fin.
Lite som Mattes röst.
Då kanske hon inte behöver prata non-stop imorgon kväll.
Och dessutom kommer vi ha musik att lyssna till när jag ligger och trycker under sängen och Matte ligger bredvid.
Men nu... *gäsp*.......
Är jag trött....
Måste nog... *gäääsp*... sova liiite...


Av Mimmi - 29 december 2017 18:47


Som de flesta andra djur så gillar jag inte fyrverkerier.
Och just här där vi bor smäller det otroligt mycket.
Därför höll Matte på med min frukost idag och strödde lite vitt pulver över det.
Hon var rädd att jag skulle vägra äta det.
Men det gick fint.
Men varken Matte eller jag märkte någon skillnad på mig.
Imorgon ska jag få en hel kapsel och även på söndag.
Tsssss...
Jag tror att Matte försöker slippa ligga bredvid sängen på nyårsafton och prata konstant med mig.
Kanske hon också borde ta en sådan kapsel?
Hur brukar ni göra på nyårsafton?

Av Mimmi - 28 december 2017 17:15


Matte sover, tyst det är i huset, tyst i huset...

Eller förresten - tyst är det inte!

Grannen väsnar.

Och jag leker.

För Matte vann en så konstig sak i julklappsleken.


 

En bläckfiskarm i mjuk plast...

Ja, Sagas matte har lite konstiga ideer ibland!

Men den är perfekt nu när Matte bara sover.

Då kan jag bli exalterad och gräva ner den under mattan och fram igen.

Hur många gånger som helst!

Utan att störa Matte.

Perfekt.

Ni ska dock inte tro att Matte inte ser efter mig ordentligt.

Ibland rullar hon ur sängen, vinglar omkring lite och fixar min mat och lådan.

Och lite gos finns det alltid tid för!

Själv äter Matte sina matlådor med julmat som hon fick med sig hem.

Också perfekt.

Då vet jag att hon får i sig ordentligt med mat på ett mycket enkelt sätt.

Och annars är det mig Matte mest bryr sig om.

Som alltid.

Det enda Matte ser är det här:


   

Precis som det ska vara!

Av Mimmi - 27 december 2017 17:32


Ifall någon undrar så fortsätter vi att sova, Matte och jag.
Ibland gör vi en liten paus och äter något.
Sen går vi och lägger oss igen.
Någon gång under natten brukar jag leka en stund för att generera största möjliga oreda...
Jag är extremt nöjd över att Matte har slutat kattvakta, så nu stryker jag mig även mot hennes ben ibland.
Fast hon är så lång när hon står upp!
Matte påstår att hon inte alls är lång om man jämför med andra tvåbeningar.
Men jag tycker i alla fall att hon är för lång.
Fast inte när hon bär på godis för att fylla på förrådet i vardagsrummet.
Jag har nämligen en sjätte sinne för godis!
Även om de är inplastade och inte luktar det minsta.
Så då strök jag mig lite extra mot hennes ben och fick önskad resultat - godis fast jag redan hade fått godis tidigare på dagen.
Jag vet minsann hur jag ska sköta mina kort rätt...
Men nu är det nog dags att sova lite till.

Av Mimmi - 26 december 2017 18:20


Idag sover vi.
Matte var ju borta och firade jul hos Saga och hennes familj igår.
De hade tydligen väldigt trevligt.
Åt god mat och hade roligt.
Matte skrattade några gånger så mycket att tårarna sprutade...
Så idag är hon död.
Ledbruten.
Feber, ont i hela kroppen.
Så hon bara ligger i sängen.
Och eftersom jag är en snäll katt så kom jag på förmiddagen tassandes för att hålla henne sällskap.
Själv sovandes förstås.
Jag har nämligen byggd mig en koja under mitt täcke!
Mysigare kan man inte ha det.
Så där låg jag i många timmar och sov medans Matte sov på sin sida av sängen.
Matte gillar inte dessa dagar när hon kraschar och bara kan ligga i sängen.
Men jag var glad att hon var hemma igen.
Kolla in min koja!

Av Mimmi - 24 december 2017 19:00


Matte och jag önskar alla bloggläsare en riktig God Jul!
Eftersom man ska vara glad på julen så föregick jag med god exempel och lyckades därmed även smitta Matte.
På morgonen var jag i högform.
Jag kände mig mycket lekfull men även sugen på gos.
Och ja, ni känner ju mig - jag kan hålla på med flera saker samtidigt.
Så jag tog en vända gos för att sedan sparka igång bollbanan.
En vända gos igen och så på bollbanan.
Så där höll jag på!
Ibland sparkade jag på bollen med svansen kvar i Mattes ansikte.
Matte tyckte att jag var himla roligt!
Sen gick Matte och väntertassade med kattvaktskatterna.
Och när hon kom hem så tyckte hon att vi lika gärna kunde ha julklappsutdelning fast det bara var mitt på dagen.
Så hon fick sitt fadderkatts-bevis och var så glad för det!
Sedan plockade hon fram en kattong och ur den en rund sak med tre bulor och en mus.
Hon ställde den på mattan och tryckte igång den.
Hohoho!!!
Då började musen springa runt i cirkel med några extra vändor just under bulorna.
Det var både läskigt och spännande.
Så jag blev lite exalterad och kollade från alla håll och kanter.
Musen lät en hel del.
Därför sprang jag till Matte som ett barn som är lite blyg och tryckte och tok-gosade mot henne!
Gosade, tittade lite och gosade igen!
Det tyckte Matte var himla mysigt.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om min mus-bana än.
Efter ett tag började leka bredvid med att putta runt en mus och sedan med bollbanan.
Sedan blev det kyckling i buljong till mig och risgrynsgröt till Matte.
Och nu har vi tagit en lång siesta.
Så här ska man fira jul ska ni veta!
Hejsan hoppsan fallerallerara, på julen ska varenda liten katt vara glad.
Förresten blir det nog ingen blogg imorgon.
Matte ska vänstertassar en sista gång och därefter åka hem till min kompis Saga och hennes servicepersonal för att fira lite jul.
Då är hon nog borta heeela dagen och kanske även kvällen.
Jag kommer få min favorit av favoritmaten och sedan ska jag ta det lugnt.
Eller leka järnet kanske?
Hursomhelst.
God Jul!

Av Mimmi - 23 december 2017 21:30

 

Matte håller på att vänsterkattar igen.

Det började redan igår och hon ska fortsätta till och med måndag.


 

Jag försöker att inte bryr mig så mycket.

Men jag rynkar på morrhåren och kräver att Matte ska byta om direkt när hon kommer hem.

Annars får hon inte komma nära.


 

För hon gosar alldeles för mycket med dessa två.

Om ni frågar mig.


 

Fast det är ingen som frågar mig...


 

Den svarta är lite problematisk.

Men hon älskar min Matte.

Det trodde inte Matte att det skulle hända.

Och inte ägaren heller.

Jag kan ju förstå det på sätt och vis.

Eftersom jag också älskar min Matte.

Med betoning på MIN Matte!

För det finns i nuläge alldeles för många katter som älskar min Matte.

Jag är ju ändå snäll och förstår att även andra katter med okänt förflutet och som sedan hamnat på katthem kan behöva en stund med min Matte.

Min Matte är duktig med dessa katter.

Men de får bara låna henne.

För jag vet ju att hon alltid kommer hem till mig.

Och det är det viktigaste.


 

Men jag gillar ändå inte riktigt när Matte vänstertassar...


Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards