livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under december 2017

Av Mimmi - 6 december 2017 21:42


Mjau, idag har Matte äntligen hämtat mitt paket från Smiley.
Så trevligt att få ett paket när man för bara en vecka sedan skickat iväg tio paket själv!
Och dessutom vet Smiley precis vilka godis jag gillar.
Men det var inte bara godis utan även leksaker!
Ett riktigt Mimmi-julpaket.
Tack Smiley!!!
Jag blev så glad så jag gosade lite extra med Matte.
Matte har nu fattat att hon ska hålla händerna still, oavsett vad jag gör.
Så även om jag verkligen gillar att stryka mig mot hennes huvud, axel och arm, eller att kasta mig på rygg framför henne och spinner så är det aldrig en inbjudan till att klappa.
Aldrig ens det minsta!
Hon ska bara hålla sig still.
Och helst vill jag gosa när Matte sitter på knä på samma ställe som när vi gosade första gången.
Dessutom ska det gosas tre gånger per dag.
På morgonen, tidigt på kvällen och sent på kvällen, precis innan Matte går och lägger sig.
Se där, då har jag bestämt lite rutiner!
Måste ju få lite ordning på Matte...

Av Mimmi - 5 december 2017 09:12


Det ligger en avi här hemma.
En avi för ett brev till mig.
Den har legat i flera dagar nu.
Men tror ni att Matte tar tag i saken?
Jag misstänker att det är godisar som Smiley har lovat skicka till mig.
Så det börjar verkligen bli dags att hämta ut det snart!
För det går åt mycket godis nu när jag har börjat gosa försiktigt.
Klart ju, gos och godis är ju nästan samma ord!
Matte påstår att jag snart är rund som en av mina bollar, men det stämmer inte alls.
För jag har rätt mycket fluff-päls.
Min päls är dessutom längre än Matte trodde.
Mycket tät och tjock och mycket mjuk dessutom.
Mattes päls på huvudet är inte alls lika fin.
Men jag har visat henne att hon ska lägga huvudet på sned med håret mot mig.
Det tycker jag bäst om just nu.
Men som sagt - jag tar det med måtta.
Och så snart Matte gör en otillåten rörelse, minsta lilla, så sticker jag.
Ibland är Matte verkligen hopplöst...
Så jag tänkte att ni kanske kan säga till henne på skarpen att hon ska ta det ytterst försiktigt med mig.
Bara för att jag sträcker ut lillfingret så ska hon inte tro att hon kan ta hela tassen.
Och att hon äntligen hämtar mitt godisbrev!
Mjau!

Gos

Av Mimmi - 4 december 2017 01:24


Matte och jag fortsätter att gosa.
Oftast ser hon på mig när jag känner för det.
Men ibland vill jag gå fram och tillbaka och stryka mig mot hennes huvud och ibland bara en gång.
Eller så vill jag bara visa rumpan framför hennes ansikte.
Och om jag inte vill så hjälper det inte hur mycket Matte än kryper runt på golvet!
Ibland försöker hon även klappa lite på mig men då blir jag lite förskräckt.
Och efter varje gos så är det ytterst viktigt att tvätta sig riktigt, riktigt ordentligt överallt.
Men framförallt där jag har nuddad vid Matte!
Och jag är mycket noga med att allting bara sker på mina villkor.
Men det är definitivt lite roligt att se Matte "krypa i stoftet" för att få ansiktet full med katthår...
Jag lovar att jag håller er uppdaterad!
Förresten har min bloggkompis katten Wikki börjat blogga igen.
Hon auktionerar ut ett julpaket varannan dag just nu.
Så om någon har pengar kvar efter mina auktioner så rekommenderar jag att ni tassar in på hennes blogg.
Länk finns på min sida om man tittar i datorn.
Matte kan tyvärr inte länka med mobilen...
Men nu är det dags att sova.
Det är faktiskt ansträngande att vara så här modig tre dagar i rad.
Och det kanske blir flera.
Så nu säger jag godnatt!

Av Mimmi - 3 december 2017 02:26


Hihihi...
Idag har jag överraskad Matte så pass mycket att hon fortfarande är helt skakis!
Själv är jag också lite skakis.
Jag har stryckit mig mot Matte flera gånger idag, mot hennes huvud och vänster arm och axel och mot hennes hår.
Dessutom har jag visat röven för henne upprepade gånger!
Men det som Matte tyckte var mest fantastiskt var nog att hon fick höra mig spinna för första gången.
Jag spinner ju så tyst att man måste vara väldigt nära mig för att höra det.
Matte blev så tagen av det att hon var tvungen att ringa till Sagas matte mitt i natten för att berätta och dela glädjen!
Hehe, det var min egen lilla hemlighet att jag faktiskt KAN spinna!
Efter att Matte hade gett mig lite nattamat så testade hon att gå ner på knä en gång till och ge mig en boll.
Och det fungerade.
Jag rullade runt och sen började jag mjölktrampa på mattan och spinna och tog en sväng förbi Matte och rövade in henne lite till.
Matte säger att jag spinner med en ganska djup röst.
Och i skrivande stund har jag hoppat upp i sängen för att hålla Matte lite sällskap.
Men på min sida förstås...
Matte säger att hon är i sjunde himlen.
Men vad jag kan se så ligger hon bara i sängen.
Tänk att jag kunde göra Matte så här häpen!
Det är kul!!!
Men min vanliga regel gäller fortfarande stenhårt - no hands attached!

Av Mimmi - 2 december 2017 02:33


Jag kan inte vänta.
Måste bara berätta dagens blogginlägg redan nu.
För det hände något oerhört!
Jag, Mimmi, skyggis, som undviker kroppskontakt har rört vid Matte!
Fattar ni?
Jag fattar det knappt själv...
Och jag kan inte riktigt förklara vad som kom över mig.
Det började som vanligt med att Matte hukade på golvet och puttade en boll åt mig.
Jag kastade mig på rygg och rullade runt och stretchade och hade mig.
Matte hade huvudet ganska långt nere där hon satt och hade lagt en hand på golvet nära mig.
Den här gången blev jag inte lika förskräckt när jag råkade komma åt den.
Men sedan blev jag plötsligt övermodig.
Jag reste mig och gick nära förbi Matte - och snirklade samtidigt med svansen så den nuddade hennes hår och panna.
Två gånger gjorde jag det.
Så jag kan inte skylla på misstag...
Och en gång stannade jag upp i två sekunder med rumpan nära Mattes ansikte!
Jag tror att både Matte och jag blev helt förvånade och lite chockade.
Och som vanligt när jag har gjort något speciellt så valde jag sedan att helt dra mig undan för att kunna fundera över det i lugn och ro.
Det kändes så omvälvande att jag snarare blev lite skyggare efteråt.
Jag vet inte om jag kommer göra om det och i så fall när.
Jag lovar ingenting!
Men jag kunde i alla fall konstatera att det inte gjorde ont och det hände inget negativt.
Ojojoj, jag känner mig fortfarande helt vimmelkantig!
Visst är jag himla modig?
Kanske rentav den modigast katten igår kväll!

Av Mimmi - 1 december 2017 21:11


Ska jag berätta en hemlis?
Men då får ni lova att inte skvallra för Matte.
Det var så att min julklapp till Matte kom idag med posten!
Tur att Matte låg och sov och inte såg.
Jag har ju förstått att Matte är lite kär i katten Malin på Remingtons kattlya.
Men eftersom jag inte accepterar någon annan katt i mitt revir utan att ihärdig försöka döda den, så tänkte jag ut en komproMISS.
Så jag beställde ett fadderbevis från Remingtons kattlya just för katten Malin!
Visst är det en bra present?
Remingtons kattlya har gjort ett jamarfint fadderbevis till mig och det är laminerat och stadig dessutom.
Jag är så nöjd!!!
Och därför tänkte jag tipsa även er om detta.
Till kattälskaren.
Till den som inte kan ha egen katt just nu.
Till den som redan har allt.
Och till den som tycker att det är bästa julklappen att hjälpa en katt.
Ni kan välja fritt bland katterna och får ett lika fint gåvobevis som jag fått.
Vips så var det klart och jag slipper jaga insekter till Matte nu mitt i vintern eller ge henne en av mina bollar...
Men kom ihåg - inte ett ord eller ett jam till Matte!
Det ska ju bli en överraskning!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards