livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under oktober 2023

Av Mimmi - 31 oktober 2023 19:31


Mjau, idag är det tydligen Halloween.
Jag vet inte riktigt vad det betyder på svenska.
Kanske "häll upp vin"?
Matte hällde inte upp något vin utan en stor kopp te.
Hon kanske har missförstått det hela.
Jag har inte spökat något mer.
Men jag försökte att värma Mattes ansikte i natt med mitt magfluff.
Det uppskattade hon inte.
Hon fick tydligen inte tillräckligt med luft och andades in katthår.
Alltid ska hon klaga.
Mitt magfluff är toppkvalitet och värmer mycket bra!
Så det så.
Jag kanske gör ett nytt försök kommande natt.
Mjau!

Av Mimmi - 30 oktober 2023 19:27


Mjau, ute är det rätt så höst-ruskigt.
Så vi försöker att ha det mysigt inomhus.
Matte säger att det är en himla tur att jag har så stor respekt för levande ljus.
Jag vågar mig aldrig närmare än så här.
Minst en halvmeter ska det vara mellan mig och ljuset, gärna mer.
Och det är extremt läskigt när Matte håller på att tända ljus.
Hon har varit tvungen att skippa tändstickor eftersom jag blir livrädd.
Gaständare kan jag leva med om jag är tillräckligt långt borta.
Absolut ingen risk för brända morrhår här inte.
Hur har ni det med ljus?
Mjau!

Av Mimmi - 29 oktober 2023 19:26


Mjau, i natt var det tydligen dags att ställa tillbaka klockan.
Jag har inte rört någon klocka.
Och eftersom jag inte har fasta mattider så bryr jag mig inte nämnvärt.
Överhuvudtaget så gör jag inte så många knop på natten.
Om jag inte känner för att busa lite, vill säga...
Men min bästa bus-tid är efter frukost.
Då har jag som mest energi på hela dagen.
Då vill jag rusa runt och busa och bolla och klösa.
Det räcker med att Matte reser sig från stolen eller sätter på vattenkranen för att jag ska gå igång.
Är ni lika galna?
Det är inte mycket som slår lite spontant bus.
Mjau!

Av Mimmi - 28 oktober 2023 19:17


Mjau, i natt spökade jag.
För att jag kan.
Hihi.
Matte låg vaken någon timme och vi gosade men till slut sa hon till mig att hon behövde sova lite till.
Jag vet exakt vad det betyder.
Så jag var snäll och hoppade ner från sängen och lät henne somna om.
Men sedan tröttnade jag på att vara snäll.
Jag satte mig under sängen och började prassla med min samling av torra löv där nere.
De som Matte inte nådde och därför inte har städat bort ännu.
Jag prasslade lite och sedan mer och mer.
Som ett litet spöke.
Men Matte blev inte alls rädd.
- Mimmi lägg av, väste hon och vände på sig.
Tsss...
Det var ju inte jag.
Det var ett spöke!
Aldrig får man ha riktigt roligt...
Inte fick jag godis heller.
Fast mottot för halloween är ju bus eller godis.
Så jag kommer att fortsätta busa.
Helt klart.
Mjau!

Av Mimmi - 27 oktober 2023 21:28


Mjau, vi fick upp ett gammalt minne på Facebook idag.
Ett foto som Matte tog när hon kom hem från första semestern efter att hon hade adopterad mig.
Fast jag var fortfarande väldigt skygg så uppskattade jag inte alls Mattes frånvaro.
Och definitivt inte att ha kattvakt.
Så jag hade fixat en liten välkomstpresent åt Matte.
Jag hade tömt hyllan under soffbordet på i stort sett allt.
Allt som var roligt.
Framförallt Mattes stickning och flera olika garnnystan som jag sedan hade virat omsorgsfullt runt bordsbenen...
Jag var riktigt stolt över mitt verk.
Det ser man eftersom jag inte gömde mig utan satt kvar mitt i det hela när Matte fotade.
Matte kallade det visserligen för förödelse.
Men vi vet ju allihopa att det är ett konstverk.
Ett konstverk med titeln "hämden är ljuv".
Sedan dess har jag konstigt nog aldrig mer sett till någon garnnystan här hemma.
I alla fall inte en som har varit obevakad.
Mycket märkligt faktiskt.
Mjau!

Av Mimmi - 26 oktober 2023 19:22


Mjau, nu borde vinsterna ha börjat trilla in hemma hos er.
I alla fall om posten sköter sig.
Någon som har fått sin vinst än?
Och någon som inte sköter sig är faktiskt Matte.
Bland kuverten som lades på lådan i måndags så fanns det ett som skulle skickas spårbart så där fanns det bara namnet på.
Ingen adress och inget porto.
Som tur var så propsade jag på att alla kuvert skulle ha en liten lapp på sig med Mattes namn, min bild och vår adress.
Så kuvertet kom tillbaka i vår brevlåda idag.
Man kan ju tycka att Matte borde vara ganska så rutinerad vid det här laget med tanke på hur otroligt många vinster hon har skickat under årens lopp.
Men det verkar inte hjälpa ett dugg när hon är lite snurrigt i huvudet...
Dessutom frågade hon någon i morse om vederbörande hade fått vinsten än, bara för att komma på senare att det var en av de senare som postades idag.
Med tanke på allt detta är det nästan lite förvånande att alla vinster brukar komma fram förr eller senare.
Jag propsade naturligtvis på att Matte skulle sova middag när alla vinster var skickade.
Och ikväll ska jag natta henne tidigt.
Men jag vet inte hur mycket det hjälper.
Herrejamine vad man får skämmas för sin Matte ibland.
Mjau!

Av Mimmi - 25 oktober 2023 21:06


Mjau, naturligtvis har Matte hälsat på killarna idag.
Men de fick inte så himla mycket tid den här gången.
Dels var det två skyggisar hon också skulle prata med.
Men mest tid tillbringade hon med den här sötnosen.
En tam katt som haft en traumatisk upplevelse.
Matte ägnade henne över en timme och en hel del godis.
Hon påstår att det behövdes, båda delarna.
Så kan det ju vara.
Men sedan Matte kom hem var det jag som behövde tid och gos och godis.
Så det så.
Mjau!

Av Mimmi - 24 oktober 2023 19:01


Mjau, Matte är väldigt lycklig just nu.
Gullungen och hans vän har en intresseanmälan.
Äntligen!
Matte har pratat med deras blivande matte i telefon idag.
De ska träffas någon onsdag på katthemmet snart, tillsammans med killarna.
Det kommer bli jättebra.
Äntligen är det deras tur.
Och så slipper jag konkurrensen...
Fast det finns naturligtvis många fler skyggisar för Matte att ta tag i.
Jaja.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards