livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under november 2018

Av Mimmi - 30 november 2018 20:05


Mjau, nu är det bara två dagar kvar på auktionen.
Och det går lite trög.
Bara för att vädret är så himla tråkigt så behöver väl inte ni vara tråkiga också?
Tänk att vara en hemlös katt i det här vädret...
Dygnsur och genomfrusen.
Hungrig och sjuk.
Jag har varit en av dem.
Jag vet hur det känns.
Det är därför jag tjatar!
Men än är det inte försent.
Än så länge kan ni rädda en katt till.
Eller flera.
Och ni kommer inte att hitta finare kattiga julklappar som DESSUTOM hjälper behövande katter.
Kom igen alla, höj ditt eget bud eller buda över någon annan!
Dagsläget :
1) 75 kr, Tommi
2) 100 kr, Agneta
3) 200 kr, Petra
4) 100 kr, Agneta
5) 100 kr, Greta
6) 150 kr, Charlotta
7) 150 kr, Tiger och Katarina
8) 100 kr, Marianne
9) 75 kr, Greta
10) 75 kr, Greta
11) 150 kr, Paula
12) 300 kr, Cornelia
13) 200 kr, Smiley
14) 175 kr, Tommi
Som ni ser så finns det utrymme att öka.
Ni vet ju att det inte finns någon övre gräns när det gäller auktioner!
Dessutom är det här sista auktionen på minst två månader.
Ni kommer säkert att få abstinens ganska snart...
Och visst är det väl bättre med en lite dyrare klapp än en massa billigt tjafs?
Mjau!


Av Mimmi - 29 november 2018 21:30

 

Som ni säkert har lagt märke till så blåser det väldigt mycket idag.

Så pass mycket att första inlägget som Matte skrev på telefonen blåste bort.

Bara så där.

Vi vet visserligen inte om det var blåsten eller för att telefonen krånglar och är på upphällningen.

Men för säkerhets skull sitter Matte nu vid datorn.

För att den är tyngre och inte blåser bort lika lätt...

Detta bekräftar bara min aversion mot blåsigt väder.

Jag ville inte ens sitta vid dörren idag.

Och då har jag ändå varit ute en sväng alla dagar den senaste veckan trots snö och minusgrader.

På budgivningsfronten blåser det inte mycket däremot.

Men några höjningar har kommit in i alla fall.

Jag hoppas ju på lite mer budkrig kring alla fina saker.

Men ni har tre dagar till att slåss om det ni vill vinna! 

Jag rekommenderar dock att redan nu antingen budar över den som har högsta budet på det ni vill ha eller höja ert eget bud för att vara säker på att ingen ska buda över.

Ibland är det bra att inte vänta in i det sista.

För rätt vad det är så glömmer man bort att buda i tid och plötsligen är auktionen slut.

Det har hänt förr.

Men nu ska vi se hur det ser ut exakt nu:

1) 75 kr, Tommi

2) 100 kr, Agneta

3) 200 kr, Petra

4) 100 kr, Agneta

5) 100 kr, Greta

6) 150 kr, Charlotta

7) 150 kr, Tiger och Katarina

8) 80 kr, Marianne

9) 50 kr, Tommi

10) 50 kr, Tommi

11) 150 kr, Paula

12) 300 Cornelia

13) 200 kr, Smiley

14) 175 kr, Tommi

Mjau.

Ni kanske kan se att den där Tommi har lagt flest bud.

Ska ni verkligen låta honom dominera auktionen?

Bäst att buda över!

Men nu är det dags för kvällsleken för min del.

Om Matte hittar några bollar vill säga...

Annars får hon allt krypa runt på golvet och sträcka ut armen under soffan och hyllorna.

Mjau!



Av Mimmi - 28 november 2018 21:11


Mjau, nu finns det bud på alla objekt!
Så nu kan ni på allvar börjar buda över varandra...
För det är väl meningen med en auktion, eller hur?
Ni har fyra dagar till att begrunda ordentligt hur mycket ni är villiga att buda för en fin julklapp som dessutom hjälper behövande katter.
Två flugor i en smäll, säger Matte.
Jag tycker att det borde heta två möss eller två bollar i en tass...
Men ni förstår nog principen.
Det aktuella läget:
1) 50 kr, Lina
2) 80 kr, Agneta
3) 200 kr, Petra
4) 70 kr, Agneta
5) 100 kr, Greta
6) 150 kr, Charlotta
7) 150 kr, Tiger och Katarina
8) 80 kr, Marianne
9) 50 kr , Tommi
10) 50 kr, Tommi
11) 150 kr, Paula
12) 200 kr, Smiley
13) 200 kr, Smiley
14) 150 kr, Alice
Så ni ser - det finns potential för högre bud.
Kom ihåg att pengarna ska hjälpa till med veterinärkostnader, men även till ett godiskalas i jul!
Jag räknar med er stöd.
Mjau!

PS: tycker ni verkligen att detta häftiga kuddfodral ska hamna i ett hönshus???
Greta&kompani kommer säkert jobba hårt på att picka ut alla nitar ur den...
Tänker ni tillåter det?

Av Mimmi - 27 november 2018 20:16


Mjau, efter den ansträngande dagen igår har både Matte och jag sovit mest hela tiden.
Nu känner vi oss någorlunda återhämtade.
Så vi kan fokusera ordentligt på auktionen.
Det är glädjande att se att nästan alla objekt har fått bud nu.
Just nu ser det ut så här :
1) 50 kr, Lina
2) 80 kr, Agneta
3) 200 kr, Petra
4) 70 kr, Agneta
5) Utrop 75 kr
6) Utrop 75 kr
7) 150 kr, Tiger och Katarina
8) 80 kr, Marianne
9) 50 kr, Tommi
10) 50 kr, Tommi
11) 150 kr, Paula
12) 200 kr, Smiley
13) 200 kr, Smiley
14) 150 kr, Alice
Jag ser med spänning fram emot fler bud!
Och förresten önskar jag död åt alla snabeldraker i hela världen!!!
Så nu har jag redan två julklappsönskningar.
Ett hem till varje katt och så snabeldrakarna...
Matte säger att prognosen är rätt dåligt för båda mina önskningar.
Suck.
Jag trodde att man fick önska vad man ville till jul?
Vad önskar ni er i julklapp, och tror ni att ni kommer att få det?
Om ni önskar er något ur min fina lista med saker till auktionen så kan ni ju alltid tipsa någon...
Bra idé, eller hur?
Eller så budar ni själva för att säkra er present.
Mjau!

Av Mimmi - 26 november 2018 21:02


Så kom då dagen som jag fruktade för.
Städningen.
Jag gömde mig redan under soffan när den ena tjejen lagade mat.
Då plockade Matte fram snabeldraken till nästa tjej.
Men eftersom hon ville ha mig i trygg förvar i sovrummet så låtsas-viftade Matte med snabeln åt mitt håll - vilket fick mig att fly för livet!
På två röda satt jag längst in under sängen.
Det tyckte Matte var bra och så stängde hon dörren.
Huh!!!
Sedan blev det dammsugning i en hel evighet och jag var helt säker på att jag skulle dö.
Fast dörren var stängt.
När det äntligen blivit tyst överallt öppnade Matte dörren och sa att jag kunde komma fram.
Men jag vågade förstås inte.
Matte lockade med godis men det tog nog en halvtimme innan jag kom fram, mycket försiktigt.
Allting luktade rent.
Helt förfärligt!
Men Matte var salig...
När man är med på sådana nära döden-upplevelser behöver man vila sen och då glömmer man nästan bort att blogga och att man har en auktion på gång.
Och ni som inte har Facebook vill ju säkert veta hur det ser ut.
Jag kan berätta att vissa saker är mer populära än andra.
Alla objekt har inte fått bud än medan andra redan har fått flera bud.
Så här ser det ut just nu :
1) 50 kr, Lina
2) 80 kr, Agneta
3) 200 kr, Petra
4) 70 kr, Agneta
5) Utrop 75 kr
6) Utrop 75 kr
7) 150 kr, Tiger och Katarina
8) 70 kr, Petra
9) Utrop 35 kr
10) Utrop 35 kr
11) Utrop 95 kr
12) 200 kr, Smiley
13) 200 kr, Smiley
14) Utrop 150 kr
Så ni ser att det finns utrymme för många fler bud....
Efter att Matte och jag har sovit några timmar känns det faktiskt bättre.
Men det känns ändå lite konstigt.
Tänk vad lite hemtjänst kan göra för skillnad!
Positiv för Matte, negativ för mig...
Mjau!

Av Mimmi - 25 november 2018 22:15


Mjau, nu är det dags! 

Sista auktionen för i år handlar om julklappar. 

Matte och jag har plockat ihop några riktigt fina saker. 

Och pengarna? 

De kommer gå till mitt favoritkatthem: Södertälje katthem! http://www.sodertaljekatthem.se/ 

Det finns många sjuklingar där som kostar extra just nu. 

Självaste kattbloggaren Bobby har varit sjuk länge och sitter i karantän! 

Dessutom har jag hört många gånger att personalen är snål med godis, särskilt deras blogghjälp. 

Och alla katter måste ju få massor med godis till jul! 

(Och så får vi hoppas att blogghjälpen är ledig under julen så att det kan bli godis-kalas...) 


Vi gör som vanligt - bud kan läggas här på bloggen som kommentar eller på Facebook i ett speciellt inlägg där det finns ett bild för varje föremål. 

Då kan man klicka på bilden och lägga sitt bud där. 

Varje kväll kommer jag att uppdatera alla bud här på bloggen. 

Och som vanligt - ange alltid nummer på objektet du budar på så att Matte inte råkar knöla till det! 

Sedan är det bra att tänka på att posten inte transporterar gratis så det tillkommer portokostnader om du inte vill hämta din vinst personligen. 


Auktionen avslutas stilenligt på söndagen den första advent, 2/12 klockan 20:00



1) 

Julen förknippas oftast med mat. 

Därför börjar vi med 4 underlägg till matbordet eller till kattens matskålar. 

Nästan nya och så gulliga att man genast vill duka fram dem! Och hänga upp en julstrumpa till katten... 

28*42 cm. 

Utropspris: 50 kronor. 


 

 



2) 

Innan jul kommer Lucia. Det ska vi inte glömma! 

Här på en samlartallrik designad av Stig Lindberg. Notera att det även finns en katt med... 

Tallriken är 21,5 cm och går att hänga på väggen om man vill. 

Men det går lika bra att servera pepparkakor och lussebullar från den! 

(Kan även användas som substitut om ingen kommer att lussa för dig... Då måste du dock sjunga själv!) 

Utropspris: 65 kronor. 


 

 

 



3) 

Vi fortsätter raden med begagnade saker. Det är naturligtvis bara för att vi är moderna och vill hänga på trenden om återanvändning som årets julklapp... 

Pepparkakor går att köpa. 

Men om du vill ha katt-pepparkakor så måste du baka själv. Här får du ett kitt med sju sorters kak... - eh, jag menar kissar naturligtvis! I de grundläggande kattpositionerna. 

(Viktig anatomilära inte minst för barn!) 

Utropspris: 50 kronor. 


 

 



4) 

Här kommer fyra katter som har övergivits av sin förra ägare. Nu önskar de sig ett nytt hem och de lovar att alltid hålla dina servetter. Eller annat, om du föredrar det. 

Naturligtvis följer det med ett paket med kattservetter, modell större. 

Utropspris: 50 kronor. 


 

 

 



5) Det här är kanske den tuffaste katten du kommer möta någonsin. På ett kuddfodral. 

Kviltat i svart läderimitation och omgiven av nitar är den här katten julens kung / drottning! 

Baksidan är i mjuk svart tyg. Perfekt skick. 

44*44 cm, stängs med dragkedja. Märke Boel&Jan. 

Utropspris: 75 kronor. 


 

 

 




6) 

Rätt så tuffa är även dessa två katter. Och de ser ut som ny. Glaskonst när den är som bäst! 

På det här fatet ska det nog severas fisk i jul. Det verkar vara ett krav! Testa om de gillar lax...  

23*23 cm. Konstnär okänt. 

Utropspris: 75 kronor. 


 

 




7) 

Ny kommer vi till de sprillans nya julklapparna! 

Meditation för vuxna blir det med den här hårda klappen. Fördriv julens tristess med hundra olika motiv som är både kelen och klösig... Måla ända fram till våren! 

Stor format med tjock papper. 

Utropspris: 95 kronor. 


 

 

 




8) 

Vill ni hellre ha ett mjukt paket? Då finns det ett gäng katter som vill värma dina handleder. De lovar att du aldrig mer ska frysa om händerna inomhus och ser dessutom snygga ut! 

(Matte provade för bilden men suddade till det något helt omöjligt...) 

Utropspris: 65 kronor. 


 

 




9) 

Önskar du dig en julklapp som är både hård och mjuk? 

Då har vi den här katten till dig. 

Hårt när den är torrt och mjuk när den är blött. Den är dessutom utbildad för att hjälpa till i köket! 

Utropspris: 35 kronor. 


 




10) 

Behöver du mycket hjälp i köket? 

Då är det bäst att du budar på det här gänget. Så många tassar klarar nog en hel del! 

Det kan dock finnas viss risk att de kommer att trassla till det... 

Utropspris: 35 kronor. 


 




11) 

Något som katten absolut inte ska leka med är den här munblåsta och handmålade julkulan. 

Aldrig använd och sponsrad av tant Maja. 

Hängs upp i det blåa sidenbandet. (Så att katten inte kan komma åt!) 

Ca 12 cm i diameter. 

Utropspris: 95 kronor. 


 

 


 

 




12) 

Naturligtvis kan vi inte presentera julklappar utan Simon´s cat. 

Stor tygväska med dragkedja och innerfack som vill definitivt glädja någon i jul! 

36*37 cm mätt utan handtag. 

Utropspris: 75 kronor. 


 

 




13) 

Och om du hellre vill ha en väska i julens färg så kommer det en här med den självklara devisen: life is great, cats are better! (Ifall du inte visste...) 

Matte packade inte upp den som ni ser. Men den är som väskan ovan i övrigt. 

Utropspris: 75 kronor. 


 




14) 

Och så kommer la grande finale. 

En tallrik och en assiett i design av Rosina Wachtmeister som bokstavligen sätter lite guldkant på tillvaron. Passar lika bra på långa helgmåltider som på en vanlig tisdag. 

Allting kommer att smaka extra gott från detta porslin! 

Utropspris: 150 kronor. 


 

 




Det var allt för den här gången. 

Så nu kan ni i alla fall inte skylla på mig om ni inte hittar den perfekta julklappen! 

Till er själva eller till någon annan kattälskare. 

Nu är det bara att buda på. 

Mjau! 







Av Mimmi - 24 november 2018 16:55


Two mousies and some catnip...
Vad mer kan man begära på en lördag?
Robotmusen, skriiik-musen och en myntakudde är den perfekta lördagsblandningen.
Först jagar man mössen ordentligt runt, gömmer dem under mattorna och plockar fram dem igen.
Och sedan kopplar man av med en riktigt stark myntakudde.
Kan det bli bättre?
Jo, kanske med en boll eller två.
Men först måste jag ta mig en tupplur.
Mjau!

PS: bilden har jag arrangerad själv!
Jag kallar den "efterrätts-buffe".

Av Mimmi - 23 november 2018 19:12


Mjau, idag kom tant Maja på besök med en valp.
En människovalp!
Han ville så gärna se mig.
Det var meningen att han skulle sitta i tant Majas knä men jag tyckte att han hade svårt att sitta still och gömde mig under soffan.
Matte kastade godis men det hjälpte inte.
Det var först när hon satte sig på golvet som jag kände mig trygg med att komma fram.
Jag tycker att det är lite läskigt med människovalpar!
Men sedan skötte jag mig fint.
Strök mig mot Matte, buffar henne på huvudet och åt godis.
Till slut blev det till och med lite uppvisning när Matte viftade med ett snöre som jag försökte fånga.
Men sedan tyckte jag att det var nog.
Och så snart de hade gått gick jag och lade mig och sov.
Det är så uttröttande att visa upp sig.
Och dessutom tycker jag att det dräller lite för mycket av folk här hemma, om ni frågar mig.
Nu vill jag ha en lugn helg utan minsta lilla besök.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards