livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under september 2016

Av Mimmi - 30 september 2016 16:25


Någon har grävt på balkongen.
En stor kruka med bara jord i har blivit halvvägs tömd och jorden ligger på balkonggolvet.
(Naturligtvis är det bara jord i krukan, alla i detta hushåll vet att krukor med växter i är minerad mark...)
Men nu ligger det alltså inte bara jord på balkongen utan den har börjat smyga in sig i lägenheten.
Matte säger att jorden fastnar på mina tassar och därför har vi nu jord i hela lägenheten.
Små högar här och där.
Vaddå mina tassar?
Det finns inga bevis att det är jag!
Matte har inte sett mig gräva.
Vem som helst kan ha gjort det!
Vem som helst som kan ta sig in i en innätat balkong tre våningar upp...
Jag gillar inte detta skuldbeläggande.
Jag är helt oskyldig.
Tror jag...
Jag ser i alla fall helt oskyldig ut!



Av Mimmi - 29 september 2016 17:43


Mjau, tittar bara in här för att meddela att bloggen är inställd idag på grund av vädret.
Jag accepterar inte regn OCH blåst!
Så det så.
Då är det bara att lägga sig bekvämt inomhus och gosa ner näsan i svansfluffet.
Och om matte tjatar för mycket om att hennes gamla dator börjar bli senil så kan jag även stoppa in svansspetsen i örat.
Det gäller att tänka praktisk.
Mjau!

Av Mimmi - 28 september 2016 14:25


Jag hatar regnväder!
Givetvis testade jag att gå ut ändå, jag envisades.
Men jag kom in efter någon minut bara och lämnade små vattenpölar för varje tassavtryck...
Sen lade jag mig uppe på bokhyllan på min kudde och somnade.
Mitt sätt att säga: skitväder!

Matte är nog glad att kunna hålla balkongdörren stängt idag då hon jobbar sent dessutom.
Hon säger att om jag skulle få tråkigt så får jag väl leta reda på sjöstjärnan som försvann helt mystiskt ur poolen inatt och syns inte till någonstans.
Hehe.
Jag vet var den är.
Men det vet inte Matte.

Mitt ansiktsuttryck för skitväder :

Av Mimmi - 26 september 2016 23:50


Idag stannade Matte hemma eftersom hon fick en akut sväng av magkatarr.
Den slog till precis när hon hade fixat frukost.
Så hon fick lämna allt, ta en tablett och lägga sig igen.
Och naturligtvis passade hon på att sova en massa timmar extra.
Så ikväll var hon utvilad.
Hon tittade på "my cat from hell" på animalplanet om katter med beteendeproblem och konstaterade att jag definitivt inte är en sådan.
Även om jag är en skyggis.

Sen gick vi på toa tillsammans och då tyckte hon att det såg roligt ut när jag satt i den övertäckta toalådan medans svansen krökte runt utanför.
Det borde man filma, tyckte hon.
Jag tycker att man borde filma henne på toan istället så får hon se på roligt...

Förresten får ni bara gissa en enda gång vad hon hittade igår när hon dammsög.
Under tevebordet.
Mitt hemliga gömställe!
Men jag tänker inte avslöja var de resterande 20 bollar har tagit vägen...

Av Mimmi - 25 september 2016 22:45

 

Jag är så fruktansvärt upprörd så jag kan omöjligt vänta med att skriva detta blogginlägg först imorgon.

Matte hade fräckheten idag att plocka fram snabeldraken.

Snabeldraken är ju livsfarligt som ni säkert vet så det gäller att gömma sig på ett bra ställe.

Men det är ju inte allt.

Hon sa att hon hade fått nog just nu.

Att hon inte stod ut längre.

Fattar ni?

Hon ratade min fina inredning!

Den där noga framarbetade stilen av exakt rätt blandning katthår, kattsand och leksaker.

Jag som har jobbat så hård med den!

Och vad är tacken?

En massa väsen för ingenting.

Äckligt raka mattor.

Glänsande golv.

Och mina leksaker...

Mina leksaker!

Alla i en enda stor hög i korgen.

Jag kommer inte hitta någonting!

Mina favvobollar.

Mina möss.

Mina skosnören.

Alla doftspår.

Den pipande musen som jag altid placerar så att Matte snubblar över den och samtidigt hoppa högt för att den piper på högt...

Gummibitarna som man kan tassa in under mattorna och sen har sig i en evighet för att få fram igen.

Allting i en odefinerbar hög.

Nu måste jag börja om från början igen.

Skapa en hemtrevlig miljö med leksaker precis överallt.

Vilket jobb!!!

Jag undrar om man verkligen får göra så mot små oskyldiga katter?

Får man det???


 


Av Mimmi - 25 september 2016 13:45

 

Det är höst nu, säger Matte.

Nätterna börjar bli längre än dagarna.

Det blir svalare i luften.

Tomaterna har börjat mogna mot alla odds.

Matte sitter inte längre på balkongen.

Och jag tillbringar visserligen mina dagar på balkongen så länge det är torrt.

Men jag kommer in självmant på kvällarna.

Matte behöver inte tjata längre.

Jag kommer in innan det ens blir mörkt och går raka vägen till sängen.

Där gosar jag ner mig i extratäcket som ligger på andra sidan sängen, inte Mattes sida.

Jag har hört talas om att man ska gosa in sig på hösten.

Så jag gör mitt bästa!  

Och jag är ju ett proffs på att gosa ner mig.

Jag gillar att gosa med täcket.

Sen brukar jag sussa gott några timmar.

När Matte kommer in i sovrummet orkar jag oftast inte ens lyfta på huvudet.

Så gosa på allihopa!



Av Mimmi - 24 september 2016 17:07


Matte, det är dags för lördagsgodis!
Vaddå?
Du har inte tid än?
Vi ska äta godis tillsammans om två timmar?
Måste jag vänta sååå länge??!!
Det kan du inte mena.
Jag måste ha godis nu!
Men Matte...
Om jag smilar upp mig så här då?
Kan jag få ett förskott?
Snälla???...

Av Mimmi - 23 september 2016 16:55


Nu har Matte äntligen fått tummen ur och åkt och köpt en stor tavelram till kattpusslet.
Nu hänger den över teven och ser fint ut.
Matte är väldigt förtjust i motivet.
Hon tycker att katten på tavlan påminner om mig.
Lite blyg och försiktig.
Men samtidigt glad och kaxig.
Hmm...
Det kanske stämmer.
Hursomhelst har jag ju hjälpt till att lägga pusslet.
Det är väl det som är viktigast?

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2016 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards