livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under april 2023

Av Mimmi - 30 april 2023 22:34


Mjau, det har varit en lugn och skön söndag.
Vi har tagit en väldigt lång middagsvila.
Gosat massor.
Och jag var ute på balkongen medan Matte klarade av veckans hårtvätt.
Och det var den här dagen.
Mjau!

Av Mimmi - 29 april 2023 21:46


Mjau, ibland vill Matte ta en selfie tillsammans med mig.
Det går väl sisådär.
Ibland blir det en fin bild som visar hur mycket vi älskar varandra.
Men oftast blir det väldigt konstigt.
För att jag inte har lust att ställa upp eller framför allt för att Matte och jag har olika uppfattningar om vad som utgör en fin selfie.
Varför får jag till exempel inte visa rumpan?
Eller buffa så hårt på Mattes huvud att allt blir suddig?
Jag bara frågar!
Jag tycker verkligen om att visa min kärlek till Matte men det betyder inte att det blir bra bilder.
Till exempel tycker jag om att pussa mig tvärs över Mattes ansikte.
Det är väldigt mysigt men det gör sig inte så bra på bild.
Så det är inte enkelt att vara till lags.
Men jag kan försäkra att jag gör mitt bästa.
Speciellt så gör jag mitt bästa när Matte inte fotar...
Men här kommer två bilder som visar mitt liv ganska väl.
En på en trött Matte och en på en pigg Matte.
Och hur jag själv förhåller mig till det.
För jag anpassar mig till alla lägen.
Tyvärr är Matte oftare trött än pigg.
Och det finns lite olika mellanlägen också.
Men jag brukar bara busa ordentligt när Matte är pigg.
Annars är det ingen ide.
Är hon trött så måste jag trösta och ta tass om.
För att jag älskar henne.
Mjau!

Av Mimmi - 28 april 2023 20:35


Mjau, Matte har gjort just ingenting idag.
I motsats till mig som har sprungit runt, lekt med mina bollar och solat lite på balkongen.
Matte påstår visserligen att hon har lagt lite på sitt pussel och plockat ur diskmaskinen.
Men det är ju saker som är tråkiga enligt mig, så de räknas inte.
Däremot har vi gosat och sovit middag.
Sånt räknas.
Godis räknas också.
Hoppas att jag får godis till fredagsmyset.
Annars går jag och lägger mig direkt.
Mjau!

Av Mimmi - 27 april 2023 20:40


Mjau, som vanligt är Matte väldigt trött eftersom det är torsdag.
Hon går inte att använda alls, förutom som kudde kanske.
Så jag visar er istället ännu en bild som Hanna har gjort av mig i datorn.
Det måste vara en av de sötaste bilderna som finns.
Jag ser nästan ut som en kattunge.
Och kanske jag såg ut precis så någon gång för 10 år sedan?
Ingen vet eftersom ingen har sett mig som kattunge.
Jag var redan helt vuxen när jag fångades in.
Men jag är fortfarande en mycket söt katt.
Mjau!

Av Mimmi - 26 april 2023 21:07


Mjau, idag var Matte på katthemmet igen.
Hon lyckades att klia en skyggis med ett finger på kinden.
När hon gjorde det första gången på mig så insåg jag att gos är något av det bästa som finns.
Men åt andra sidan så hade jag inga kompisar att gosa med.
Och framför allt var jag faktiskt en mogen frukt som var redo att plockas.
Katten på katthemmet tycker om att gosa med kompisarna.
Han är lite splittrad mellan nyfikenhet och rädsla.
Än så länge överväger rädslan.
Jag tror att han inte fattade hur Matte lyckades med sitt tilltag.
Och han ville inte göra om det.
Kanske nästa vecka.
En annan skyggis åt godis ur handen igen som förra veckan.
Men när hon senare kom lite för nära lite för snabbt så fräste han åt henne.
Skyggisar har ofta taggarna utåt.
För säkerhets skull.
Det hade jag också på den tiden.
Matte tycker ändå att det händer rätt mycket med tanke på att hon bara är där en eftermiddag i veckan.
Och hon älskar sina små kaktusar.
Mjau!

Av Mimmi - 25 april 2023 21:40


Mjau, vi håller på att titta på gamla foton.
Och vi blir lite nostalgiska.
Tänk att jag faktiskt har varit en sådan otroligt skygg katt.
Som alltid tittade med stora ögon på Matte.
Här ligger jag i alla fall i soffan.
Bara att våga det tog sin tid.
Och det tog flera år innan jag vågade ligga i soffan samtidigt som Matte.
Nuförtiden har jag svårt att inte ligga hos Matte i soffan.
Och jag stirrar inte längre på Matte.
Bara när hon beter sig heknasig...
Mjau!

Av Mimmi - 24 april 2023 22:33


Mjau, det har varit en seg dag.
Igår blev Matte akut trött och var tvungen att sova flera timmar på sen eftermiddag och tidig kväll.
Sedan nattugglade hon och läste ut en deckare.
Jag gillar inte när rutiner rubbas.
Men jag anpassar mig.
Så jag låg tätt intill Matte i soffan.
När jag precis hade blivit gosig så brukade jag hålla fast Mattes hand som på bilden till exempel.
Vi tog igen tre års gos och närhet då.
Det gör jag inte lika mycket.
Matte brukar vilja ha tillgång till båda sina händer.
Så istället ligger jag på sidan och trycker alla fyra tassar mot hennes ben.
Det är också mysigt.
Naturligtvis somnade jag.
Det var ju en deckare och Matte läste tyst.
Hade det varit en berättelse om fåglar hade jag kanske kunnat hålla mig vaken...
Idag vaknade Matte med migrän.
Så det blev väldigt seg.
Och mycket sömn.
Nu hoppas jag bara att Matte inte läser halva natten igen.
För jag blir så trött.
Och sedan blir man väckt när vi ska gå och lägga oss.
Hon är lite knasigt ibland, min Matte.
Mjau!

Av Mimmi - 23 april 2023 22:16


Mjau, jag är en mycket kräsen katt.
Jag äter verkligen inte vad som helst.
Men ibland duger inte ens det som jag faktiskt brukar äta.
För att det inte passar för dagen.
För att jag var sugen på något annat.
För att jag inte är på humör.
Matte är tyvärr väldigt envis.
Det finns bara "dagens rätt" och något annat serveras inte, förutom torrfoder.
Så senast mot sena eftermiddagen behöver jag ge med mig och äta det oätbara i alla fall.
Men den där teckningen är väldigt sant.
Hur gör ni?
Vad äter ni helst eller aldrig?
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards