livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under maj 2016

Av Mimmi - 31 maj 2016 13:01


Som ni vet så älskar jag att leka.

Men jag älskar inta att bli filmad.

Så det känns extra stort för Matte att hon lyckades få till den här filmen.

Det är slutklämmen på en längre lekstund.

Enjoy!



 


 

Av Mimmi - 30 maj 2016 22:49


Här hemma har vi inte fruktstund utan godisstund.
Vi hade en sådan för bara en liten stund sen.
Matte drack te och åt choklad.
Och när jag kom in från balkongen - alltid när Matte säger till när det skymmer - så fick jag godis utdelad från soffan.
Matte har äntligen fått tag i mitt favvogodis igen, det är sååå gott!!
Hon kastade några bitar till mig, men sen fick hon plötsligt fnatt och höll fram den på handen.
Men Matte!
I don't do sweets on hands!
Så jag vände bort mig.
Men hon är ju bara så förbaskat envis.
Det blev inga kastade godis.
Men jag ville ju ha!
Och helt extremt farligt är hennes hand inte.
Jag vet för jag har ju råkad äta skinka från den någon gång ibland.
Så till slut sprang jag fram och rev ner godisbitarna med klorna.
Kompromiss kallas det.
Matte var i alla fall så stolt som bara tvåbeningarna med skyggisar kan bli.
Så vi är nöjda båda två.


Hit med gottisar, sa jag!.......

Av Mimmi - 29 maj 2016 23:16


Matte har varit extremt jobbigt idag.
Hon fick något slags ryck och började storstäda badrummet.
När det väl var skinande rent fick hon nästa ryck.
Balanserande i halvspagat över badkaret började hon slita och dra i den gamla mörka träpersiennen framför fönstret.
Den satt som berget.
Men hon gav sig inte.
Drog och slet.
Jag satte mig i dörröppningen, redo att kunna fly vid möjlig olyckshändelse och rynkade misstänksamt samtliga morrhår.
När den till slut släppte så höll hon på att ramla och jag blundade förskräckt.
Men hon fångade sig i sista sekunden och jag rusade iväg till soffan för att klösa ur mig anspänningen.
Nästa gång jag kollade stod hon där igen i samma balansakt och skruvade ur fyra långa skruvor från fästen till persiennen.
Sen in med skruvarna igen för att undvika vattenskador.
Och eftersom hon ändå var igång plockade hon fram sin stege och bytte duschdraperi.
Och eftersom stegen var framme passade hon på att byta gardiner överallt.
Tog ner de gamla som hon tröttnat på och la ut dem på Tradera.
Bytte till andra som hon hade köpt Tradera.
Min Matte tror verkligen på recycling!
Vid det laget hade jag tröttnad att vakta henne och retirerad till balkongen.
Inte lika ansträngande utsikt där ute.
Jag måste ju tänka på mina morrhår...

Gissa vem som kommer ha muskelvärk imorgon?
I både armar och ben?
Inte jag!
(förutom kanske lite i morrhåren...)


Matte är mjausigen konstigt!
Vaffö gööör hon så???

Av Mimmi - 29 maj 2016 09:24


Matte och jag tycker att det har varit lite väl mycket tjat om morsdag de senaste veckorna.
Kan förstås bero på att vi varken har morsor eller är morsor.
Själv vet jag inte om min mor lever kvar där ute.
Mattes mor har inte varit i livet de senaste 19 år.
Jag fick visserligen ungar som tonåring men bara en överlevde och den var jag tvungen att adoptera bort efter födseln.
Matte har till sin stora sorg aldrig blivit mor.
Visserligen referera hon till mig som sin lilla bebis ibland, men vi vet ju båda två att vi snarare är kompisar och sambos.
Eller ägare av lägenheten och tvåbenta betjäning.
Eller knasboll med personlig assistent.
Men eftersom det är morsdag idag så låtsas vi lite.
Så bara idag är hon min mamma och jag hennes lilla bebis...
So here's to you, Matte :


Av Mimmi - 28 maj 2016 20:27


När katten är borta dansar råttorna på bordet, brukar det heta.
Och när Matte sitter inne vid datorn och bakom myggnätet så dansar Mimmi på bordet...


Först måste man förstås dricka upp vattnet som samlats på bordet.
Sen kan man börja spana.


När man njutit tillräckligt av utsikten kan man klia sig begrundande bakom örat.


Och sen kan man börja dansa!


Här dansar jag regnvattens och penséernas dans!.....



Av Mimmi - 28 maj 2016 00:22


Om din Matte ligger i soffan och du känner för att ta över den får du vara lite smart.
Börjar med att få kattfnatt.
Rusa runt som en galning.
Kräv högljud att din Matte ska leka med dig!
(Jepp, mina tider med ett litet frågande kan-vi-leka-mjau är över. Nuförtiden låter det KOM-IGEN-JAG-VILL-LEKA-MED-DIG-NU-MJAU)
När hon väl reser på sig fortsätt med att rusa runt runt runt.
Hon kommer att vara road och glömma att försvara sin plats i soffan.
Efter en massa kattfnatt rusar du ut på balkongen där det regnar.
Efter någon minut är du blöt och rusar in igen.
Hoppar direkt upp i soffan.
Skaka dig som en hund.


Lägg dig på din Mattes plats och börjar en grundläggande tvättning av pälsen inklusive torkning av regnvatten.

 


När hela tvättproceduren är klar ska du sucka förnöjd, lägga huvudet på tassarna och somna.
Din Matte kommer snart inse att det är kört med hennes soffläge.
Hon kommer också att sucka - dock inte alls förnöjd...
Och går och lägger sig i sängen.
Tada: soffan är din!

Av Mimmi - 27 maj 2016 08:37


När man får nog av regnet för tillfället...

Ja, då står Matte och filmar hur jag tar mig in.

Bara för att visa hur jag gör. 

Hon har då verkligen inget bättre för sig!  



 

Av Mimmi - 27 maj 2016 08:14


Jag gillar inte regnväder.
Men jag vill ändå gå ut.
I alla fall en stund.
Någon måste ju hålla koll på balkongen!
Och Matte vägrar att gå ut dit när det regnar.
Så då är det ju min uppgift.

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards