livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under februari 2017

Av Mimmi - 28 februari 2017 16:30


Idag firar vi bloggen som fyller 2 år!

Tänk bara så mycket som har hänt under den tiden...


 

Bloggen startade mycket spontant.

Matte letade fram ett gratis forum till mig - och vips så var jag igång.

Jag kände helt enkelt att mitt liv hade ändrats drastisk.

Det var så mycket nytt som hände och jag ville berätta om det!


 

Detta var mitt första blogginlägg.

Och sedan dess har jag nog bloggat i stort sett varenda dag!

Om högt och lågt, om allvar och skoj.

Om vad det innebär att vara en extrem skygg katt som fått sitt för-alltid-hem med egen personal.

Om ni går in på webbverionen av bloggen så kan ni hitta alla mina inlägg till vänster länst ner.

Då kan man välja år, månad och till och med dag som man vill läsa.


 

Så småningom fick jag en fin header som snälla Emma gjorde till mig.

Ni kan se hennes namn och bloggadress i bilden.

Det har ställt till det ibland för läsare har trott att min Matte heter Emma och då har Matte inte fattat vem de menade...

Och ja, naturligtvis kommer jag fortsätta att blogga!

Men det kan hända att jag hoppar över någon dag någon gång.

Inte ofta, det lovar jag!

Men jag är ju ändå en upptagen katt mitt i livet med många åtaganden.

Det gäller att bråka lite med Matte om vilken mat som är nyttig och vilken som är god.

Det finns alla mjuka kuddar som ber om att jag ska vila på just dem...

Jag måste vakta lägenheten och balkongen och hålla koll på grannskapet.

Och sist men inte minst är det alla leksaker!

Bollar som vill bli dribblad, möss som vill bli jagad, myntakuddar som vill bli kramad och mattor som vill bli hopknölad...

Och så en personal som man måste hålla pli på!

Ja, ni ser att jag har fullt upp.

Men blogga - det kommer jag att fortsätta med.

Mjau!



Av Mimmi - 27 februari 2017 18:34


Idag är vi trötta här hemma.
Även om ställningen är lite oklart om vem som leder sömntävlingen så har vi i stort sett sovit hela natten och större delen av dagen.
Nu är i alla fall Matte uppe.
Jag har bara dissat blötmaten som är fel sort enligt mig och bytt sovplats från fönstersäng till transportburen.
Det är mjuka kuddar på båda ställen.
Jag har blivit en prinsessa på ärtan sen jag flyttade hem till Matte...
Kan ju även berätta att jag blev mycket glad igår kväll när Matte kom hem.
Jag klöste på hallmattan för allt jag var värt!
Så Matte trodde att jag hade förlåtit henne.
Men i morse hade jag minsann lagt en flytande hårboll på mattan...
Hämden är ljuv!
Och vet ni vad Matte gör nu?
Jag vet det fast jag låtsas sova.
Tänker ta ett snack med henne om det senare...

Av Mimmi - 26 februari 2017 11:56


Matte har stuckit iväg till jobbet.
Och lika bra är väl det.
Hon var nämligen dum i morse!
Jag tog en bit skinka från hennes fingertoppar med klorna.
Men sen skulle hon ha sig med att lägga en bit på handryggen och liknande dumheter.
Och då vägrade jag.
Jag bara stirrade på henne.
Och då åt hon upp skinkbiten!
Sen erbjöd hon mig en ny bit - som jag inte heller tog.
Så då åt hon upp även den.
Och så där höll hon på tills hela min ranson på en halv skiva var borta!
Det är väl riktigt elakt gjort?
Hon vet väl om att jag är skyggis och då brukar man ju ta ett steg fram och ett tillbaka.
Och sedan ett steg fram och ett halvt steg tillbaka.
Och så håller det på...
Så nu är jag sur!

Av Mimmi - 25 februari 2017 20:15


Idag tänkte jag skriva om Snö.

Och då menar jag varken kräksnön eller lappmöglet utomhus.

Utan katten Snö.


 

Naturligtvis är han lika vit som väderfenomenet snö.

Han kan ligga lika tyst och blänkande.

Men han kan också vara lika virvlande som en snöstorm!

Och allt däremellan.


 

Och till skillnad från mig är han helt trygg.

Han har kattsyskon och en fin familj där han har vuxit upp.

Visst är han ljuvlig?

Som ni ser på bilderna så älskar Snö att ligga i en saccosäck.

Och han är mästare på roliga sovposer!


 

Nu kanske ni undrar var jag vill komma det här inlägget?

Det är en hemlis...

Pssssssst:

Jag är kär! Jag är så himla kär i detta gostroll!!!

Nu är jag visserligen kär i många snygga kattkillar som jag träffar på Facebook.

Men Snö är definitivt snyggast och väldigt roligt.

Och ett riktigt busfrö!

Men han har många som beundrar honom.

Jag är bara en i mängden...

(Och dessutom kastrerad, som Matte gillar att påminna mig om.)

Dessutom bor han långt bort från Stockholm.

Men käre Snö - jag kommer alltid att älska dig!

Tusentals nospussar från Mimmi.


 


Av Mimmi - 24 februari 2017 18:54


Det är gott med gottisar!
Men Matte är fruktansvärt envis.
Nuförtiden får man godis bara, och verkligen bara ur handen.
Jag tror att jag kan leva med det om Matte håller sig till vissa regler.
Hela hon måste befinna sig på soffan.
Sedan sträcker hon ut handen med en godisbit på fingertopparna ner på golvet.
Då brukar jag oftast ta den.
Och nu tar jag den oftast med tänderna och tungan.
Ibland blir det blött på Mattes fingrar.
Då blir hon extra glad!
Och imorse experimenterade hon lite med skinkan.
Plötsligt låg den mitt på handen. Eller på handryggen. Eller på sidan av knogarna.
Det ledde till att jag råkade stoppa ner näsan i hennes kupade hand från sidan.
Matte nästan grinade av lycka!
Nu är jag mätt och glad och belåten och Matte är sååååååå lycklig...
Så jag fick faktiskt tillbaka min bläckfisk.
Den är inte riktigt torr än men nästan.
Och jag har lovat att inte dränka den igen.
I alla fall inte ikväll...

Av Mimmi - 23 februari 2017 17:16


Matte och jag är oense just nu.
Jag har dränkt bläckfisken återigen i poolen.
Det är ju ett vattendjur, eller hur?
Men Matte påstår att den inte är gjort för att simma i poolen.
Och för att understryka detta har hon nu konfiscerad bläckfisken.
Hon säger att han måste få torka emellanåt för att inte börja mögla...
Jag har då aldrig hört talas om bläckfisk-mögel!
Bara om lappmögel.
Det kom alldeles för mycket av den sorten igår.
Och nu har det frusit på och blivit isbana.
Jag gillar inte is.
Det biter en i rumpan, tassarna och nosen när man är ute på balkongen.
Och när det dessutom blåser så får balkongen klara sig utan mig...
Men jag är sur på Matte.
Det är ändå MIN bläckfisk!
Om jag vill förstöra den måste jag väl få göra det??
Nä du, Matte, jag tänker ha sittstrejk här under soffbordet tills jag får tillbaka Bläckis.
Och nej, jag kommer inte att titta på dig.
Skyll dig själv!


Av Mimmi - 22 februari 2017 17:54


Ibland gör Matte väldigt konstiga ljud.
Frustande, kiknande ljud.
Oftast när jag gör något som hon tycker är roligt.
Och ibland när hon upptäcker något som jag har gjort.
Som ikväll när hon kom hem.
Hon lät faktiskt inte klokt...
Och sen hämtade hon telefonen för att dokumentera det hela.
Jag fattar ingenting.
Jag har inte gjort något konstigt alls!
Bara något helt naturligt.
Det är väl ändå klart att en bläckfisk vill vara i vattnet?
Och naturligtvis vill den då även hälsa på sin artfrände i ett annat material!
Bläckfisk till bläckfisk.
Det är väl inte konstigt alls?

Av Mimmi - 21 februari 2017 16:00

 

Jag har ju glömt att presentera Bläckis, min nya leksak.

Ja, Matte köpte faktiskt en ny leksak till mig fast jag egentligen har leksaksstopp.

Men det var ju till förmån för Snuffefonden  http://snuffefonden.se/ så hon kunde inte stå emot.


 

Min kompis Saga fick en också och hon blev helt bortkollrad av den tydligen... hihihi!

Det finns ju kattmynta i.

Jag gillar den också.

Men i vanlig ordning vägrar jag att fortsätta leka när Matte ska fota...

Jag går bara med att posera fint.

Fast Matte blixtrar med telefonen.

Hon säger att hon snart ska ta en räd i min leksakskorg för att skicka lite leksaker till Klosterkatterna.

Där var det visst någon som hade pinkat i leksakslådan innan flytten...

Okej då, Matte.

Det går bra det.

Man måste ju dela med sig.

Men du tar inte min Bläckis, är det förstått?!


 


Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards