livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under januari 2019

Av Mimmi - 31 januari 2019 17:23


Nananananaaana!
Nananananaaana!
Nä, jag är inte alls omoget.
Bara lite skadeglad...
Jag VISSTE ju att jag skulle fixa det!
När?
Klockan 3 inatt.
Jag fick fnatt och rusade runt i lägenheten som en långbent gasell.
Matte påstår att det lät som en skock uppskrämda elefanter.
Men vad vet väl hon?
Hon har inte bara fel på ryggen utan även på hörseln tydligen...
Det blev lite bollar här och där.
Matte var vaken ändå och jag bryr mig faktiskt inte om de där konstiga som kallas för grannar.
De tar ju aldrig hänsyn till mig!
Så jag rusade runt många varv.
Och sedan jamade jag lite tyst för mig själv.
Nananananaaana!
Matte fattade ingenting och upptäckte det inte förrän i förmiddags.
Hon suckade lit och sa att det var bra att jag hade färgmatchat bollen.
Det får hon gärna tro att jag gjorde...
Nananananaaana!

Av Mimmi - 30 januari 2019 19:16


Matte har fortfarande alldeles för mycket ont.
Det är inte kul.
Men vi försöker att vara så nära varandra som möjligt.
Det blir en del gos där jag somnar med huvudet i Mattes hand en lång stund.
Eller där Matte somnar medans hon klappar mig.
Och det gör absolut ingenting alls.
För vi har tid för det.
Vi har alla dagar och även alla nätter.
Vi gör som vi känner för.
För Matte sover bara korta stunder i taget.
Och så snart jag ser att hon är vaken så kommer jag fram för att gosa.
Om ni frågar mig så kan det här gärna fortsätta ett tag till.
Men inte om ni frågar Matte.
Hon är väldigt less på att ha så ont.
Men jag fortsätter att hålla mig nära och erbjuder /kräver gos.
Jag är säker på att gos läker det mesta.
Mjau!

Av Mimmi - 29 januari 2019 21:53


Mjau, jag anade att det skulle bli tråkigt.
Men kanske inte så här tråkigt!
Matte bara ligger platt och slumrar till ibland eller håller på med telefonen.
Jag lade faktiskt hela huvudet på skärmen i natt när hon spelade spel på den...
Men jag är också väldigt snäll och finns nästan alltid vid Mattes sida.
Antingen på min sida av sängen om hon sover en längre stund.
Eller tätt intill hennes kropp för att få gos och uppmärksamhet.
Jag är väldigt uttråkad och då vill jag ha mycket gos och mycket uppmärksamhet.
Testade att tugga på laddningssladden till telefonen men det var tydligen inte alls uppskattat...
Av ren desperation plogade jag genom snön på balkongen också.
Men det blev så kallt om nosen!
Jag har lekt själv och lyckades bolla bort alla bollar in under soffan.
Matte säger att hon inte kan ta fram dem på flera dagar än.
Suck.
Jag hoppas att ni förstår att det är väldigt synd om mig när Matte har ryggskott!
Jag lägger mig nog hos henne på sängen igen.
Tillräckligt långt uppe så jag kan luta mig mot hennes hand när hon slutar klia...

Av Mimmi - 28 januari 2019 16:51


Matte är verkligen jättekonstigt.
Med ojämna mellanrum knäpper det till i hennes rygg och sedan kan hon antingen inte räta på sig eller inte böja sig ner.
Idag blev det "inte räta på sig" varianten.
Ärligt talat ser det mycket roligt ut!
Om hon måste gå några steg så måste hon gå dubbelvikt.
Och om hon måste stå en stund så försöker hon att parera med benen så att hela hon ser ut som ett stort S.
Hon kan inte ens sitta rakt.
Tur att vi hann leka och busa i förmiddags innan det hände.
Och tur att hon har hemtjänst, säger Matte.
Jag tror att det blir några väldigt lugna och tråkiga dagar nu.
Men det finns ju värre saker i livet.
Bara jag får mat och gos så är jag rätt nöjd ändå.
Mjau!

Av Mimmi - 27 januari 2019 21:21


Mjau, idag var Matte borta ett tag.
Hon hälsade på Smilla och Stina.
Och deras matte.
Och deras skällis!
De har en stooor svart skällis som faktiskt knappt skäller men däremot vill pussas och kramas och gosa.
Idag gosade Matte en hel del med skällisen.
Särskilt med hennes öron som tydligen är helt sammetslena och oemotståndliga...
Påstår Matte i alla fall.
Jag som trodde att jag var helt oemotståndlig?
Hur som helst så kanske ni kan tänka er vilket potpurri av dofter det blev när Matte kom hem.
Och vet ni vad?
Jag tyckte att det var spännande!
Jag nosade och nosade och kunde inte få nog.
Så många meddelanden som hade fastnat i Mattes kläder.
Tur att skällisen är en tik för jag har ju visat en tydlig aversion mot det manliga könet, oavsett om det handlar om katter eller skällisar.
Men jag är mjausig glad att bara Matte och jag bor här hemma.

Vad sa du? Skällis???

Av Mimmi - 26 januari 2019 16:30


Det har blivit många bilder på sistone där jag ser tjock ut för att Matte har fotat mig från konstiga perspektiv.
(Jag funderar faktiskt på att hämnas genom att fota henne på ett sätt så att hennes rumpa ser enorm ut...)
Och ni kanske har börjat undra om jag äter alldeles för många godis.
Svaret är nej.
Jag är inte tjock!
Så jag tvingade Matte att fota mig på ett vanligt sätt där jag vräker mig runt på rygg.
Då ser man minsann skillnaden.
Inte för att jag bryr mig så mycket personligen.
Men som bloggkatt har man ju ett rykte att vara rädd om...
Jag är ju lite av en influenser.
Typ. För skygga katter.
För extrema skyggisar.
Och för före detta skyggisar.
Så jag tänkte slå hål på myten att en katt måste bli tjock för att bli trygg.
Så det så.
Matte påstår att det säkert underlättar att jag är rätt kräsen, både när det gäller mat och godis.
Men hon har faktiskt ingen aning.
Hon äter ju inte ens kött!
Hur som helst - jag ville bara poängtera att jag är purrfekt.
Mjau!

Av Mimmi - 25 januari 2019 17:01


Nä men hej, Matte!
Har du äntligen kommit tillbaka från läkaren?
Vad bra, då kan vi väl ha fredagsmys nu?!
Vaddå trött?
Sängen?
Jodå, visst kan vi ha fredagsmys i sängen.
Bara du inte somnar direkt, hör du...

Av Mimmi - 24 januari 2019 17:08


Nu går skam på torra land!
Matte är en riktig surtant.
Hon har bytt ut min vattenskål.
Ni vet, den där fina vita där det står "cat" på botten?
Tydligen har jag dränkt alldeles för mycket i den på senaste tiden.
Det har surtanten minsann lagt märke till.
Fast hon är halvdöd.
Hon påstår att hon inte kan byta vatten varje timme och dessutom torka halva befolkningen av muslingar och bollar!
Tsssss...
Som om hon hade något bättre för sig.
Nu har jag fått en skål ur Matte-skåpet istället.
Som har en annan form.
Och som ska göra det svårare för mig att dränka mina leksaker.
Jag måste medge att det är svårare.
Faktiskt.
Tyvärr.
Men jag ska nog hitta ett sätt!
Det går säkert att lura skålen.
Annars får jag väl öva mig på att kasta med liten tass...
Jag är mycket mera påhittig än Matte om det behövs!
Att jiddra med mig och byta skål ska definitivt inte löna sig för Matte.
Titta vilken löjlig skål...
Mjau för mig!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards