livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under september 2019

Av Mimmi - 30 september 2019 18:20


Mjau, idag har jag hjälpt Matte på balkongen.
Det gör jag ibland när jag tror att hon behöver det.
Även om vi inte alltid har samma åsikt om det handlar om hjälp...
Matte flyttade in tre mindre pelargoner till fönsterbrädan i sovrummet.
Resten ska flyttas ner i källaren.
(Av någon annan.)
Sedan tittade Matte bedrövad på de pyttesmå tomater och den minimala paprikan.
Plantorna blommade alldeles för sent så frågan är om man ska skörda mini-grönsaker eller riskera att de fryser ihjäl.
Matte har inte bestämt sig än.
Men eftersom hon såg ut att behöva lite tröst så buffade och strök jag mig mot henne.
Utan att tänka efter.
För jag brukar faktiskt hålla lite distans på balkongen vanligtvis.
Matte blev positivt överraskad och mycket glad.
Så jag buffade och strök ännu mer.
Sedan ställde jag upp i en "jag är en cool odlingskatt-pose" i två sekunder också.
Men nu tycker jag verkligen att jag har jobbat klart för idag!
Eller hur?

Av Mimmi - 29 september 2019 18:37


Mjau, Matte är fortfarande väldigt trött efter sin lilla utflykt i fredags.
Igår låg hon bara i sängen som ett lik.
Blek och still och med slutna ögon.
Jag var tvungen att kontrollera med jämna mellanrum om hon fortfarande andades.
Matte muttrade något om att jag kittlades...
Hon hade ju kunnat öppna ögonen och prata med mig.
Men i och för sig hade jag då krävd gos på morgonen!
Och Matte orkade inte gosa hela dagen.
Så konstigt tvåbeningar är.
Jag skulle kunna gosa hela dagen utan några som helst problem.
En liten tupplur emellanåt bara och så mera gos...
Idag låg Matte i alla fall i soffan hela eftermiddagen.
Men åt andra sidan blev det väldigt trångt då.
Matte inbillar sig nämligen att hon får ta mycket mer plats än jag.
Visserligen är jag en liten katt men jag vill ha plats i soffan så det räcker och blir över!
Till slut somnade jag av ren leda...
Hoppas att ni alla haft en trevlig helg och mer plats i soffan än jag fick.
Mjau!


Av Mimmi - 28 september 2019 18:56


Mjau, Matte har skaffat sig ett par nya tofflor.
Hon ska ha dem när hon sitter i soffan och det drar kallt från dörren.
Eller när jag ligger på filten i soffan och hon inte kan stoppa ner fötterna under den.
Hon säger att de är mjuka och varma men lite klumpiga.
Hon fyndade dem på Tradera för några tior.
Och hon tycker att det känns som om hon har en Mimmi på varje fot.
Det tycker hon är roligt!
Jag tycker att de ser lite läskiga ut...
Och förresten är jag väl ingen toffel???
Jag tycker att Matte är lite konstig.
Med andra ord - som vanligt.
Jag funderar på om jag ska mucka gräl med tofflorna i natt.
Spöa skiten ur dem.
Men de är två mot en.
Det känns inte så sjysst.
Jag får fundera lite på saken...
Mjau!

Av Mimmi - 27 september 2019 20:52


Mjau, Matte har varit otrogen igen!
Hon har hälsat på två katter som hon ska vara kattvakt åt några dagar i november.
Den ena var lite blyg men den andra kände tydligen av Mattes stora begåvning att klappa och klia på de rätta ställen.
Hans matte blev lite förvånad när han kastade sig på rygg och krävde en ordentlig omgång gos av min Matte.
Vad har du sagt till honom, undrade hans matte?
Han brukar inte bete sig så här...
Matte blev också bortskämd med te och kaka och senare med pizza.
Jag blev extremt glad när hon äntligen kom hem igen, proppmätt.
Jag väntade på henne redan i hallen och klöste på hallmattan för att visa hur glad jag blev.
Sedan nosade jag på hennes kläder och rynkade på näsan.
Mig kan man faktiskt inte lura!
Och nu är det min tur att få kli och gos.
Så det så.



Av Mimmi - 26 september 2019 19:23


Ja men kom igen, Matte.
Kasta flera bollar!
Jag kommer inte släppa igenom de heller!!!
/Mimmi, bästa målvakten ever

Av Mimmi - 25 september 2019 18:33


Mjau, idag kom det in en mycket trevlig leksak genom balkongdörren.
En fluga!
En riktigt tjock fluga.
Jag som älskar flugor...
Naturligtvis ville jag ha den.
Så jag spanade, jagade efter, hoppade runt.
Det var sååå roligt!
Men efter några timmar blev jag smått frustrerad.
Och när jag funderade på att klättra runt mellan Mattes tätt stående orkidéer insåg Matte att hon var tvungen att hjälpa till.
Flyg, din fula fluga, flyg! Sa Matte.
Men flugan var inte ful så den kände sig inte tilltalad och flög inte iväg heller.
Då hämtade Matte flugsmällan och daskade till min leksak så att den kom ur kurs och ramlade ner på golvet.
Men den kunde fortfarande springa runt och hoppa och brumma.
Så jag fortsatte att jaga på golvet.
Matte tappade intresset när inte hennes orkidéer var hotade längre.
Och efter ett tag tröttnade jag också.
För flugan dog - antagligen av en hjärtattack.
Matte hittade den mitt på golvet, utan minsta gnutta liv kvar.
Den hade dött ståendes.
Men den var inte alls skadad.
Matte kastade den.
Tur att mina andra leksaker inte bara dör bara så där.
Bollar brukar inte dö alls.
Och mina möss brukar också klara sig även om jag dränker dem då och då.
Attans, jag borde ha dränkt flugan!
Då kanske den hade piggnat till.
Nu är det försent.

Av Mimmi - 24 september 2019 17:30


Men Matte!
Du står i vägen.
Vad då?
Ja men det ser du väl?
Jag solar!
Och så kommer du och gör skugga.
På min rumpa.
Av alla ställen!
Vaddå?
Jo, jag vet att jag är inomhus.
På hösten solar man med fördel inomhus, det borde du väl fatta?
Vad då?
Självklart vet jag att jag är smart!
Men nu tycker jag att du ska flytta på dig.
Du skymmer fortfarande solen...

Av Mimmi - 23 september 2019 19:25


Mjau, då är nästan alla vinster postade.
Hoppas att de kommer fram snabbt!
Och så har jag swishat en tretusing till Tommi som ska täcka en del av hans veterinärkostnader.
Det känns bra.
Stort tack igen till alla som har deltagit!
Nu hoppas vi bara på att Tommi snart blir frisk och kry igen.
Dessutom har jag tvångsgosat Matte.
Hihihi...
Matte tyckte att hon var lite trött men om man buffar och strykar och spinner väldigt högt i hennes öra så smälter hon till slut.
Det lönar sig alltid att försöka.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards