livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under augusti 2023

Av Mimmi - 31 augusti 2023 19:50


Mjau, dags för nästa uppdatering.
Vi är lite trötta idag men vi jobbar på.
Eller mest är det väl Matte som är trött.
Själv blev jag trött först när regnmolnen drog in.
Ni vet, den där kattiga väderrelaterade tröttheten.
Gäääsp...
Men ni vill förstås veta alla aktuella bud:
1) 100 kr, Malte
2) 150 kr, Liv
3) 100 kr, Malte
4) 200 kr, Charlotta
5) 300 kr, Björn
6) 200 kr, Cornelia
7) 250 kr, Camilla
8) 200 kr, Britt-Inger
9) 200 kr, Paula
10) 200 kr, Sven
Imorgon ska det tydligen regna väldigt mycket.
Det rör inte mig i ryggen.
Om vi vill kan vi stanna hela dagen i sängen.
Det är fördelen med en sjuk Matte.
Man behöver nästan aldrig sova ensam.
Jag älskar faktiskt våra stanna-i-sängen dagar.
Det är så himla mysigt.
Mjau!

Av Mimmi - 30 augusti 2023 20:11


Mjau, då är det dags för den första uppdateringen av alla bud.
Så att även de som inte har Facebook får koll på läget.
Just nu ser det ut så här:
1) -
2) 150 kr, Liv
3) -
4) 200 kr, Charlotta
5) 250 kr, Liv
6) 150 kr, Cornelia
7) 250 kr, Camilla
8) 200 kr, Britt-Inger
9) 200 kr, Paula
10) 100 kr, Sven
Nu hoppas jag att alla objekt får bud innan jag ska uppdatera imorgon kväll.
Själv måste jag natta Matte.
Hon är väldigt trött efter att ha jobbat med att ge två skygga kattungar Stronghold i nacken.
Inte det enklaste.
Men söta som socker var de ändå förstås.
Sedan har hon även haft en lång gos-stund med gullungen och hans bäste vän, som har börjat nafsa kärleksfullt på henne.
Matte säger att hon känner sig älskad även utan nafs.
Men det är tydligen killarnas sätt att visa uppskattning.
Jag nosade väldigt länge på Matte när hon kom hem och tyckte att jag kände igen vissa dofter från veckan innan.
Det är lite spännande men ibland känner jag mig ändå en aning avundsjuk.
Men jag misstänker att det finns flera katter som Matte gosar med på onsdagarna som är faktiskt avundsjuka på mig.
Mjau!

Av Mimmi - 29 augusti 2023 19:18


Mjau, nu är det äntligen dags för mjauktion igen! 

Jag har haft drygd två månaders sommarlov. 

Och det var välbehävligt. 

Men nu är det dags att jobba igen. 

För det finns minst lika många hemlösa katter därute som behöver hjälp som innan sommaren. 

Och jag tror att ni är väldigt redo vid det här laget. 

Den här gången går pengarna till Lailas katthjälp. 

De har haft stora utgifter för veterinärvård. 

Så även om vi är lite sena på bollen så kan vi faktiskt dra vårt strå till stacken. 

Vi gör precis som vanligt. Ni kan lägga bud som kommentar här på bloggen eller i det speciella Facebokinlägget som Matte gör. 

Kom ihåg att alltid ange nummret så att Matte inte snurrar till det i onödan... 

Lagd bud gäller och kan inte tas bort i efterhand. 

Att ghosta mig och Matte efter vunnen auktion är inte heller uppskattat.

Inga skambud! 

Du måste själv hålla reda på om någon budar övar dig och när mjauktionen avslutas. 

Jag kommer att uppdatera alla bud varje kväll här på bloggen. 

Det tillkommer portokostnader om ni vill ha vinsten hemskickat. 

Mjauktionen avslutas på söndag 3/9 klockan 18:00. 

Är ni redo? 

Då kör vi! 



1) 

Månadens katt är två stycken som vill flytta tillsammans. 

De verkar vara syskon eller i alla fall mycket goda vänner. 

De är gjorda i någon form av lera och ihåliga innuti så risken finns att de kräver mycket mat för att fylla tomrummet... 

Den ena har en liten skada på örat när de har busat ihop, skulle jag tro. 

Någon har tröttnat på kissarna och nu söker de sitt för-alltid-hem. 

Vill du ge dem det? 

Höjd 15 cm. 

Utropspris: 75 kronor 


 




2) 

Nu när hösten nalkas är det viktigt att äta upp sig. 

Det gör man lättast med nya matskålar. Även dessa kommer i tvåpack. Antingen till två katter eller en till torrfoder och en till blötmat.

Lättstädat metall med tjusig design och gummikant nertill så att de står stillanär man äter. 

Innermått 10 cm, yttermått 15 cm. 

Utropspris: 100 kronor 


 




3) 

För den som inte är sugen på mat utan på något gott så kan det kanske fungera med kattmynta. 

Fördelenmed den här bollen är att den inte rullar iväg och sedan glöms bort i ett dammigt hörn... 

Man sätter enkelt fast den med den medföljande fästkudden på till exempel ett bordsben. 

Utropspris: 65 kronor 


 




4) 

Matte har lekt under sommaren med olika kattiga tatueringar som bara varar i ca två veckor. Om ni också vill leka lite så får ni chansen här. 

Ett ark med 7 katter i olika storlekar som går att tvätta bort. 

Utropspris: 75 kronor 


 




5) 

När man tröttnat på sin tillfälliga tatuering eller bara vill ta en skön dusch så behöver man oftast ett duschdraperi så att inte nyfikna katter ska bli blöta. 

Den här med katter på får dig förhoppningsvis att le lite varje dag. 

180*150 cm, ringarna ingår. 

Utropspris: 100 kronor 


 




6) 

Den här handuken är inte tänkt att torka sig med efter duschen. Den är mest för att torka disken. 

Eller kanske som en liten duk. Den är välanvänd men eftersom det är bra kvalitet så är det inget som stör. Bara en liten aning dämpade färger. 

Ca 26*66 cm. 

Utropspris: 75 kronor 


 




7) 

Absolut ingen dämpad färg är det på det här bokmärke som säkert även kan fungera som leksak. 

Ingen katt men en lång råtta. På tyska kallas det för "läseråtta" som vi på svenska kallar för bokmal. 

36 cm från nosen till svansspetsen. 

Utropspris: 65 kronor 


 




8) 

Den som inte vill sätta klistermärken på huden utan på pappret istället kan slå till på dessa söta katter. 

30 stycken i olika färger och former och för alla smaker. (Tack till Camilla!) 

Utropspris: 75 kronor 


 




9) 

Nu när man befinner sig mer inomhus igen så kan det behövas lite fina detaljer i vardagen för att hålla humöret uppe. Som detta fina sevettställ i trä. Även de billigaste servetterna kommer se förtjusande ut. 

14*12 cm från Different Design. (Tack till Britt-Inger!) 

Utropspris: 85 kronor 


 




10) 

Och sist men inte minst en disktrasa. Fånga sommarens sista andetag med den här. När du använder den här kommer det att lukta jordgubbar. Kanske... Men se för allt i världen till att inte katten slår till biet. Då kan det sluta illa. 

Utropspris: 50 kronor 


 



Och det var allt för den här gången. 

Nu är det er tur. 

Lägg ett bud eller flera. 

Mjau! 

Av Mimmi - 28 augusti 2023 20:01


Mjau, det är inte enkelt med måndagar.
I alla fall inte när man har jobbat på söndagen.
Vi var lite trötta idag.
Men tio saker är framplockade, fotade och lagda in på datorn.
Så snart kommer mjauktionen.
Snart.
Vi gör så gott vi kan.
Mjau!

Av Mimmi - 27 augusti 2023 19:12


Mjau, jag vet inte hur det är med er andra.
Men Cornelia blir tydligen otålig.
Fast jag har ju lovat att börja jobba nu i veckan.
Så jag har smygstartat lite.
Men bara lite.
Man ska inte börja för snabbt efter semestern.
Och eftersom jag vet att Cornelia längtar så har jag en bild till henne.
En liten försmak.
Mer tänker jag absolut inte säga.
Mjau!

Av Mimmi - 26 augusti 2023 19:34


Mjau, idag valde Matte att tvätta lite fintvätt i tvättstugan.
Man skulle kunna jämföra det med ett träningspass för henne.
Tre gånger dit och tillbaka.
Sedan var hon rätt så slut men valde ändå att plocka undan tvätten och även resten av den tvätt som hemtjänsten hade tvättat i början av veckan.
Eftersom Matte var så trött så såg jag det som min plikt att hjälpa henne genom att visa vägen mellan hallen, badrummet, sovrummet och linneskåpet.
Jag hejade dessutom på henne genom att buffa på hennes ben.
Tror ni att Matte var tacksam för hjälpen?
Inte ett dugg!
Hon snarare fräste åt mig att låta henne komma fram och inte vara i vägen.
Som om jag någonsin är i vägen!
När Matte är trött och har värk kan hon konkurrera ut vilken ilsken katt som helst...
Men nu har jag placerat henne i soffan med värktabletter och en stor kopp te.
Så nu börjar hon bli snäll igen.
Och tur är väl det.
Mjau!

Av Mimmi - 25 augusti 2023 20:05


Mjau, det har regnat idag.
När det regnar blir jag trött.
Matte blev också trött.
Så vi sov några timmar.
Vilket gick sådär eftersom det var någon som höll på att borra och banka.
Men bara lite sporadiskt.
Det vill säga alltid när vi precis hade somnat om.
Lite tröttsamt.
Men det brukar bli så.
När väl turisterna droppar av så droppar hantverkaren på istället.
Vi vill ju bara ha lite lugn och ro.
Mjau!

Av Mimmi - 24 augusti 2023 20:28


Mjau, ibland måste man bli lite sur.
Som här.
Var sjutton är min middag?
Jag bara undrar...

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards