livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under januari 2021

Av Mimmi - 31 januari 2021 19:19


Mjau, jag tycker om att retas ibland.
Idag tänker jag retas med er och särskilt med min kompis Cornelia.
Matte har nu fotat alla objekt till nästa auktion.
Och eftersom jag förstår att ni är nyfikna så får ni naturligtvis en förhandstitt.
Ungefär som förra gången, men den här gången i färg.
Jag är ju snäll.
Och det blev rätt snyggt.
Så nu har ni koll på läget, eller hur?
Jag hoppas att auktionen kommer upp imorgon.
Men jag vågar inte lova något.
Ni vet ju hur opålitlig Matte är.
Rätt vad det är så vägrar hon att lämna sängen.
Man vet aldrig med henne.
Men jag håller tassarna och det kan ni väl också göra.
Så hörs vi imorgon på ett eller annat sätt.
Mjau!

Av Mimmi - 30 januari 2021 19:31


Mjau, eftersom det fortfarande är mer mörkt än ljust ute så har jag börjat studera stjärnorna på himlen.
Sedan har jag tagit mina bollar och lagt dem som stjärnbilden Karlavagnen.
Matte blev faktiskt riktigt imponerad!
Fast hon tycker att jag borde ha lagt Orion istället, eftersom den syns så fint på vintern...
Matte har då alltid något att anmärka, hur man än anstränger sig.
Hon påstår till och med att jag utan större problem skulle kunna lägga Vintergatan om jag skulle ta fram alla bollar som jag har att leka med plus alla som jag har bollat iväg på omöjliga ställen, som under bokhyllorna, mellan flyttkartonger och bakom tvättkorgen.
Tsss...
Varje katt måste ha några hemliga bollförråd att ta till, det vet ju vem som helst!
Jag brukar alltid ha minst 10 bollar rullandes i hallen och det är väl det minsta som man kan begära?
Finns det några fler katter som lägger stjärnbilder?
Eller är jag ensam om mitt nya hobby?
Mjau.

Av Mimmi - 29 januari 2021 19:18


Mjau, när det är så här mycket snö ute och dessutom blåser idag så måste man gå och lufta pälsen på annat sätt.
Så när Matte skulle vattna pelargonerna ute i loftgången så passade jag på att smyga ut.
Loftgångarna har tak över längst upp och baksidan är själva berget.
Och om inte solen skiner så är det lite halvmörkt där ute.
Kyligt är det också, det är därför pelargonerna övervintrar där.
De får inte mycket vatten men idag var det dags.
Matte lämnade dörren öppen när hon hämtade mer vatten.
Hon trodde i sin enfald att jag inte skulle våga mig ut.
Men jag hade en av mina modiga och nyfikna dagar.
Så jag testade att rymma.
Till vänster, dold av dörren, står Mattes rollator.
Den var jag ju tvungen att gå och lukta på.
Sedan nosade jag även på grannens dörrmatta.
Dörren är bara en meter bort och där bor det ingen permanent, så det kunde jag kosta på mig.
Det är generellt mycket tomt och tyst i huset under vinterhalvåret.
På sommaren går jag bara till tröskeln.
Då känns det rätt farligt.
Men när man nu har möjlighet att busa lite med Matte så får man passa på.
Och Matte var tyvärr helt lugnt.
Hon vet ju hur lättskrämd jag är och att jag då alltid rusar in i lägenheten.
Men jag fick i alla fall pälsen luftad.
Det är väl något.
Rymma tänker jag då rakt aldrig någonsin göra.
Mjau!

Av Mimmi - 28 januari 2021 22:56


Mjau, idag när vi gick upp så kunde vi inte se längre än balkongen.
Vi kunde inte se himlen eller havet eller gatan eller parkeringen.
Bara en massa vit.
Vi var insnöade!
Snön hade lagt sig på kattnätet som såg ut som en vit gardin.
Så Matte var tvungen att gå ut med en kvast och vifta och slå mot nätet så snön ramlade ner.
Det var så mycket snö att nätet blev för tungt och hade lossnat på flera ställen.
Och vid lunch fick Matte gå ut igen för det bara fortsatte att snöa.
Men på balkongräcket sitter snön kvar.
Den fick Matte inte bort.
Så det var ingen idé att gå ut och spana för min del.
Istället nöjde jag mig med att spana från soffans ryggstöd.
Inte för att man såg något annat än vitt...
Så jag krävde extra mycket gos av Matte som kompensation.
Ja, och godis förstås.
Jag hoppas verkligen att det tinar bort snart.
Mjau!

Av Mimmi - 27 januari 2021 21:33


Mjau, igår lämnade Matte lägenheten för första gången på 6 veckor och åkte till Kattstödets butik.
Hon gjorde några fina fynd för under hundralappen och hittade även något som passar till någon auktion.
Sedan var hon väldigt trött så jag såg till att få henne i säng på en gång.
Auktion förresten.
Jag kom på att det snart är februari.
Och jag har lovat er en auktion i februari.
Så det är lika bra att börja planera.
Jag undrar om ni känner er redo snart?
För utan er blir det ju ingen auktion.
Och inte kan Matte och jag bara sitta och vända på pusselbitar varenda dag när vi inte sover...
Jag känner mig lite rastlös.
Mjau!

Av Mimmi - 26 januari 2021 22:30


Sorry, we are closed today.
See you soon.
Mjau typ....

Av Mimmi - 25 januari 2021 18:58


Mjau, eftersom Matte är tråkigt idag har jag mest fått leka själv.
Och då kom jag på det här.
Bollbanorna har visserligen Matte satt så här.
Så att jag kan dubbel-bolla.
Men jag ville även trippel-bolla.
Så jag slängde dit ännu en boll.
Och förresten, egentligen kan man väl ha hur många bollar som helst där.
Det är bara fantasin som sätter gränserna!
Här ska det bollas utan gränser.
Mjau!

Av Mimmi - 24 januari 2021 20:17


Mjau, söndagar är vilodagar.
Så vi har vilat.
Nu måste jag väl medge att vi vilar alla dagar i veckan.
Jag gör det för att jag är katt.
Och Matte för att hon är trasig på något sätt.
Men på söndagar vilar vi lite extra.
Bara för att.
Och för att vi kan, vill och behöver.
Sedan har Matte sådd nytt kattgräs till mig.
När det är tillräckligt långt har jag nog tagit död på första omgången.
Dessutom har hon sådd gula ärtor.
Det ska tydligen bli ärtskott till henne.
Jag tyckte att det såg himla spännande ut och hade gärna hjälpt till, särskilt med ärtorna.
Men det fick jag inte.
Så jag rusade runt och sparkade på några leksaker istället.
Sedan försökte jag närmar mig stället där Matte hade ställt ärtsådden.
Men det gick inte, det var för högt för att nå.
Till slut lyfte Matte upp mig så jag kunde se.
- Det där är Mattes ärtor och de ska du absolut inte röra, sa hon till mig.
Och så satte hon ner mig igen.
Som ni ser så är Matte för det mesta rätt rak och lösningsorienterad.
Själv är jag både smart och oftast hyfsad lydig.
Därför kommer vi så bra överens.
Så det var dagens aktivitet.
Och sedan tyckte vi att det var dags att vila igen.
Mjau.

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards