livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under februari 2019

Av Mimmi - 28 februari 2019 19:47


Mjau, nu kan jag berätta för er att jag har förlovad mig!
Det blev ju ingenting med Trassel.
Han trasslade bara till det med alldeles för mycket kattmynta.
Ja, ni vet. För mycket beroendeproblematik.
Det orkar man ju inte med hela tiden.
Men efter en tids försiktig vänslandes så friade Nallis igår och anhölls om min tass.
Och jag svarade givetvis MJAU!
Nallis är en mycket förtjusande gentleman som skickar hjärtan och vänliga ord på Facebook till mig.
Han är mycket mån om att jag mår bra.
En stilig herre med långt och fluffig päls.
Han är en riktig mysgubbe...
Mjau, vad jag är kär!
Han bevarar alltid lugnet i alla situationer.
Dessutom har han inhägnad uteplats med vackra blommor, gräsmattan och en syrenbuske.
Det låter faktiskt bättre än min vindpinade balkong...
Jag tror att jag vill gifta mig en solig majdag under den där syrenbusken.
Nu när jag antagligen fyller 6 år i år så är det nog läge att stadga sig.
Hittills har jag mest haft långa intensiva flirts med till exempel Elvis och Snö (och några till, kommer inte ihåg just nu...)
Men nu så.
Jag antar att ni vill veta hur han ser ut också?
Varsågod, jag ger er NALLIS!

Av Mimmi - 27 februari 2019 18:40


Mjau, när solen skiner kommer mina fina färger till sin rätt.
Både ögon och pälsen visar sin rätta färg igen.
Jag som har sett så brunaktig ut hela vintern i lampskenet...
Nu är jag grå i pälsen igen och ögonen är gröna och fina.
Sedan blir jag ännu mer vacker när jag är utomhus på balkongen!
Men Matte ser mest att fönstren är smutsiga.
Där man nu kan se fönstren för alla krukväxter vill säga.
De är dammiga och så finns det en massa nosavtryck på glaset.
Någon verkar trycka sin näsa mot rutan just ovanför min fönstersäng...
Vilken konstigt slump!
Men utanpå är fönstren ännu smutsigare.
Inte så konstigt med tanke på att Matte aldrig putsar dem.
Dock har solen inget problem med att skina igenom.
Och den har inga problem med att lysa upp prismat som hänger i fönstret i vardagsrummet.
Har ni också prisma i fönstret?
Det är himla kul!
Den lägger små regnbågesfärgade prickar över rummet på eftermiddagen.
Och om Matte sätter fart på den och låter den snurra eller gunga så rusar prickarna runt - och gissa vem som rusar efter prickarna?
Oj, vad jag har försökt att fånga dem!
Men det är som med laserpekaren.
De går inte att ta fast.
Ibland tror jag att de försvinner ner under mattan och gräver mig efter.
Det är en av mina favoriter.
Men det funkar bara när solen skiner in.
Än så länge blir det bara en liten stund innan den försvinner bakom nästa hus.
Men på sommaren går det att leka med ljuset i många timmar.
Åh, vad jag längtar efter sommaren!

Av Mimmi - 26 februari 2019 18:23


Det är lugnt, Matte.
Jag är här hos dig.
Jag vaktar dig.
Känner du min rumpa som trycker mot din mage?
Bra, då känner du dig trygg.
Det är helt okej att somna.
Jag kanske också kommer somna.
Men jag har alltid ett öra som är i tjänst.
Kurr kurr.
Lugnt.
Kurr kurr kurr...


Av Mimmi - 25 februari 2019 19:36


Mjau, idag var Matte dålig.
Men hon hade svårt att inse det själv.
Hon inbillade sig att hon skulle orka av ren vilja.
Men jag vet ju hur hon fungerar.
Så jag såg till att hon gick och lade sig igen efter en sen frukosten.
Hon hade invändningar, påstod att hon måste bara...
Nix, sa jag.
Gå och lägg dig!
Och så vallade jag henne till sängen.
När hon väl låg ner lade jag mig bredvid och kurrade.
Jag tittade på henne och kurrade till dess att hon insåg att det var en helt värdelös dag, att kroppen vägrade samarbeta och hon inte skulle komma ur sängen igen.
När hon hade kapitulerat och ringd och avbokad hemtjänsten var jag nöjd.
Jag sa ett kort mjau, hoppade ner från sängen för att ta mig lite mer mat och återvände sedan för att bevaka Mattes sömn.
Hon sov tungt i många timmar.
Sedan lätt i över en timme.
Och sedan tog det en timme till innan hon kom upp ur sängen för att äta något.
Nu ligger hon platt igen.
Jag känner mig nöjd som har styrd upp detta.
Om Matte hade envisats så hade hon antagligen bara svimmat av.
Och då blir jag orolig.
Visserligen är Matte hemsk tråkigt dessa dagar när hon bara ligger.
Hon orkar inte leka, inte ens kasta en ynka boll till mig.
Men jag såg i alla fall till att det inte blev värre!
Ibland måste man helt enkelt sätta ner tassen.
Undrar om jag borde byta namn till Florence Nightingale?

Gå och lägg dig.
Hallå! Hör du dålig?

Av Mimmi - 24 februari 2019 20:53


Mjau, jag har väldigt bra koll på pusslet.
Tyvärr har även Matte det.
De gånger som jag har rest mig mot soffbordet och försökt att tassa den har Matte ropat nejnejnej!
Men hon är ju inte där jämt.
Så hon har ingen koll.
Ingen kan ha koll på 1000 små bitar.
Tro mig.
Jag har inte det.
Så jag har redan glömt bort var jag gömde de bitar som jag snodde...
Men jag kan reportera att de inte smakar särskilt gott.
Dessutom gillar jag inte att Matte lägger sin uppmärksamhet på pusslet och inte på mig.
Hon blir fullständig absorberat när hon gräver runt i pussellådan.
Det låter som när jag gräver i min låda.
Förutom att jag inte plockar fram bitar och lägger på bordet...
Ja, ni fattar.
Det är extremt synd om mig.
Mjau!

Av Mimmi - 23 februari 2019 22:01


Matte är så knasigt, hahaha!
Nu tror hon att hon ska lägga ett pussel.
1000 bitar.
I mitt lekrum!
Som hon ibland envisas med att kalla vardagsrummet...
Tusen små roliga bitar som kan tassas iväg precis som jag känner för!
Det kommer att bli så kul.
Jag skrattar så att morrhåren skakar.
Det här kommer inte bli ett fullständigt pussel.
Det ska jag se till!
Hihihi.
Hahaha.
Undrar om de smakar gott, bitarna?
Eftersom det heter bitar så måste det vara meningen att man biter på dem, eller hur?
Nu är det bara frågan vilka som är godast.
Röd?
Blå?
Gul?
Mönstrat?
Jag måste prova alla så klart!
Sedan måste jag testa var i lägenheten man kan gömma pusselbitar.
Jag tror att jag har några riktigt bra idéer...
HAHAHA!!!

Av Mimmi - 22 februari 2019 20:13


Nej för mjausicken, jag vill inte vara med på bild har jag ju sagt!
Harru svårt att fatta???
Det spelar ingen roll hur mycket du pratar, visslar och gör andra konstiga ljud.
Jag kommer att att ändra mig.
Jag har sagt nej!

Av Mimmi - 21 februari 2019 17:38


Mjau, efter konstaterandet att Matte är dum så vill jag bara göra klart att jag minsann är snäll!
Jag tar inte bara hand om Matte utan också om mina leksaker.
Jag vet vad mina leksaker behöver bäst.
Skalbaggen igår till exempel sa faktiskt till mig att den var för varm och behövde svalkar.
Så det så.
Och eftersom jag älskar bollar så förstår jag naturligtvis att även mina leksaker vill leka med bollar.
Och det får de förstås.
Jag är till och med så omtänksam att jag ger dem bollar så de kan börja leka när som helst de känner för det.
Det fattar naturligtvis inte Matte.
Hon fick en skrattattack när hon såg det...
Och fotade förstås.
Jag försökte att få henne att förstå att jag är så omtänksam men hon bara skrattade och påstod att jag har bollmani.
Tsssss.
Bollmani kan hon vara själv!
Förresten måste jag berätta att Mattes Facebookvän Anna donerade 200 kronor i efterhand till auktionen.
Visst är det snällt?
Jag skickar en massa nospussar till Anna!
Just nu är Matte förresten dum igen.
Hon har stängt sovrumsdörren så att jag inte kan smita undan när tant Maja kommer hit snart.
Tant Maja står nämligen för min sociala träning.
Som Matte påstår att jag behöver.
Tsssss igen.
Varför måste jag vara social?
Jag har ju min Matte, det räcker ju!
Men jag gillar tant Maja så okej då, jag ska försöka att vara lite social...
Mjau för idag!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards