livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under september 2022

Av Mimmi - 30 september 2022 19:30


Mjau, så här års måste man passa på att sitta ute en stund när det råkar vara soligt.
Man vet aldrig när det är balkongväder igen.
Det har ju varit rätt många dagar med tjocka moln och regn av och till ett tag.
Och så får det inte blåsa för mycket heller.
Idag var det trevligt en stund.
Förutom den vanliga paparazzin.
Den är alltid irriterande.
Ibland tycker jag om att posera.
Men oftast är jag ganska less på den där kameran.
Mjau!

Av Mimmi - 29 september 2022 20:31


Mjau, idag är Matte och jag väldigt ledsen.
Vår käre vän Smiley har lämnat jordelivet.
Matte är hela tiden blött i ögonen.
Och jag hänger som ett plåster på Matte och vill gosa precis hela tiden.
Det är så ledsamt när en fin vän är tvungen att vandra över regnbågsbron.
Och våra tankar är hos Smiley's matte och husse.
Jag hoppas att Smiley och Tommi har hittat varandra på andra sidan och leker med varandra.
Två älskade röda katter som saknas så himla mycket nu.
Vila i frid, kära Smiley!

Av Mimmi - 28 september 2022 19:54


Mjau, något av det bästa jag vet är att ligga bredvid Matte och sova.
Det spelar ingen roll om det är på soffan eller i sängen.
Det spelar heller ingen roll om Matte sover eller är vaken och läser eller skrollar eller tittar på teve.
Huvudsaken är att jag ligger tätt intill.
Ibland somnar jag djupt.
Ibland somnar jag lätt och drömmar.
Och ibland halvsover jag bara.
Men oavsett så är det underbart.
För jag känner mig så väldigt trygg och älskad då.
Den känslan är bättre än godis och god mat och bollar och min koja på balkongen.
Det trodde jag inte för ett antal år sedan.
Att man kunde känna trygghet och kärlek hos en tvåbening.
Jag som har varit livrädd och trodde att det inte gick att lita på dem.
Och titta på mig nu.
Jag hoppas verkligen att fler ska ha tålamod och adoptera skyggisar som mig.
Matte säger att jag är den mest kärleksfulla katt hon någonsin har träffat nuförtiden.
Mjau!

Av Mimmi - 27 september 2022 20:26


Mjau, nu hoppas jag att ni alla har fått era vinster.
Annars får ni morra ordentligt hotfull mot postkatten.
Här har det regnat idag igen.
Jag tycker om regnet.
Eller ja, mest tycker jag om den fuktiga luften efteråt.
Och att dricka regnvatten på balkongen.
Det smakar absolut bäst!
Jag brukar lapa i mig som om jag var på vippen att törsta ihjäl...
Tycker ni också om regnvatten?
Imorgon ska det inte regna men då ska det blåsa ordentligt istället.
Jag tycker inte om när det blåser.
Då tvärvägrar jag att gå ut.
Mjau!

Av Mimmi - 26 september 2022 19:58


Mjau, idag var det en tyst och stilla höstdag.
Regnigt.
Jag var rätt trött.
Matte var rätt trött.
Till och med leksakerna var trötta.
Ser ni hur trötta och apatiska de ligger här och vilar?
Ett trött stilleben.
Trött mjau!

Av Mimmi - 25 september 2022 18:57


Mjau, om ni frågar mig så ska man faktiskt vara lat på söndagar.
Det finns säkert en lag för det.
Även för katter.
Så jag har inte minsta lilla dåliga samvete.
Dessutom har jag faktiskt gått en utförlig runda på balkongen och även druckit lite gammal blomvatten.
Och jag har lekt med Matte en stund.
Mest för att hon behöver motiveras ibland.
Då brukar jag gärna ställa upp.
Men nu är jag lite sur.
Matte har nämligen serverat Mjau idag.
Inte min favorit.
Särskilt inte om det är stora bitar i gele.
Då brukar jag mat-strejkar några timmar, ibland en halv dag.
Men till slut blir man ju hungrig och vill ha något annat än lite torrfoder att knapra på.
Jag föredrar mat som börjar med S.
Som Sheba och Schesir till exempel.
Och Applaws naturligtvis.
Sånt som är dyrt och passar en finsmakare som mig.
Kräsen kallar Matte mig.
Pffff....
Mjau!

Av Mimmi - 24 september 2022 20:15


Mjau, som ni kanske har anat redan igår kväll så har vi inte gjort något alls idag.
Vi har sovit länge.
Tagit det lugnt.
Sovit middag.
Latat oss.
Gosat.
Nu ska vi äta lördagsgodis.
Och roligare än så blir det inte.
Mjau!

Av Mimmi - 23 september 2022 19:39


Mjau, det har varit lite för mycket den här veckan.
Framför allt för Matte, som livnärt sig på bara snabba kolhydrater idag.
Hon är så trött att jag snart ska natta henne.
Men även för min smak med tre olika tvåbeningar här i lägenheten på en vecka.
Två var visserligen från hemtjänsten.
Men ändå.
Så när det ringde på dörren idag när vi låg och sov middag så hoppade jag nästan högt.
Men Matte bara suckade och vände sig om.
Hon visste att det var ett paket utan kvittens som ändå skulle ställas utanför dörren.
Så vi vägrade helt enkelt att gå upp.
Och om ni skulle fråga just nu vad vi ska göra i helgen så skulle vi svara: bara sova!
Vem vet.
Det kanske inte blir mer än så.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards