livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under mars 2021

Av Mimmi - 31 mars 2021 21:02


Mjau, idag hade Matte en seg dag med mycket värk.
Så det hände inte mycket alls.
Hon låg mest i sängen och sov.
Men igår hade hon trevligt.
Då var hon en sväng till botaniska trädgården för att titta på krokusar och flirta med ett bi.
Ännu ett paradox faktiskt.
Själv är jag strängd förbjudet att befatta mig med både bin och getingar...
Jag förbjudar härmed Matte att någonsin tugga på mitt kattgräs.
Bara för att.
Mjau!


Av Mimmi - 30 mars 2021 21:23


Mjau, jag förstår mig inte alls på Matte.
Ena stunden är det jättebra att jag är nyfiken och visar mig för hemtjänsten.
Jag var faktiskt extra modig igår och var framme hela tiden.
Jag till och med lade mig ner på mattan i vardagsrummet och tittade på hemtjänsten som rev morötter och sedan städade upp och bytte soppåse.
Där fick jag godis efteråt.
En timme senare däremot fick jag inte alls vara nyfiken plötsligt.
Då höll Matte nämligen på att plantera om de små tomatplantorna till lite större krukor och så sådde hon luktärtor också.
Hon höll på med jord och vatten och det är ju så roligt...
Men Matte sa att det var hennes leksaker och att jag skulle hålla mig därifrån.
Att jag var alldeles för nyfiken!
Nu undrar jag hur hon egentligen vill ha det?
Ska jag vara nyfiken eller ska jag inte vara nyfiken?
Snacka om att bli förvirrad.
Jag tror att jag struntar i att lyssnar på Matte och gör som jag själv vill helt.
Det blir enklast så.
Mjau!

Av Mimmi - 29 mars 2021 21:28


Mjau, har ni också funderat någon gång över vad som fanns först - hönan eller ägget?
Matte tog färdtjänsten till Lidl igår och köpte både en höna i choklad och ägg, både vanliga och i choklad.
Och nu kommer upplösningen:
Matte har börjat nalla på chokladäggen men inte på hönan.
Så det var ägget som var först!
Då vet ni det.
Själv får jag inga särskilda påskgodis och det är helt ok.
Jag är ändå så pass kräsen att jag inte skulle uppskatta några andra än mina favoritgodis.
Men jag undrar lite vad som händer i påsk när Matte släpper ut hönan ur förpackningen.
Kommer den att flaxa iväg och får jag i så fall jaga den?
Jag fick inget svar på dessa frågor.
Matte bara himlade med ögonen och skakade på huvudet.
Som om det skulle förklara saken.
Ja se, tvåbeningar...
Mjau!

Av Mimmi - 28 mars 2021 19:35


Mjau, nu är det sommartid, säger Matte.
Det tror jag inte på.
Dels är det bara 5 grader ute och det regnar.
Så inte minsta spår av sommar.
Och dels tror jag inte på såna larvigheter som tidsbeställningen.
Här hemma råder det permanent "Matte-är-jättetrött-tid" vilket innebär att vi inte har några fasta tider på något alls.
Inte för frukost eller någon annan måltid.
Inte för några aktiviteter och inte heller för sömntider.
För precis när som helst kan det hända att Matte slocknar och måste lägga sig och sova ett tag.
Men eftersom jag har vidareutbildad mig till vårdkatt så är jag mycket flexibel och stöttande.
Sommar lika mycket som vinter.
Jag kan inte klockan.
Men jag kan Matte och vet alltid vad och hur hon ska göra.
Det räcker långt oavsett årstid.
Men som sagt, jag fattar inte varför det heter sommartid.
Mjau!

Av Mimmi - 27 mars 2021 21:15


Mjau, jag snodde Mattes telefon och letade fram en bild jag tog för flera veckor sedan.
En katt i upplösningstillstånd.
Tur bara att det bara var pusslet och inte jag!
Däremot så hjälpte jag naturligtvis till att ta isär pusslet.
För det är så mycket roligare att ta isär än att lägga.
Oavsett vad Matte än påstår.
Mjau!

Av Mimmi - 26 mars 2021 21:13


Mjau, idag kom det upp ett minne på Facebook.
En film som Matte gjorde på mig bara två veckor innan jag blev gosig.
På filmen är jag mycket trött och Matte provocerar mig...
Med en hand!
Fast vi hade en överenskommelse om att det inte var några händer i soffan.
Till skillnad mot handträningen med godis på golvet alltså.
Matte har jobbat hårt på att få filmen till bloggen.
Så att även de som inte har Facebook skulle kunna titta på den
Men telefonen ville absolut inte samarbeta.
Så jag har sett till att filmen är offentlig på Mattes profil.
Då är det fritt fram att titta i alla fall.
Ni kan även leta efter Mimmi Hittekatt om ni inte vet vad Matte heter.
Jag vill bara poängtera att jag efteråt var sur på Matte för att hon använde en hand.
Även om det inte syns på filmen.
Mjau!

Av Mimmi - 25 mars 2021 20:39


Mjau, jag hoppas verkligen att alla har fått sina auktionsvinster nu.
Om inte så är det fritt fram att bita valfri postanstäld i hälsenan...
Här hemma har Matte bytt strö i min låda, skurit lådan och tvättat skåpet där lådan står i.
Sedan var det slut på dagens energi.
Så hon orkade inte kasta en enda boll åt mig.
Det fixade istället hemtjänsten.
Den här har varit här flera gånger i rad och jag är riktigt nyfiken på henne.
Hon kastade några bollar till mig och det tyckte jag var väldigt spännande men det visade jag naturligtvis inte.
Inte fångar jag en boll eller springa efter en efter bara någon veckas bekantskap!
Men oj vad jag är nyfiken...
Annars har vi mest gosat, Matte och jag.
Förutom när jag sprang runt och jagade en boll.
Jag kanade på mattan så det blev en massa veck och sedan rusade jag fram och tillbaka och attackerade vecken.
Alltid lika säker på att det var just där bollen gömde sig...
Livet är rätt trevligt även om Matte är trött.
Mjau!

Av Mimmi - 24 mars 2021 21:07


Mjau, det grönskar här hemma.
Det börjar faktiskt bli lite ont om plats eftersom vi bara har fönster åt ett håll.
Jag skulle gärna smakar lite på det mesta men det är tydligen förbjudet.
Matte hittar hela tiden på olika sätt att hindra mig från att både tugga på späda tomatplantor och att gräva i jorden på olika krukor med plantor på tillväxt.
Tur att jag i alla fall att det alltid finns mycket kattgräs till mig.
Annars skulle jag nog bli riktigt frustrerad.
Eller kanske bli sjövild...
Hur brukar ni göra?
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards