livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under mars 2017

Av Mimmi - 31 mars 2017 15:23


Min Matte är väldigt konstigt.
Det finns mycket som hon gör som jag inte begriper mig på.
Men gårdagens händelser toppar definitivt listan!
Det hördes konstiga ljud från badrummet och hallen och när jag kom dit - inte för undsättning utan av ren och skär nyfikenhet - så hade Matte släppt allt hon hade för handen i badrummet och låg raklång i hallen med huvudet på skohyllan...
Så småningom rörde hon sig igen, vände sig på rygg och låg i en blandning av kattsand och smågrus en lång stund.
Kände försiktig i sitt ansikte.
Jag har ju hört talas om att det bara är vi katter som alltid hamnar på alla fyra, men det här bevisade verkligen hur konstigt tvåbeningar är.
Hon pratade om svimning.
Tsssss...
Hon gav i alla fall upp alla planer för dagen och gick och la sig igen.
Det var ju bra så långt.
Men när hon gick upp några timmar senare såg hon rätt blek ut.
Huvudvärk, illamående och yrsel.
En granne förbarmade sig och körde henne till det stora sjuka huset.
Hon var borta i många timmar och inte såg hon piggare ut när hon äntligen kom hem mitt i natten.
Jag blev jamarglad och exalterad över att hon äntligen kom hem.
Tänk om de hade behållit henne!
Hon är rätt så oanvändbar just nu, men hon sköter sina plikter som tjänstepersonal nästan utan anmärkningar.
Men lite orolig är jag.
Hon tänker väl inte att kyssa skohyllan fler gånger?
Som sagt, tvåbeningar är väldigt konstiga!

Av Mimmi - 29 mars 2017 19:00


Morrrrr för vädret!  

I morse snöade det men nu regnar det bara.

Och kallt är det också.

Jag vet, för jag var ute några minuter två gånger idag.

Som sagt - morrrrrrrrr.........

Och dessutom blir man så jamartrött.

Vi bara sover och sover, Matte och jag.

Matte har dragit i nödbromsen och sjukskrivit sig helt just nu.

Det är bra, för då är hon hemma hela tiden.

Men lite tråkigt är hon allt, hon sover nästan mer än vad jag gör.

Och hon får knappt ner någon mat.

Vilket gör att vi sparar pengar - och jag passade på att skicka dessa pengar till ett katthem i nöd.

Om ni också vill hjälpa dem med mycket höga veterinärsräkningar så kan ni göra det här: https://www.facebook.com/Remingtons-Kattlya-195529633855908/ 

Självaste Remington är en av mina flörtar...

Jag har nu svarta Remington, vita Snö - men jag saknar andra färger i min beundrarskara.

Känn er uppmuntrade, alla fyrfotingar!


Nä nu måste jag nog ta en till kattnapp tillsammans med Matte.

Vi hörs imorgon.


 


Av Mimmi - 28 mars 2017 20:37


Jag funderade lite om jag skulle blogga eller inte idag.
Men eftersom Matte är indisponibel idag så är jag upptagen med att titta efter henne från hög höjd, sova bredvid henne och lägger en hinderbana av leksaker i vardagsrummet så hon håller koll på sin omgivning...
Mjau!

Av Mimmi - 27 mars 2017 20:15


Idag hade jag tänkt att flytta.
Inte härifrån förstås!
Bara ut på balkongen.
Min kompis Saga flyttade häromdagen så jag blev lite inspirerad...
Ikväll kom jag alltså inte in av mig själv utan Matte var tvungen att gå ut och "hämta" mig.
Jag förstår inte alls varför inte balkongdörren kan stå öppet dygnet runt nu fram till oktober ungefär.
Det är ju sommartid nu!
Dumma oförstående Matte.
/Hälsningar från Mimmi Obstinatis...

Av Mimmi - 26 mars 2017 20:00

 

Igår hälsade Matte på hos klosterkatterna och Company, det vill säga Belle, deras matte och gammelmatte.

De röjde visst i huset.

Medans jag var ensam här hemma och röjde på mitt sätt...  

Klosterkatterna består av gosingen Rafael:


 

Som säger - sluta fota, fortsätt klappa!

Han är kungen på sin tron... äh, jag menar finstol.


 

Sen har vi skyggisen Sixten, som vägrade ställa upp på bild men hade ett långt samtal med Matte i säkerheten av klösträdet.

Robin är mycket i rörelse, svårt att fånga bå bild:


 

Och Philemon ser ut som en modern målning:


 

Som om någon hade tagit några penselstråk med svart på en vit katt.

Han tyckte att det var mysigt i Mattes knä.


 


Självklart ska vi inte glömma Belle:


 

Kära lilla modell-materialet Belle.

Alltid uppmärksamhetstörstande.

Och en förtjusande pussgurka!

Matte säger att hon inte blivit pussad så där på flera år...

Hon luktade skällis långa vägar när hon kom hem.


 

Ett lyckat besök med andra ord.

Tvåbeningarna var visst också mycket trevliga!


Under tiden var jag ensam här hemma och röjde också lite.

Närmare bestämd - jag röjde undan den långa trasmattan i vardagsrummet.

Den brukar åka hit och dit och rullas ibland men den aldrig blivit så här komprimerad förr...

Så jag var lika duktig minsann!


 









Av Mimmi - 25 mars 2017 09:20


Matte har rymd!
Hon gick upp klockan alldeles för tidigt, slängde några gamla kläder i ryggsäcken och stack iväg.
Fast hon försäkrade mig om att hon skulle komma hem ikväll.
Tydligen är hon ute på äventyr.
Äventyr som innebär ett gammalt hus, fyra kattkillar och en skällis.
Borde jag vara avundsjuk?
Det har varit planerat i nästan två veckor och Matte tyckte att det var bra att komma ifrån allt för en dag.
Som om man kan åka ifrån sina tankar och problem...
Men man kan fokusera på någon annans problem istället, säger Matte.
Jaha, jag antar att vi får någon form av rapport imorgon.
Jag tänker sova till dess.
Eller kanske busa helt ostörd?...

Av Mimmi - 24 mars 2017 21:07


Hmm...
Matte är lite ledsen.
Ännu mer ledsen än igår och dagen innan.
Tydligen kom det något riktigt dumt brev på posten idag.
Till råga på allt annat.
Och hon är så tråkig när hon är ledsen.
Så vad ska jag göra?
Några bra förslag?
(Och glöm det där med närhet och gos!)
Jag kanske ska kasta en boll i huvudet på henne?
Eller lägger piiip-musen i vägen så hon snubblar över den?
Något i den stilen får det bli.
I värsta fall välter jag väl en blomkruka.
Då lär hon definitivt tänka på något annat en bra stund!
Mjau, jag är verkligen en kreativ katt...

Av Mimmi - 23 mars 2017 18:20


Vi tar det lite lugnt idag.
Både Matte och jag.
Matte sov större delen av dagen eftersom hon hade svårt att sova inatt.
Men hon sätter mig alltid först, oavsett hur hon mår.
Så jag fick ju mat och öppen balkongdörr precis som vanligt.
Och jag kan ju faktiskt roa mig själv ett bra tag.
Nu har hon en dejt med Agatha Christie i soffan och jag ligger på en av mina favoritplatser för att sova lite.
Ifall ni undrar så är det en stolsdyna till balkongen som jag myser i.
Dynan anekterade jag tidigt förra sommaren och sedan dess har den aldrig mer varit på balkongen...


Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards