livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under maj 2019

Av Mimmi - 31 maj 2019 19:14


Mjau, jag har det väldigt bra.
Ifall någon hade några tvivel angående detta...
Jag inspicerar balkongen, jagar efter bollar och godis, håller Matte sällskap i sängen och latar mig såklart.
Ibland tjatar jag lite på Matte att vi borde förbereda auktionen.
Hon verkar glömma bort det nämligen...
Snart måste jag nog bita henne i tårna om hon inte sätter fart!
Jag förstår ju att ni väntar med spänning.
Så jag har satt en deadline till på söndag.
Det låter bra, eller hur?
Sedan vet jag inte riktigt vad jag ska göra om Matte sölar.
Servera henne något död, kanske?
Något som jag fångat på balkongen...
Jag får klura lite på det.
Mjau på er!

Av Mimmi - 30 maj 2019 17:28


Mjau, ni kommer inte tro mig men Matte fortsätter att klanta till det!
Igår kväll kom hon ut från badrummet och öppnade dörren till skåpet där min låda står för att rensa den.
Bra tanke.
Förutom att hon inte kollade om den var ledig.
För det var den inte!
Jag råkade sitta där och göra mitt...
Naturligtvis blev jag rätt uppskrämd.
Flydde fältet - eh...jag menar lådan.
Matte ojade sig igen och bad tusen gånger om ursäkt.
Sedan satte hon sig i köket för att vänta att jag skulle avsluta mitt på lådan.
Det gjorde jag.
Sedan gick jag en runda i köket och tittade på henne för att signalisera att jag var klar och hon kunde göra rent.
Det är en sak som är bra med Matte.
Kommunikationen.
Hon lyssnar ordentligt på mig.
Och jag på henne.
Så även om vi använder olika språk så förstår vi varandra alldeles utmärkt.
Många gånger om dagen.
Jag vet inte riktigt om Matte tänker fortsätta klanta sig.
Risken finns ju helt klart.
Jag tyckte i alla fall att hon var skyldig mig en hel del.
Så jag krävde att få ta del av hennes lunchlåda.
Pasta med tomat och creme fraiche.
Jag tyckte att det doftade gott när hon hade värmt den.
Matte påstod att det inte var kattmat men jag envisades.
Så jag fick en bit pasta med sås.
Och åt upp det, bara för att!
Först efteråt slog det mig att det kanske är maten?
Tänk om jag nu också blir en klantskalle???
Hemsk tanke!
Nähä du, Matte.
Nu tänker jag gömma mig under filten i soffan och du är inte välkommen!
Du får klanta någon annanstans...

Av Mimmi - 29 maj 2019 17:02


Mjau, Matte är en klantskalle.
På riktigt!
Idag var andra gången på några månader som hon lyckades trampa på min tass.
Alltså inte såna där små sparkar på benen som det råkar bli när jag plötsligen är framför hennes fot när hon redan har lyft den för att ta ett steg.
Fattar ni?
Min stackars tass!
Matte har ju dessutom alltid inneskor på sig för att hennes fötter inte ska lägga av.
Inneskor med hårt sula!
Naturligtvis skrek jag till, precis som förra gången.
Sedan sprang jag därifrån.
Och Matte blev så ångerfull och ledsen och kröp i stoftet.
Försäkrade mig om att hon var hemsk ledsen och riktigt dum och ouppmärksam och verkligen inte ville göra så...
Så efter någon minut så är jag ju framme igen och stryker mig mot henne för att lugna och visa att jag egentligen inte är skadad.
Då gosar vi en stund.
Sedan är allt bra igen.
Matte resan sig för att fortsätta gå dit hon var på väg.
Och jag är genast mellan och framför hennes fötter igen...
Ordningen återställd.
Mjau!

Av Mimmi - 28 maj 2019 18:59


Mjau, idag var det en fin dag!
Jag fick besök av tant Maja.
Jag gillar verkligen tant Maja!
Varje gång hon hälsar på blir jag modigare.
Förra gången låg jag i min transportlåda (fast vi kallar den för koja) och sov.
Men när jag hörde hennes röst så kom jag fram för att hälsa.
Den här gången satte jag bredvid soffan men gick fram till tant Maja i dörröppningen och nosade på henne!
Sedan strök jag mig mot henne en sekund.
Visst är jag modig?
Sedan nosade jag ordentligt när hon hade satt sig.
Och sedan igen när hon passerade mig på väg ut.
För ja, hon är den enda som får gå nära mig utan att jag blir rädd.
Tant Maja är min absoluta favorit!
Under besöket låg jag mitt i rummet och blundade, tvättade mig och tog mig en dos med kattmynta.
Ni fattar, eller hur?
Tant Maja hjälpte Matte med några papper.
Dessutom fyllde hon på med fryspizzor i våra frys.
Och som om inte det var tillräckligt så fick Matte post också.
Ett halsband med bild på en alldeles förtjusande liten katt...
Ni kanske känner igen den?
Det är ju faktiskt en perfekt present!
Mattes kompis Hanna har gjort den.
Hon gör fina egna smycken i alla möjliga färger och former.
Ni kan kolla hennes sida "Hannas Hantverkstad" för att se mer.
Och om ni också vill bära er pälskling runt halsen så går det säkert att fixa.
Mjau!

Av Mimmi - 27 maj 2019 20:32


Mjau, jag hoppas att alla som ville ha tittat på filmen med mig.
Nu gör Matte den privat igen.
Jag har inte så mycket att jama om idag.
När hemsktjänsten hade varit här väntade vi in en matleverans och sedan gick vi och lade oss igen.
Först gos och sedan några timmar sömn.
Ni vet, en sån där dag där man inte vill något alls.
För kallt och blött på balkongen.
För jobbigt med hemsktjänsten.
Och Matte var precis lika trött som jag.
Men det är rätt mysigt i sängen dessa dagar när Matte är med.
Sedan fick hon inte hålla på med telefonen.
När jag vill ha gos så lägger jag helt enkelt hela huvudet på skärmen.
Det gör jag ofta.
Verkligen ett vinnande koncept!
Och inte ville jag bli fotad heller...
Nu är det dags för lite mat.
Sedan går vi och lägger oss igen.
Mjau på er!

Av Mimmi - 26 maj 2019 17:14


Mjau, i en akut auktions-längtan har Matte och jag plockat ihop alla föremål för den kommande auktionen.
Men därefter var det stopp.
Allt ska fotas under veckan, fotona ska föras över till datorn och sedan till bloggen.
Och själva auktions-inlägget brukar ta minst två timmar för mig att diktera.
Så det är skönt att börja i tid.
Varken Matte eller jag vill stressa fram det.
Vi måste även ha tid att vila, gosa och lyssna på regndropparna som slår mot fönstret.
Men jag tänkte att ni kanske ville ha en sneek peak?
Tyvärr har Matte stoppat ner allt i en papperskasse så det syns knappt.
Men då blir det ju extra mystisk och spännande...
Mjau!

Av Mimmi - 25 maj 2019 11:36


Mjau, jag har haft en överläggning med Matte om nästa auktion och vi har kommit fram till att den kommer upp ungefär om en vecka.
Mattes kropp måste må lite bättre först innan hon orkar hjälpa mig.
Så då vet ni och kan lägga undan pengar till det!
Sedan har Matte filmat mig igår när jag dansade med skalbaggen.
Hon har försökt att få filmen till bloggen utan att lyckas.
Ni som har Facebook har kanske redan sett den.
Men ni som inte har det eller inte är vän med Matte har inte haft en möjlighet.
Så Matte ska lägga den som offentlig så att alla kan se den hela helgen.
Passa på!
Alla som har varit med och vunnit i en auktion vet ju vad Matte heter.
Och kom ihåg att jag egentligen hatar att bli filmad.
Men jag blev liksom uppslukad...
Mjau!

Av Mimmi - 24 maj 2019 13:51


Mjau, som ni kanske vet så har Matte överansträngt sig och betalar nu med ännu mer trötthet och värk än vanligt.
Och eftersom jag är en så väldigt snäll katt så tänkte jag muntra upp henne med en present.
Visst är jag omtänksam?
Jag lyckades fånga världens finaste skalbagge på balkongen till henne.
En riktigt stor en.
Den skimrande i guld och grönt och var riktigt praktfull!
Och fullt levande fast den försökte att spela död.
Så stolt jag var...
Tog med mig in den i vardagsrummet.
Tror ni att Matte blev tacksam?
Inte ett dugg!
Tre gånger tog jag in den.
Tre gånger kastade hon ut den igen.
Men på grund av kattnätet och Mattes ovilja att röra vid den så hamnade den bara på avrinningslisten som finns utanför och några centimeter nedanför balkongen.
Fattar ni hur svårt det var att få upp den därifrån igen??!
Men jag skyr inga ansträngningar för min mattes skull.
Jag jobbade hårt och lyckades.
Och så bara avfärdar hon min fina present!
Här plockar man fram guld och gröna skalbaggar och hon kastar bort dem utan att blinka...
Jag är väldigt besviken.
Och förolämpad.
Det dröjer nog ett tag innan Matte får en ny present.
Minst några dagar!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards