livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under december 2018

Av Mimmi - 31 december 2018 17:19


Mjau, Matte och jag önskar alla fina bloggläsare ett riktigt gott nytt år!
Och så håller vi tassarna för att det inte smäller alldeles för mycket och för länge i natt...
Jag misstänker att jag inte är den enda som blir livrädd varje nyårsafton.

Av Mimmi - 30 december 2018 18:52


Mjau, idag är Mattes tredje vilodag och hon ligger fortfarande nästan bara i sängen.
Här någonstans går gränsen för mig personligen.
Jag är som sagt en mycket tålmodig katt.
Men idag har jag genat otaliga gånger över Mattes ben så hon kände det ordentligt.
Jag har dränkt några bollar i vattenskålen också.
Matte suckade lite och sa att den ju inte skulle vara där.
En stund senare hade jag dränkt en annan boll.
Vilket visar att jag är smart - jag fattade att första bollen inte fick vara i vattenskålen.
Men Matte hade inte sagt något om den andra...
Matte påstår att jag är en busunge.
Då skulle hon se mig nu när jag ger mig på den enda lättillgängliga krukväxten!
Hur kul det är kan ni se på formen av min svans...
Jag tror faktiskt inte att det räcker att tugga på bladen.
Jag måste nog gräva lite i jorden också.
Eller hur?
Mjau!

Av Mimmi - 29 december 2018 18:05


Har ni hört uttrycket att "skita i det blå skåpet"?
Matte vill att jag ska skita i det vita skåpet som jag fick i julklapp!
Jag visste väl att hon hade en baktanke...
Naturligtvis ska jag inte skita direkt i skåpet utan där inne står underdelen av min toalett och det är den som är avsedd för ändamålet.
Skåpet passar precis exakt i hallen, det hade Matte rätt i.
Men hon hade inte mätt min toalett i förhållandet till skåpet.
Så nu går skåpdörren inte att stänga...
Matte har suckat och stönat och sedan kommit fram till att jag nog ändå behöver en ny toalåda efter nästan fyra år.
En med en ordentlig kant eftersom jag krafsar så mycket.
Men när hon letade på nätet så fanns det ingen låda som passade.
Alla är just lite för långa, precis som den som jag har nu.
Till slut beställde hon två stycken - en hörnvariant och en som är betydligt mindre.
Vi får se vilken det blir när de kommer.
Så än så länge skiter jag i skåpet med dörren öppen.
Det passar mig bra.
Mjau!

Av Mimmi - 28 december 2018 19:11


Mjau, nu är vi där igen.
Matte har kraschat ihop.
Hon har sovit hela natten och även nästan hela dagen.
Hon har feber, huvudvärk och ont i kroppen.
Som vanligt helt enkelt när hon har ansträngt sig för mycket.
I det här fallet flera dagars kattvakt och socialt samvaro.
Nu är hon nere för räkning några dagar eller en vecka.
Men hon är ändå noga med att jag har allt som jag behöver.
Så jag uthärdar dessa perioder med stoisk lugn och mycket egen lek.
Dessutom håller jag Matte sällskap genom att sova mycket på min sida av sängen.
Det är sådana dagar som jag visar fullt ut
vilken snäll och hänsynsfull katt jag är.
Och eftersom jag är så snäll så inser jag att Smilla kommer bli väldigt avundsjuk på Stina om hon inte också får ett fotocollage här på bloggen.
Hon säger med all rätt att hon är lika fin som Stina och jag.
Och det har hon naturligtvis rätt i.
Så här kommer egensinniga fina Smilla!

Av Mimmi - 27 december 2018 22:19


Mjau, jag hade tänkt att Matte skulle få berätta om sina julklappar idag.
Men eftersom hon inte var snäll idag så struntar jag i det.
Där får hon.
Hon skulle bara en sista sväng till Smilla och Stina.
Men som vanligt blev hon charmad av dessa damer och stannade mycket längre än hon hade tänkt sig.
Och som inte det var tillräckligt så skyndade hon inte hem till mig sedan.
Hon hade fått låna ett sl-kort dessa dagar som hon skulle lämna tillbaka.
I nästa ögonblick satt hon i soffan hos en familj från Irak, drack te och åt baklava och pratade om allt och ingenting.
Och här hemma satt lilla jag och väntade.
Och väntade.
Och väntade...
Ja, ni fattar att hon inte är i nåder direkt just nu.
Dessutom kände jag tydligt att hon fått flera blöta nospussar från Smilla.
Om jag känner mig svartsjuk?
Näää...
Jag tycker bara att Matte är lite dum idag.
Så ni får titta på fina Stina istället.
Mjau!

Av Mimmi - 26 december 2018 20:45


Mjau, jag fick två julklappar i år.
En av Matte och en av min kompis Saga.
Den ena är väldigt trevlig.
Mot den andra är jag rätt misstänksam.
Kan ni gissa vad jag fick av vem?
Och vad jag gillar och ogillar?
Undrar ni vad Matte fick?
Hon fick en Mimmi-päls.
Lång, mjuk och grå.
Matte påstår att det är en morgonrock.
Men jag känner ju igen en Mimmi-päls när jag ser en!
Morgonrock.
Tsssss...
Vilka dumheter!
Tvåbeningar är ju bara för konstiga.
Mjau!

Av Mimmi - 25 december 2018 21:24


Mjau, idag kände jag mig verkligen övergiven.
Matte firade jul med min kompis Saga och hennes familj.
Hon var borta i en hel evighet!
Typ...
Dessutom skulle hon även till Smilla och Stina på vägen hem.
Jag blev riktigt glad när Matte äntligen kom hem igen så jag klöste på hallmattan när hon tog av sig ytterkläderna och sedan på mattan i vardagsrummet när hon kom dit.
Matte hade gömt godis innan hon gick hemifrån och naturligtvis hade jag hittat dem och ätit.
Matte fick fina julklappar.
Och jag har också fått julklapp.
Men det får jag berätta mer om imorgon.
Matte säger att hon måste sova genast och att även en ständig sekreterare behöver lite julledigt...
Okej då, det får hon väl.
Några timmar i alla fall!
Hoppas ni har haft en riktigt bra jul.

Av Mimmi - 24 december 2018 11:55


Matte och jag vill önska alla fina bloggläsare en underbar jul!
Vi firar med gos och lek och gourmetmat till mig.
Dessutom kommer hemtjänsten och lagar mat.
Och Matte ska firar även med Smilla och Stina förstås.
Hur ska ni fira?

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards