livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under januari 2019

Av Mimmi - 7 januari 2019 19:59


Mjau, idag var en sån där hemsk dag igen där hemtjänsten kom och lagade mat och fixade.
Sedan kom en annan och städade som dessutom hade med sig en praktikant.
Efter det var både Matte och jag helt slut.
Det var bara att våga komma fram och äta lite godis för mig och för Matte att lugna ner sig för hon var irriterad för något.
Sedan ramlade vi i säng båda två.
Jag accepterade lite gos på min sida.
Sedan lade Matte huvudet på kudden och somnade bums.
Så då gjorde jag samma sak.
Nu börjar vi vakna till lite men känner oss väldigt trötta ändå.
Tänk så ansträngande det är när andra jobbar!
Och jag som hade haft förhoppningar om att fenomenet hemtjänst inte skulle följa med till det nya året...
Tji fick jag.
Om jag inte älskade Matte så mycket skulle jag funderar på allvar över att flytta!
Bilden är visserligen tagen igår kväll när jag väntade på att Matte skulle lägga sig.
Men det speglar precis som jag känner mig nu.
Även om jag ligger på min sida av sängen, halv gömt av täcket.
Jag tror att jag säger godnatt redan nu...
Mjau!

Av Mimmi - 6 januari 2019 19:48


Mjau, jag är inte bara en duktig katt.
Jag är också mycket kärleksfull!
Igår sov Matte ingenting på eftermiddagen och naturligtvis slocknade hon tidigare än vanligt på kvällen.
Det blev inte den film hon hade velat se och inte heller någon bok.
Innan jag hade fått min minsta portion med gos.
Så jag bestämde mig för ett nattskift i Mattes säng.
Mellan klockan 22 och 06 vaktade jag (okej, ibland sovande) mest vid fotändan men även mellan Mattes fotleder, över Mattes vänster fotled, på hennes vänster skenben, på hennes lår och bredvid och halvt på hennes mage.
Matte sov bara två timmar.
Sedan vred och vände hon sig i två timmar för att sedan kapitulera och tända lampan.
Det var då jag kom upp till henne för att beklaga sömnlösheten.
Jag gjorde dessutom mitt bästa för att få henne på gott humör och själv få så mycket gos som möjligt.
Ett tag låg jag i vinkeln som bildades mellan hennes uppdragna lår och hennes bröstkorg när hon låg på sidan.
Mysigt men även lite vågad.
När klockan var 6 frågade Matte mig om jag ville ha frukost.
Och eftersom det också är ett ord som jag gillar så hoppade jag ner och tog en frukostpaus.
Sedan låg jag nästan en timme i min fönstersäng men bestämde mig heroisk att även ta jouren under dagen och installerade mig grymtade på min sida av sängen.
Sedan sov vi.
Och sov.
Men när Matte vaknade var jag rätt snabbt med att flytta över till henne för att få mer gos.
Och när hon gick upp så gick även jag upp.
Matte säger att hon nog aldrig har fått så pass mycket gos och huvudbuffar under 24 timmar någonsin!
Men det är väl bra att börja året med en ny rekord?
Dessutom har vi fortfarande så mycket att ta igen, Matte och jag.
Och vi är fortfarande och igen som nyförälskad...
Mjau!

Av Mimmi - 5 januari 2019 20:02


Mjau, vi är lite trötta och tillbringar mycket tid i sängen tillsammans.
Ibland gosar vi och ibland sover vi på var sin sida sängen.
Men vi har även hunnit ta några selfies.
Vissa blev suddiga, vissa blev fina och på två lyckades jag visa rumpan istället...
En av bilderna satte Matte som omslagsbild på Facebook.
Men eftersom inte alla mina läsare har Facebook så visar jag den även här.
Och det är faktiskt allt jag tänker jama om idag.
Mjau!

Av Mimmi - 4 januari 2019 18:39


Mjau, jag älskar min bläckfisk som är fylld med kattmynta.
Det är faktiskt bläckfisk nummer 2 eftersom nummer 1 blev dränkt lite väl ofta i min pool...
Man skulle ju kunna tro att en fisk skulle klara det fint!
Dessutom var det så gott med vatten som smakade kattmynta.
Men Matte påstår att den blev väldigt fläckig och illaluktande till slut.
Tsssss...
Hon är så känslig!
Men jag är lite mer rädd om nummer 2 nu.
Dessutom är poolen stängd just nu.
Så jag nöjer mig med att dränka bollar och småsaker i vattenskålen.
Matte var tvungen att lämna en massa blod igår morse och då blev hon skakig och trött.
Sedan dess har hon mest sovit.
Så jag hade mycket tid för att fixa en överraskning till henne.
Och visst blev hon impad!
För visst ser ni att jag har ritat en bläckfisk med snöret?
Dessutom mitt emot bläckfisken!
Matte hämtade telefonen direkt för att hålla fast bilden.
Och det var bra för sedan rusade jag runt lite och sedan var den ena bläckfisken borta...
Tur att Matte hann fota.
Men mest var den faktiskt till Matte för att få henne att le...
Mjau!

Av Mimmi - 3 januari 2019 20:05


Finns det något bättre än magfluff?
Inte enligt Matte.
Hon älskar mitt fluff och gillar att lägga kinden eller pannan mot det när jag är avslappnad.
Oftast tycker jag att det är okej.
Jag vill inte bli klappad med händerna där men det går bra att stryka runt med ansiktet.
Och apropå ansiktet - jag har börjat tvätta Matte ibland, mest på pannan.
Men bara lite.
Jag tycker inte att hon smakar särskilt gott...
Jag har även testat hennes fluff, det vill säga att tugga på hennes hår.
Men det var ingen höjdare faktiskt.
Hennes hår är inte alls lika silkeslen som mitt.
Så hon får nog fortsätta att ta hand om sin egen tvätt.
Mjau!

Av Mimmi - 2 januari 2019 21:58


Mjau, det här kommer visserligen lite sent men Matte och jag kunde inte sluta spinna på den här.
Titeln "stiliga katt"har vi snodd från Hillbergskatterna men resten har vi kommit på själva.
Och egentligen är det inte en julsång heller...
Förresten är det tillåtet att sjunga högt hemma.

Stiliga katt, (sken-)heliga katt,
allt är frid, månen blid
skiner på katten i soffan här
och alla kuddar som vilar där.
Katten till hemmet är kommen,
oss är en spinnare född.

Stora stund, heliga stund.
Katten sover mätt och rund.
Slipper gå hungrig och fryser så ond.
Rummet ljudar av spinnarens kund.
Katten till hemmet är kommen,
oss är en spinnare född.

Stiliga katt, heliga katt.
Mörkret flyr, dagen gryr.
Räddningstimmen för katterna slår.
Nu beginner ett jubelår!
Katten till hemmet är kommen,
oss är en spinnare född.

Av Mimmi - 1 januari 2019 16:30


Mjau, jag förstår att ni undrar hur det har gått för mig den här nyårsnatten.
Jag kan berätta att det gick förvånansvärt bra.
Naturligtvis blev det helt enkelt för mycket runt tolvslaget och jag gick och gömde mig under sängen i nästan en timme.
Men jag fick inte panik och jag stannade inte under sängen i flera timmar.
Matte säger att jag var extremt duktig!
Vi tillbringade faktiskt nästan hela tiden i sängen.
Matte var ändå trött och jag låg på min sida av sängen redan på eftermiddagen så det var ett bra koncept.
I sängen är man ju alltid lite extra avslappnad.
Dessutom var Matte noga med att prata lugnande nästan hela tiden.
Och hon försökte att hålla kroppskontakt med mig större delen av tiden också.
Det gjorde dessutom enormt stor skillnad att jag verkligen litar på Matte nu.
Så det gick fint fram till kvart i tolv då det började låta som rena rama kriget.
Då försvann jag under sängen men tittade fram redan halv ett igen.
Tyvärr blev det flera "anfall" av de riktigt höga smällarna i en timme timme till.
Men jag hann både äta och gosa med Matte däremellan.
När det blev tyst gosade jag en sista gång med Matte som hade släckt lampor och borstat tänderna.
Sedan lade jag mig vid fotändan av sängen och såg till att Matte somnade ordentligt.
Jag är faktiskt en lycklig lottad katt.
Nu när jag är så mycket mer en tryggis så blir livet faktiskt mycket lättare och trevligare.
Naturligtvis fattade jag redan igår morse att det inte var en vanlig dag.
Så istället för att dränka en vanlig boll i vattenskålen så valde jag en extra tjusig med fjädrar!
Och eftersom Matte råkade skratta åt det så tyckte jag att det var ett klartecken för att dränka den igen och igen...
Till slut gav Matte upp och deklarerade att hon minsann inte tänkte byta vatten en gång till!
Ja, ni ser, allt i mitt liv är inte perfekt än.
Men jag jobbar på det...
Mjau!


Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards