livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under november 2018

Av Mimmi - 14 november 2018 21:03


Mjau, idag ska jag berätta varför jag är så trött.
Det är för att jag har börjat vakta Matte på natten.
Jag katt-vaktar henne.
Hon sover rätt dåligt nuförtiden och därför tar jag gärna post på sängens fotända där jag ligger och sover räv.
Ibland råkar jag visst somna till ordentligt och då vaknar jag med ett stort ryck.
Men oftast ligger jag utsträckt eller hoprullad och avslappnad och ändå har jag koll på läget.
För Matte ligger ju inte still.
Hon ska vrida och vända på sig och då gäller det att inte få sparken...
Så ni fattar nog att jag har fullt upp!
Därför har jag satt upp vissa regler.
Jag vaktar maximalt sju timmar per natt.
Och inte alla nätter.
Om jag råkar få en spark avbryter jag vaktpasset.
Och när Matte går upp för att gå toa så vill jag ha bonus med extra gos innan hon lägger sig igen.
Enkla regler, eller hur?
Men det leder naturligtvis till ökad trötthet på dagen.
Vilket inte är så farligt eftersom Matte även sover och vilar på dagen.
Då brukar jag dock ligga på andra sidan sängen och sova.
Jag jobbar bara nattskift!
Så nu vet ni.

Av Mimmi - 13 november 2018 21:14


Mjau, idag har jag varit så modig att Matte nästan inte trodde sina ögon.
Tant Maja var här igen för att fylla på Mattes fryspizza-förråd.
Det tyckte jag var så snällt att jag gick fram till henne och nosade på hennes fingrar som hon just då hade hängande nedanför knäna.
Hihi, ni skulle ha sett Mattes och tant Majas miner!
Och en liten stund senare toppade jag det hela med att lägga mig i min korg för att vila.
Då måste det ändå poängteras att korgen bara står en halvmeter från stolen där tant Maja satt.
Först kikade jag jag på henne precis vid kanten av korgen men eftersom jag var rätt trött så rullade jag ihop mig och sov räv med bara ett öra på vakt.
Det var dagens bravader.
Och om ni undrar varför jag var så trött så berättar jag det imorgon.
Mjau!

Av Mimmi - 12 november 2018 19:56


Mjau, jag har fundilerat lite.
Det finns ju dom som inte har varit med från början och jag har ju bloggat i 3,5 år nu.
Och ni kanske inte vill läsa så långt tillbaka?
Eller så har ni varit med men glömt det mesta?
Jag tänkte att jag kunde länka till de bästa och mest viktiga inlägg ända från början.
Kanske en gång i veckan.
Vad tror ni om det?
Hihi, jag gör nog så hursomhelst.
För det är ju min blogg!
Inte ens Matte få lägga sig i.
Det ska bli kul att titta tillbaka lite.
Mjau!

Av Mimmi - 11 november 2018 19:32


Ibland vill man inte.
Till exempel vara med på bild.
Även om jag inte yttrar ett ljud så går det inte att ta miste på när jag inte vill.
Mycket går att uttrycka med blickar och mimik.
Om man är missnöjd med maten till exempel.
Men när Matte håller på och blixtrar på en så finns det bara ett sätt.
Man springer därifrån!
Kvar står Matte och tittar förvånad på kameran.
Det kan hon gott göra om hon irriterar mig.
Mjau!

Av Mimmi - 10 november 2018 17:44


Mjau, jag tycker att det är dags för lite konst igen.
Jag var redan nöjd med den första bilden och Matte såg till att fota den.
Och eftersom den låg lite vid sidan av mitt värsta busstråk så låg det faktiskt kvar någon dag.
Då kom jag på den geniala idéen att toppa det hela med en boll.
Allting här i livet blir ju förhöjd med en boll, eller hur?
Att det dessutom blev en boll i exakt samma färg var naturligtvis uträknad.
Lite monokrom konst, tänkte jag mig...
Matte gick nästan i spinn när hon såg det och fotade illa kvickt.
Och tur var det för någon timmar senare behövde jag bollen någon annanstans och därmed rök hela konstverket.
Men det är ju så det är här hemma.
Pop upp konst.
Där har jag hittat min nisch!
Jag är den nya Banksy.  
Fast på golvet.
Popup-artist.
Både ritningar och installationer.
Och jag tvekar inte en sekund att förstöra mina konstverk igen om jag känner för det.
Jag tycker faktiskt att det borde vattnas i munnen på alla gallerister!
Borde jag inte få en utställning snart?
Om ni känner en gallerist som betalar med gourmetmat och godis får ni gärna höra av er.
Mjau!

Av Mimmi - 9 november 2018 18:31


Mjau, eftersom Matte klagade att jag inte hjälper till här hemma så försökte jag mitt bästa idag.
Jag försökte tassistera när hon vattnade blommorna.
Men naturligtvis var Matte missnöjd ändå.
Hon undrade om jag ville få henne tillsammans med en full kanna med vatten på fall...
Vid varje vända.
Jag fattar ingenting!
Matte klagar när jag hjälper till lika mycket som när jag inte gör det.
Hon blir ju aldrig nöjd.
Finns det någon kurs som tassistent som jag kan gå kanske?
Äsch, nu struntar jag i det här.
Jag tar mig för pannan och sover istället.
Mjau!

Av Mimmi - 8 november 2018 19:58


Hur många bollar ryms i en vattenskål?
Svaret är - hur många som helst!
I alla fall om man älskar bollar...
Jag vill ju alltid ha stora vattenskålar för då ryms det flera bollar.
Färsk vatten är inte alls lika viktigt.
Här har jag adderad en ny boll för varje dag.
Och nu är det faktiskt lite svårt att dricka.
Speciellt eftersom den ena bollen sugar upp så mycket vatten.
Så då är det dags att byta.
Matte påstår att man även kan dricka vatten utan bollsmak men det tror jag inte på.
Hon säger också att jag är som ett levande barnprogram.
Men jag har döpt om det.
Det är möss-i-bompa och boll-i-plumsa!
Solklart eller hur?

Av Mimmi - 7 november 2018 20:06


Mjau, nu har Matte äntligen hjälpt mig att öppna mitt paket.
Titta bara så fint det ser ut!
Jag känner mig så nöjd.
Tack snälla Smiley!
Dessutom fanns det även godis till Matte.
Hihi, hade hon vetat det hade hon kanske skyndat sig mer?
Naturligtvis krävde jag att kvalitetstesta godis på en gång.
Det är väl en självklarhet?
Matte tycker att jag börjar bli lite bred om baken.
Tsssss...
Vilka dumheter!
Jag är precis lagom för jag ryms ju purrfekt i min päls.
Så det så.
Så länge Matte får äta choklad så får jag också äta godis.
Punkt.

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards