livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under september 2020

Av Mimmi - 22 september 2020 19:44


Mjau, vilket underbart väder!
Jag har varit ute på balkongen nästan hela eftermiddagen.
När jag blev trött valde jag att sova ute i en koja för att kunna njuta extra mycket.
Men runt halv sju ville Matte stänga balkongdörren.
Hon tyckte att det blev kyligt inne.
Jag tyckte att hon också kunde krypa ner i en koja för att värma sig.
Men det ville hon inte av någon anledning.
Hon sa att hon faktiskt skulle stänga balkongdörren och antingen kom jag in eller så fick jag stanna ute...
Jag gillar inte när hon hotar så där!
Det är lite oförskämt om ni vill veta.
Men jag vet också att om Matte har bestämt sig för att stänga dörren så kommer hon göra det.
Även om hon brukar se till att jag kommer in innan dess.
Så det brukar bli en liten mental kamp mellan oss.
Och eftersom jag inte kan hantera några dörrhandtag så är det för det mesta jag som måste ge mig till slut.
Orättvist är vad det är!
Nu ligger jag inne i min korg och dörren är stängd.
Matte är nöjd.
Jag är bara halvnöjd.
Men sånt är livet.
Mjau!

Av Mimmi - 21 september 2020 20:18


Mjau, idag har vi tagit det väldigt lugnt.
Det var en sån dag med extra trötthet och värk utan anledning.
För Mattes del förstås.
Men själv har jag ju aldrig något emot en tupplur.
Eller två.
Eller tre...
Inte ska Matte behöva ligga ensam i sängen!
Jag är alltid redo att ta tass om henne.
Nu sover vi lite till.
Mjau!

Av Mimmi - 20 september 2020 16:40



Mjau, nu ska jag äntligen berätta om Mattes besök hos Kattstödet Gotland. 

Hon var där mitt i sommaren och jag hade tänkt att berätta om det på en gång. 

Men ni vet ju hur det är med Matte - det kom både det ena och andra i vägen. 

Det var för varmt, hon var för trött, hon hade ont... 

Ett litet inlägg om dagen brukar jag kunna skaka själv ur tassen och in i telefonen. 

Men när det är längre inlägg och många bilder, som till exempel en auktion, då behöver jag ändå hjälp av Matte och datorn. 

Dessutom var bloggen inte lika välbesökt i somras. 

Det var färre besökare inte bara i juni och juli utan även i augusti. 

Och då kom jag på att det var lika bra att ta inlägget bara lite innan auktionen. 

Då kanske det känns mer levande. 

Så nu är det äntligen dags! 


 

Det var en varm och solig sommarkväll när Matte åkte till Follingbo. 

För katterna var det precis dags att äta middag. 


 

Maten intogs till stor del gemensamt och från silverfat dessutom... 


 

Det fanns de som fick äta först och andra som väntade lite på sin tur. 


 

Och så fanns det någon som försökte att stjäla mat från någon annan. 

Precis så som det brukar vara i en kattflock. 


 

Efter maten var det några som njöt av kvällen utomhus. 

De är så lycklig lottade att de har en jättestor inhägnad att vara i. 

I jämförelse är min balkong riktigt fjuttig... 


 

Men så är jag också en enda katt här hemma. 

Medans det kan vara många katter här. 

Just nu är det ca 70 katter i olika avdelningar eller enkelrum på katthemmet och ytterligare ca 20 katter i olika stödhem. 

Så det finns flera stora inhägnader där man kan sträcka på benen, njuta av naturen och springa runt som en lite galning om man känner för det. 


 

Det finns naturligtvis alla sorters katter. 

De som håller sig lite undan. 


 

Och de som vill bli klappad och kelad och som posera fint för ett foto. 


 

Och de som känner sig kaxigt bakom en vägg i glas... 


 

Ni kanske även ser hur fint katterna har det. 

Många hyllor, sittbrädor och fina klösträd. 

Nästan så man vill flytta in! 


 

Men det finns även enkelrum för de som föredrar det. 


 

Med fönsterbräda, fåtölj och bur att sova i, draperi om man vill vara helt själv och egen lucka till en alldeles egen liten inhägnad. 


 

Riktigt lyxigt, om ni frågar mig! 


 

Matte hälsade på Pippi i hennes enkelrum. 


 

Pippi är 14 år gammal och har levt ute ca 10 av dem. 

Hon har fött många ungar under den tiden och har dragit runt på olika gårdar på landsbygden. 


 

Men nu bor hon på Kattstödet i sin egen fina lya och vill inte flytta på sig något mer. 

Det behöver hon inte heller. 

Och det finns flera som hon som tycker att de har kommit hem och alltid kommer att få bo där.

Men det finns och så ca 40 katter som är klara för adoption och längtar efter ett alldeles eget hem.

Jag hoppas att alla som funderar på att skaffa katt på Gotland tar sig till Kattstödet först! 


 

Även om fler än vanligt har adopterat katter i spåren av Corona så fylls det snabbt på igen. 

Det finns så många hemlösa katter som behöver hjälp. 



 

Sedan hälsade Matte på kattungarna. 

Här en hona med tre egna och tre adopterade kattungar. 


 

Som kattmamma får man stå ut med mycket, säger den här blicken. 


 

Den här lilla försöker att tvätta en annan... 


 

För att sedan kommer på att man kan bita också! 

Matte hade kunnat stanna i flera timmar. 

Men hon hann inte ens med allt innan fjärdtjänsten kom för att hämta henne. 

Jag måste nog snart skicka dit henne igen. 

Bland annat för att fota söta små "enhörningar" som den här... 


 






Av Mimmi - 19 september 2020 18:53


Mjau, imorgon ska Matte hjälpa mig att lägga upp en massa bilder på bloggen.
Nej, det är inte auktion, inte ännu men snart.
Men imorgon ska jag berätta om Kattstödet Gotland.
För det är dit pengarna från nästa auktion ska gå.
Det har jag bestämt!
Annars har jag inte gjort så mycket.
Tassisterat Matte överallt som vanligt.
Helst hela tiden framför hennes fötter.
Och naturligtvis har jag varit en hel del på balkongen i det fina vädret.
Matte har hållit på att ta selfies av oss tillsammans.
Eftersom jag gillar att sitta på soffryggen precis bakom hennes huvud.
Jag är ju inte alltid så pigg på att posera.
Men om jag får luta mig mot Matte så trivs jag.
Mjau!

Av Mimmi - 18 september 2020 19:24


Mjau, det luktar tomat här hemma.
Hela lägenheten luktar tomat.
Matte har ugnen på låg värme och hela ugnen är full med tomater som ska torkas mycket långsamt.
De har varit där inne i tre timmar och är fortfarande inte klara.
Matte öppnar luckan varje kvart ungefär för att släppa ut fukt.
Varenda gång jag har gosat in mig ordentligt mot henne och somnar så ska hon upp och kolla ugnen.
Fruktansvärt irriterande!
Just nu hatar jag tomater.
Annars gör jag inte det, jag sitter ibland vid tomatplantorna på balkongen.
Men nu tycker jag att det är lite väl mycket.
Matte skyller på att vi har fått så många tomater i år så hon hinner inte äta upp alla.
Och mer kommer det att bli.
Jag har en utmärkt lösning på problemet - jag kan leka att det är bollar...
Men det tycker inte Matte är någon bra idé konstigt nog.
I brist på bättre bjuder jag på en bild på mig från förra året när jag nosar på en tomatplanta på balkongen.
Och en bild på några av Mattes tomater innan de åkte in i ugnen.
Mjau!

Av Mimmi - 17 september 2020 20:30


Mjau, det blåser nästan storm ute.
Så jag har hållit mig inne.
För säkerhets skull.
Jag vet ju att balkongen är innätat.
Men nätet har släppt lite på några ställen.
Dock inte på grund av blåsten utan av värmen i sommar.
Mycket konstigt om ni frågar mig.
Hur som helst vill man ju inte blåsa bort.
Även om Matte påstår att jag överdriver.
Och jag vill heller inte blåsa runt på balkongen som krukorna med pelargonerna och en stol.
Och ja, eftersom ni undrar så tycker jag faktiskt inte om när blåsten förstör min fina frisör.
Jag har ju en värdefull silvergrå päls och den måste skötas med försiktighet, tycker jag.
Även om man definitivt inte är en raskatt så har man ju sin stolthet.
Så istället har jag gosat och sovit och gosat och sovit...
Mjau!

Av Mimmi - 16 september 2020 20:00


Mjau, jag är faktiskt inte bara vårdkatt utan även vaktkatt.
Idag skulle Matte till frisören och klippa bort onödig päls.
Jag låg i soffan och lyssnade på när hon sa till mig att hon skulle vara tillbaka om en dryg timme.
Jag låtsades som ingenting men vaktkatten aktiverades inuti.
Matte sa hejdå och drog igen dörren efter sig.
Efter mindre än en minut kom hon på att hon hade glömt att ta med sig nyckeln till brevlådan så hon vände och låste upp igen.
Och där satt jag precis innanför dörren.
Fast jag hade legat i soffan minuten innan.
Den där timmen gick väldigt fort, sa jag till henne.
Hihihi...
Sedan gick Matte igen och jag vaktade.
När hon kom hem och öppnade dörren stod jag på vakt i hallen.
Jag rynkade morrhåren och tyckte att Matte luktade konstigt.
Matte sa att jag fick inspektera henne.
Så jag gick fram och nosade.
På hennes tröja, byxorna, håret som var kortare och luktade konstigt.
Och sedan hennes ansikte och munnen!
Man måste vara noggrann som vaktkatt med vem man släpper in.
Fattar ju vem som helst.
Jag noterade att Matte hade druckit en kopp kaffe.
Så jag rynkade morrhåren ännu mer.
Men till slut gick jag med på att släppa in henne.
Om hon genast skulle servera mat till mig.
Och det gjorde hon som tur var.
Annars vaktar jag även när Matte är hemma.
När det låter i loftgångerna brukar jag titta mot lägenhtsdörren för att ingen kan olovandes smyga in.
Jag längtar efter att Matte ska hitta och sätta upp varningsskylten på dörren igen.
Så att alla blir avskräcka från att även ringa på...
För ingen vill väl utsätta sig för en kaxig katt, eller hur?
Mjau!

Av Mimmi - 15 september 2020 18:58


Mjau, det skulle vara sol idag.
Men det blev dimma istället.
Riktigt tjock dimma.
Inte en enda fjäderkotlett så långt ögat kunde nå.
Jag tror att de har flygförbud vid dimma...
Jag satt ändå ute en del eftersom luften var mild.
Ingen blåst alls.
Men när Matte skulle ta sin tupplur så följde jag med.
För gos är ändå bäst.
Helt oavsett väder.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards