livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under december 2019

Av Mimmi - 15 december 2019 18:30


Mjau, nu har Matte berättat om gårdagen på Södertälje katthem så nu kan jag berätta för er. 

Matte började med att stärka sig med en fika som bestod av en stor kopp te och två olika kakbitar. 

Hon passade på eftersom det var tomt vid fikabordet men fullt hos katterna. 

Och fikat där brukar vara så gott dessutom! 

Sedan tittade Matte till katterna. 


 

Vissa stilade i profil, andra på ett perfekt matchande underlägg. 

Och vissa var väldigt trötta. 


 

Den här lille killen heter Frasse, det kommer Matte ihåg. 

Frasse är döv. Men han gillade ändå att flirta lite med Matte. 

Han vill helst flytta tillsammans med sin helsvarte burkompis. 

Tänk att ha den här helvita lilla godingen tillsammans med en helsvart kompis. 

De är väldigt stiliga tillsammans, tycker Matte. 

Hon undrade om jag ville ha två brorsor, men det vill jag verkligen inte! 

Princessan tänker inte dela sitt kungarike med någon annan än Matte. 

Men visst har Frasse fina ögon? 

De gick rakt in i Mattes hjärta. 


 

Och det var fler som tittade och ville vara med på bild. 


 

Naturligtvis hälsade Matte extra ordentligt på bloggkatten Isadora. 

Som jag berättade igår så sov hon när Matte kom. 

Men Matte hade på min order tagit med ett lekspö som jag ville ge till Isadora. 

Jag fick den i present när Matte var kattvakt. 

Men jag har tappat intresse för dessa sedan jag blev trygg. 

Så jag tänkte att Isadora kunde få den, hon lekte med något liknande senast Matte var där. 

Och Isadora gillade den! 

Oj vad hon blev pigg. 


 

Sedan hade hon lite dragkamp med blogghjälpen. 

Isadora är också väldigt söt. 

Jag fattar inte att hon inte fått något eget hem än. 

Hon påminner mig lite om mig när jag hade kommit en bit på väg. 

Och så fanns det de riktigt skygga förstås. 

De som försökte att göra sig osynliga. 

Matte hade inte hjärtat att blixtra på dem där de låg hoptryckta under en möbel längst in mot väggen. 

Sedan gick Matte och shoppade loss på loppiset. 

Hon hittade en liten blomkruka som en tomte håller i. 

Några pyttesmå tomtar som julpynt, en liten tomtemus med skadat öra, en bok och en handfull begagnade leksaker till mig. 

Inte för att jag lider brist på leksaker. 

Men man har alltid användning för några fler möss som behöver badas tills de dör... 

Och några bollar som jag kan gömma under soffan. 

Dessutom luktar begagnade leksaker extra spännande! 

Och Matte säger att det är trendig med återbruk. 

Självklart vill jag vara en trendig katt! 

Till slut insåg Matte att hon bara hade tittat så mycket på katterna så hon hade missat att titta på de berömda juldukarna som katterna hade satt upp på burarna och prissatt själva. 

Så en sådan var hon naturligtvis också tvungen att köpa. 

Men den glömde hon att fota... 

Sedan blev Matte mycket trött och tog några värktabletter i väntan på färdtjänsten. 

Och ja, resten vet ni. 

Jag fick en extremt trött Matte att ta tass om. 

Även idag är hon väldigt trött och ligger mest i sängen. 

Och det lär fortsätter minst några dagar till, som vanligt när Matte vågar lämna hemmet. 

Men hon säger att det var värt det. 

Och det är väl huvudsaken? 




Av Mimmi - 14 december 2019 20:56


Mjau, då har Matte varit på Södertälje katthem.
Och nu är hon så trött, så trött.
Jag tror att hon har haft trevligt.
Hon har lovat att berätta för mig imorgon.
Hon har tagit en massa bilder också.
Men ikväll orkar hon ingenting.
Hon stupade direkt i säng och hon vägrar att gå upp igen.
Hon säger att hennes kropp inte vill det.
Hon hade hoppats på att orka äta något.
Och kanske att titta på "morden i midsomer".
Men hon dricker bara vatten och äter värktabletter.
Någon som också var trött idag var katten Isadora, bloggkatten på Södertälje katthem.
Hon ville också bara sova.
Men hon piggnade till efter ett tag.
Nä, hör ni, nu måste jag ta tass om Matte igen.
Vi hörs imorgon.

Av Mimmi - 13 december 2019 18:17


Mjau, nu kan jag lägga ännu en titel på mitt Cv.
Jag är frisör också!
Matte ställde fram en ny fin ampellilja på golvet för två dagar sedan.
Och redan idag såg den ut så här.
Jag har klippt den helt hemningslöst!
Så istället för långhårig eller långa blad har den fått en kortsnaggad frisyr av mig.
Fort som attan...
Matte säger att om jag fortsätter min frisörverksamhet på detta sätt så hinner de andra ampelliljor inte återhämta sig.
Då måste hon skaffa ännu fler ampelliljor och det har vi inte plats med.
Tsss...
Det är väl bara att ta bort alla orkidéer och hibiskusar?
Tvåbeningar har verkligen konstiga värderingar.
Om jag är en duktig frisör måste jag väl ha all möjlighet att kunna klippa!
Matte gillar ju inte att jag ens stajlar om lite när det gäller hennes krukväxter.
Då måste jag ju ha egna krukväxter.
Klart som korvspad!
Förresten kanske Matte åker till Södertälje katthem imorgon.
Hon har i alla fall beställt färdtjänst.
Sedan måste hon bara orka också.
Men hon vill gärna kolla runt på deras fina loppis.
Och hälsa på alla underbara katter förstås.
Mjau!

Av Mimmi - 12 december 2019 19:48


Mjau, vill ni veta en hemlis?
Jag har fixat en julklapp till Matte!
Egentligen behöver Matte ingen julklapp.
Hon har ju redan allt hon behöver.
Tak över huvudet, mat på bordet och en mjuk säng att sova i.
Och framförallt - hon har mig!
Vad mer skulle man behöva?
Så jag ska ge henne ett års försäkringsfadderskap åt en katthemskatt.
Det är inget man behöver men gärna vill ha.
Och katten och katthemmet vill gärna ha det.
Som ni kanske minns är jag själv försäkringsfadderskap åt bloggkatten Isadora på Södertälje katthem.
Nu har jag valt en kattdam på Remingtons kattlya till Matte.
Hon heter Snövit eftersom hon fångades in högdräktig från en kattkoloni.
Sedan födde hon sju stycken ungar!
Fem överlevde.
Men där fick hon sitt namn - Snövit och de sju dvärgarna.
Hon är en skyggis som skulle behöva någon som min Matte, någon som har oändligt med tid och tålamod...
Om jag till slut lyckades bli ett litet gosmonster så kan hon också!
Och Matte säger att det är det bästa som finns, en skyggis som blir en tryggis.
Och hon borde verkligen veta!
Så jag tror att det här är en perfekt present till henne.
Behöver ni också en till present och har idétorka?
De flesta katthem erbjuder försäkringsfadderskap nuförtiden.
Be dem fixa ett fint foto och kanske ett litet dokument.
Det blir garanterat uppskattat!
Men hör ni, kom ihåg nu att det är en hemlis.
Inte ett enda ord till Matte om det!
Det ska ju vara en överraskning...

Av Mimmi - 11 december 2019 20:59


Mjau, nu har snön regnat bort.
Det är grått och trist och blött och vi har sovit nästan hela dagen.
Själv har jag ägnat min vakna tid till vattnet.
Inte regnvatten!
Jag har hållit mig inomhus och lekt med vattnet i min vattenskål.
Dränkt saker och plockat upp dem igen.
Det syns på vattennivån.
Skålen brukar vara nästan full men jag spiller en hel del när jag badar mina leksaker.
Matte tyckte att den här muslingen har badat alldeles för många gånger nu.
Den simmar på rygg och ser rätt död ut.
Men jag vet ju att Matte kan fixa allt.
Hon brukar ta saker till torkan som består av ett tjockt lager hushållspapper.
Där brukar leksakerna kryar på sig.
Visst har jag en snäll Matte?
Sedan får jag tillbaka dem efter några timmar eller dagen efter.
Och vet ni vad jag gör då?
...................
...................
...................
Rätt!
Jag badar dem igen!!!

Av Mimmi - 10 december 2019 21:04


Mjau, då var det snö igen.
Jag satt mycket länge i fönstret i natt för att se hur den virvlande runt.
Och när det blev ljust gick jag ut på balkongen för att kolla läget.
Man måste ju hålla koll på grannarna och fjäderkottletter och sånt.
Men fy kattsiken vad kallt det var!
Det blev bara några minuter ute.
Inte borde jag förfrusa mina söta små tassar, eller hur?
Flytta på dig, Matte, nu ska jag in!

Av Mimmi - 9 december 2019 20:47


Hoppsan, då har vi försovit oss igen.
Vår vanliga eftermiddagsvila blev försenad på grund av hemsktjänsten och snabeldraken.
Och vi blir alltid lite extra trött varannan måndag just på grund av snabeldraken.
Dessutom lade vi oss inte direkt efter utan skulle äta lite mat båda två.
Inte konstigt då att vi vaknade alldeles för sent.
Jag tyckte att vi lika gärna kunde ligga kvar.
Men Matte ville gå upp och dricka lite te.
Och så ville hon ta en bild på mig till bloggen.
Men sånt är jag faktiskt inte så förtjust i samma dag som snabeldraken har härjat!
Så det blev hoppsan igen.
Hoppsan vilken konstig bild...
Mjau!

Av Mimmi - 8 december 2019 17:35


Mjau, eftersom Matte är så himla tråkigt nuförtiden så var jag tvungen att sysselsätta mig själv.
Så idag har jag jobbat som konstnär.
Jag jobbade med färgen orange.
Det gör sig så bra mot de blåa mattorna.
Jag kallar det för leksaksstudie i orange.
Matte blev väldigt imponerad över mitt konstverk och fotade det direkt.
Och det var nog tur det.
För en liten stund senare fanns det inte kvar...
Så kan det gå om man är en ständig skapande katt.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards