livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under december 2019

Av Mimmi - 23 december 2019 16:31


Mjau, det är julafton imorgon.
Hoppas att alla katter har skrivit önskelista och att alla tvåbeningar har fixat det som önskas.
Själv önskar jag mig att min lite oroliga mage lugnar ner sig, att Matte orkar leka med mig varje dag och fler bollar.
Jag tror att jag lade upp den här bilden på bloggen för några år sedan.
Men Matte säger att vi kan ha den en gång till.
För att katten ser ut som jag och för att den bär på precis en av dessa bollar som jag älskar.
De är perfekta att leka tillsammans med Matte med.
De studsar perfekt utan att låta.
Men det går även ensam.
Jag dribblar och skjuter mål lite överallt i lägenheten och vips, så är de försvunna och Matte måste köpa fler.
Hihihi...
Jag vet inte riktigt om vi redan har passerat 300, jag är inte så bra på att räkna.
Matte gissar på nästan hundra.
Enda nackdelen är att de blir lite porösa och mister studsen när man badar dem för ofta och länge.
Mjau!

Av Mimmi - 22 december 2019 21:02


Mjau, medan alla andra julstressar och och fixar och grejar och förberedar så tar vi det lugnt.
Här blir inget bakat eller lagat eller inlagt.
Här använder vi energin till att klara dagen.
Och att leka lite.
Och att gosa mycket.
Vi fokuserar på det som är viktigast.
För vad är viktigare än att visa kärlek så här i juletid?
Vi har ingen energi.
Men vi har massor med kärlek till varandra.
Matte och jag.

Av Mimmi - 21 december 2019 20:32


Mjau, idag har jag lekt jingle bells med mina bollar med pinglor i som jag fick av Smiley.
Matte säger att hon saknar julstämning.
Så jag försöker verkligen inspirera henne.
Dessutom försökte jag mig på en julig installation.
Julens färger är ju röd och grön.
Och det handlar mycket om kulor.
Så jag tyckte att det blev rätt bra.
Matte skrattade lite och sa något om att det var tanken som räknades...
Jag tycker att hon är lite otacksam.
Jag jobbar ju hårt på att göra henne glad!
Annars har vi mest legat och sovit eller gosat på årets kortaste dag.
Inte blev det riktigt ljust ute heller.
Som de flesta dagar nuförtiden.
Så att ligga och mysa i sängen är bästa sättet att tillbringa tiden på.
Mjau!

Av Mimmi - 20 december 2019 20:52


Mjau, senare igår kväll kom även Rufus matte hit med en stor chokladask.
Jag var inte så intresserad eftersom jag redan hade varit så social tidigare.
Dessutom luktade hon Rufus och den lukten gillar jag inte riktigt.
Men jag kom fram och tittade på henne.
Och efter det gick vi direkt och lade oss, Matte och jag.
För det tar mycket kraft att fira.
Matte var så trött att hon först råkade hälla ut en massa vatten på golvet.
Och när hon hade torkat upp det spillde hon istället ut chokladpraliner...
Ja, ni fattar.
Helt hopplöst!
Jag stod och stirrade på henne undrade förvånad vad hon höll på med.
Det kunde hon dock inte svara på ett vettigt sätt...
Så idag har vi tagit det väldigt lugnt och mest legat i sängen.
Snipp snapp snut, då var festen slut.
Mjau!

Av Mimmi - 19 december 2019 19:12


Mjau, idag kom tant Maja för att gratta Matte på födelsedagen.
Hon hade med sig en massa saker att äta och blommor.
Matte blev väldigt glad.
Och när Matte är glad så är jag också glad.
Så jag överraskade med att buffa och stryka mig mot tant Maja så många gånger att vi alla tappade räkningen!
Jag var bara tvungen att visa tant Maja hur mycket jag tycker om henne.
Lade svansen runt hennes ben också.
Dessutom fick tant Maja ge mig godis och kasta bollar åt mig.
Och jag nosade nästan på hennes hand.
Med morrhåren.
Sedan poserade jag snällt när tant Maja tog typ hundra bilder på mig...
Ni får se den finaste här nedan.
Men nu känner jag mig helt slut.
Det var verkligen min absolut bästa prestation med någon annan än Matte.
Det är stort det!
Så nu ska Matte och jag vila.

Av Mimmi - 18 december 2019 20:25


Mjau, i måndags fick vi hem ett paket från Smiley.
Matte försökte att vara ståndaktig.
Det ska vi spara till julafton, sa hon.
Eller åtminstone till hennes födelsedag.
Men jag ville verkligen inte vänta!
Så jag tjatade och tjatade och till slut gick Matte med på att öppna det idag.
Oj, så mycket fint det var där i!
Godis och leksaker till mig och godis, te, finaste teburken och kattidningar till Matte.
Jag krävde att genast få smaka på det nya godiset och det var väldigt gott!
Matte har smakat på teet och säger att den är fantastisk god och precis i hennes smak.
Sedan bara älskar hon teburken med motiv av Rosina Wachtmeister.
Så vi är så glada och nöjda och tacksamma.
Tack snälla Smiley!!!
Precis vad vi behövde en sådan här mörk och regnig och blåsig dag.
Massor med nospussar till Smiley och hans servicepersonal!


Av Mimmi - 17 december 2019 19:41


Ser ni stjärnan i det blå?
Alltså i min blåa vattenskål!
Matte har trollat dit den.
Och det är bara hon som kan se den.
Jag står tydligen i fel vinkel...
Och jag tycker att det är lite oförskämt.
Jag trodde att det bara är jag som får lägga saker i vattenskålen.
Så fråga inte mig hur Matte fick dit en adventsstjärna.
Matte pratar om reflektion.
Vad nu det är.
Kan man äta det?
Jag tycker faktiskt att hon kunde lägga något riktigt lysande i min vattenskål som jag kunde leka med!
Inte luras med bilder.
Och hur gick den där texten?
"Ser du stjärnan i det blå?
Allt du önskar kan du få!"
Jaha ja...
Och där har vi kruxet.
Jag ser inte stjärnan - så jag kan inte få allt jag önskar mig!
Orättvist ju.
Fast jag önskar mig inte så mycket egentligen.
Förutom att Matte ska lägga undan telefonen och gosa med mig istället...
Mjau!

Av Mimmi - 16 december 2019 20:47


Mjau, idag tänkte jag presentera julduken som Matte köpte på Södertälje katthem till mig.
Jag förutsätter i alla fall att den är till mig.
Därför vill jag visa den.
Jag tror att den skulle vara lagom stor att ligga på i jul...
Men jag har den distinkta känslan att det kan bli en diskussion kring detta med Matte.
Hon kanske vill ligga själv på den?
Hihihi...
Den ska visst ligga på bordet, säger Matte.
Det är helt okej.
Jag kan ligga på den på bordet, Matte...
Men visst är den fin?
Ni som har möjlighet får skynda er till Södertälje katthem och köpa en egen julduk att ligga på!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards