livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under mars 2023

Av Mimmi - 15 mars 2023 20:20


Mjau, som ni vet var det onsdag idag.
Vilket innebär att Matte åkte till katthemmet.
Men hon åkte inte dit helt själv.
Utan hon tog med sig några av mina leksaker.
Och dessutom några av mina godis!
Nu pratar jag inte om godis som jag har ratat utan mina favoriter.
Kan ni tänka er?
Allt för att fjäska för de skygga katterna som hon pratar med.
Jag tycker att det är att gå över gränsen.
Det värsta är faktiskt att det fungerade.
Hon fick handen tvättat av en trygg katt som älskar godis och den skygga katten som åt en hel godispinne slickade också lite på Mattes fingrar.
Dessutom lekte de lite med en av mina bollar.
En annan skyggis anekterade leksaksvippan som jag ändå inte leker med.
Matte kände sig mycket nöjd med eftermiddagen.
Själv fick jag mat när Matte kom hem.
Och godis till efterrätt.
Ändå svansade jag runt hennes ben hela tiden.
Hon luktade främmande katt lång väg.
Det är ju ändå lite spännande.
Mjau!

Av Mimmi - 14 mars 2023 22:04


Mjau, jag bara fortsätter att busa.
Matte säger visserligen att jag är ungefär medelålders och borde veta bättre.
Tssss...
Det är väl ingen som har dött av att leka?
Jag har till exempel hjälpt Matte med vattenskålen.
Genom att både plocka ur nätet och sedan lägga tillbaka det.
Helt enkelt för att jag kan.
Och ikväll, när Matte inventerade bland garnnystan så snodde jag ett nystan direkt när hon vände ryggen till.
Min djupa kärlek till garnnystan dör aldrig!
Oavsett hur gammal jag blir.
Och även om Matte är grym och håller oss åtskilda nästan jämt...
Hon har ett mycket hårt hjärta och förvägrar mig den stora kärleken i mitt liv.
En egen garnnysta.
Nu vet ni.
Mjau!

Av Mimmi - 13 mars 2023 20:52


Mjau, vi är väldigt upptagna.
Med samma sak om och om igen.
Matte byter vatten i min vattenskål och kastar samtidigt ut det blå nätet.
Nästa gång jag passerar så gör jag allt jag kan för att få tillbaka nätet i vattenskålen.
Jag vet inte hur ni gör om ni dränker något.
Om ni dränker något.
Men jag fuskar faktiskt inte genom att ta det mellan tänderna.
Utan jag jobbar på med tassarna.
Man måste ju hålla tassarna rörliga och smidiga.
Och så där håller vi på.
Flera gånger om dagen.
Matte fattar som vanligt ingenting.
Jag kanske borde lägga nätet i hennes vattenglas nästa gång?
Mjau!

Av Mimmi - 12 mars 2023 19:41


Mjau, ifall någon undrar.
Näää, vi har inte gjort något alls idag.
Det är ju ändå söndag.
Så det är väl lagom att bara lata sig.
Sova.
Gosa.
Äta lite godis.
Mer?
Nä, verkligen inte.
Mjau!

Av Mimmi - 11 mars 2023 20:01


Mjau, det är några år sedan jag ägnade mig åt att dränka leksaker.
Men idag fick jag ett ryck.
Matte kastar ibland skräp på golvet.
Sånt som hon tror att jag kanske vill leka med.
Ibland har hon rätt och ibland inte.
Det där blåa stela plastnätet var hon inte alls säker på.
Men jag tyckte att det var dagens bästa ide.
Och snart var jag på gång med att tvätta nätet i vattenskålen.
För att sedan kasta ut det igen.
Sen ändrade jag mig och ville ha det tillbaka i vattnet.
Det tog lite tid och mycket tassviftande innan jag lyckades igen.
Och sedan drack jag vatten.
Mycket vatten.
För det smakade ju så mycket godare.
Mjau!

Av Mimmi - 10 mars 2023 19:00


Mjau, efter att Matte hade tagit bilden på katterna på kattstödet i en likadan korg som min så krävde jag att hon även skulle ta en bild på mig.
Det gjorde hon ikväll.
Med blixt.
Det blev väl inte ett av de bästa bilderna.
Men jag kräver ju bara rättvisa.
Ingen skönhetstävling.
Så det så.
Mjau!

Av Mimmi - 9 mars 2023 21:28


Mjau, nu ska ni se hur glad jag är när Matte är hemma hela dagen och ger mig hela sin uppmärksamhet.
Ser ni mitt breda leende?
Matte är visserligen ganska trött idag.
Men inte riktigt lika trött som förra veckan.
Det uppskattar jag.
Då behöver jag inte jobba lika hårt.
Men jag ska nog natta Matte alldeles strax.
För säkerhets skull.
Mjau!

Av Mimmi - 8 mars 2023 21:23


Mjau, idag var Matte på kattstödet igen för att prata med "sina" killar.
En av dem såg ni på bild förra veckan.
En annan gömmer sig fortfarande helt och hållet.
Och den tredje tyckte nog att Mattes prat var väldigt sövande så han tog sig en tupplur medan Matte satt där.
Vilket Matte tolkade som ett komplimang.
I alla fall från en skyggis.
Sista halvtimmen gick hon runt igen och delade ut godis till alla möjliga katter.
Och fotade några.
Själv hade jag hoppats på att hon skulle stanna hemma på grund av vädret.
Det blåste nämligen storm.
Men tyvärr hade det slutat snöa under natten.
Så Matte tyckte att hon ändå kunde ge sig iväg.
Min kommentar till det hela var en liten korv på hallmattan.
Enkelt men tydligt.
Varpå hon kallade mig småsint.
Jaha ja...
På kattstödet har katterna massor med hyllor och mysiga kojor att ligga i.
Känner ni igen korgen på bilden?
Precis en likadan som jag har här hemma.
Fast jag brukar naturligtvis ligga där själv på en tjock kudde.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards