livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under april 2022

Av Mimmi - 22 april 2022 21:38


Mjau, nu när jag har avslutat mjauktionen och har tid för annat igen så har jag börjat hjälpa Matte här hemma.
Det finns många sätt att hjälpa till och konstigt nog så är Matte och jag inte riktigt överens om vad som faktiskt kan betecknas som hjälp och vad som inte är ens i närheten av det.
Men idag lyckades jag komma på ett mycket bra sätt.
Jag sköt nämligen bollar mot silverfiskarna.
Matte gillar inte silverfiskar.
Själv tycker jag att det är roliga att titta på.
Men eftersom jag ville hjälpa till så sköt jag alltså på dem.
Jag prickade nästan rätt.
Matte skrattade gott och sa att nära skjuter ingen hare.
Vilket låter helt oväsentligt eftersom ingen hare var inblandad.
Sedan sa hon att silverfiskarna i fällan redan var döda.
Och att jag skulle fokusera på de som springer runt istället.
Ja men jag jobbar ju på det!
Hon har ju inte sett alla bollar som jag har skjutit och som ligger någon annanstans.
Under sängen och soffan till exempel.
Hon har helt enkelt inte koll.
Och jag försöker ju bara att hjälpa till.
Mjau!

Av Mimmi - 21 april 2022 21:54


Mjau, jag mår så bra så.
Jag är glad och mätt och trygg.
Det är tre saker som varje katt borde känna varje dag.
Ändå finns det tusentals katter som aldrig upplever dessa känslor.
Som bara kämpar för att överleva.
Jag har varit en sådan katt.
Kanske några av er också.
Ni kanske inte heller trodde att livet faktiskt kunde bli bra till slut.
Men när man är medveten om hur bra man har det så vill man ju hjälpa alla dessa katter som har det mindre bra.
Precis som tvåbeningar ofta hjälper andra tvåbeningar som inte har det bra.
Klart vi katter kan göra samma sak!
Nu hoppas jag att ni också blir glada snart för nu är alla vinster på väg.
De flesta får sina vinster i brevlådan.
Och Matte har kryssat i brevlådan även hos er med tyngre vinster som skickas spårbart för att det är billigare.
Men jag vet inte riktigt hur stor brevlåda Cornelia och Sven har.
Så de får nog en avi istället.
Själv tänker jag fortsätta att vara glad och mätt och trygg och ligga på rygg.
Mjau!

Av Mimmi - 20 april 2022 16:06


Mjau, idag har jag swishat vinstpengarna.
Hela 3582 kronor blev det!
Det trodde jag inte när mjauktionen pågick.
Men flera av vinnarna valde att runda upp betalningen generöst och så tillkom ju även en gåva från Björn och en från Molly och Agneta.
Så nu känner jag mig väldigt glad!
Jag har gjort mitt och ska bara slappa och äta godis medan Matte sliter med att packa, adressera och frankera alla vinster.
Jag gör ju ändå det mesta jobbet med mjauktionen.
Matte måste bara hjälpa mig att fota allt.
Och innan jag ska swisha behöver jag lite hjälp med miniräknaren.
Jag har en nos, två öron, fyra tassar och fjorton klor.
Men när siffrorna blir högre är det bäst med tekniska hjälpmedel.
Men jag kan minsann räkna godisbitar utan hjälp!
Seså Matte, jobba på.
Allt måste vara klart till imorgon så att hemtjänsten kan posta det.
Mjau!

Av Mimmi - 19 april 2022 20:16


Mjau, att vänta är inte min starka sida.
Jag är visserligen beredd att vänta på Matte, särskilt när hon sover.
Och jag tjatar aldrig för att få mat eller godis.
Förutom med ögonen kanske.
Men nu väntar jag på den sista betalningen för mjauktionen.
Och oj, vad det kliar i tassarna!
Jag vill ju swisha vinstsumman.
Även om det faktiskt finns katthem som inte säger tack.
Jag antar att de helt enkelt har för mycket att göra.
Men jag gillar att swisha ändå.
För jag vill ju hjälpa hemlösa katter.
Det är det viktigaste!
Så här sitter jag och väntar.
Och väntar...
Mjau!

Av Mimmi - 18 april 2022 18:56


Mjau, då var det dags att gratulera vinnarna i mjauktionen.
Grattis alla fina katter och tvåbeningar som hjälper mig att hjälpa!
Matte har precis gjort sitt jobb och letat fram förpackningar och vägt och räknat ut portokostnader.
Grattis säger vi till:
1) 250 kr, Cornelia + 66 kr porto
2) 100 kr, Christina + 13 kr porto
3) 300 kr, Suz + 13 kr porto
4) 120 kr, Alice + 26 kr porto
5) 75 kr, Allan+ 52 kr porto
6) 300 kr, Smiley +57 kr porto
7) 50 kr, Robin + 13 kr porto
8) 260 kr, Allan
9) 300 kr, Smiley
10) 400 kr, Tommi + 13 kr porto
11) 250 kr, Sven
12) 85 kr, Allan
Dessutom har Björn bidragit med 200 kronor!
Stort tack till alla er.
Nu är det alltså bara att sätta på Swish.
Och som vanligt går det alldeles utmärkt att runda upp betalningen till förmån för katterna!
Jag sitter här redo för att räkna pengarna.
Mjau!

Av Mimmi - 17 april 2022 19:44


Mjau, det känns lite segt den här gången.
Bara ett enda bud idag.
Och några saker har inte ens kommit upp i inköpspris.
Jag kanske måste gardera mig med högre utropspriser i fortsättningen.
Allt jag vill göra är ju att hjälpa hemlösa katter.
Det är väl inte för mycket begärt?
Jag tror att det får bli vinstchanser nästa gång, många tycker nog att det är enklare att köpa några lotter.
Nu är det hur som helst sista chansen att lägga ett bud.
Imorgon klockan 18 är det slut.
Så här kommer en sista uppdatering även om den ser nästan ut som igår.
1) 200 kr, Cornelia
2) 100 kr, Christina
3) 200 kr, Suz
4) 120 kr, Alice
5) 75 kr, Allan
6) 50 kr, Catharina
7) 50 kr, Robin
8) 250 kr, Christina
9) 300 kr, Smiley
10) 300 kr, Tommi
11) 200 kr, Sven
12) 85 kr, Allan
Jag har tillbringat några timmar i solen på balkongen idag.
Sedan har jag jagat lite solkatter.
Matte har en prisma i fönstret och nu kommer solen runt så pass mycket att jag kan jaga regnbågsfärgade solkatter på kvällen om Matte puttar till prisman.
Det blir många solkatter samtidigt och jag blir alltid lika exalterad över det.
Mjau!

Av Mimmi - 16 april 2022 21:24


Mjau, idag har det i alla fall kommit in två bud så nu känns det lite bättre.
Och här får ni en uppdatering:
1) 200 kr, Cornelia
2) 100 kr, Christina
3) 200 kr, Suz
4) 120 kr, Alice
5) 75 kr, Allan
6) 50 kr, Catharina
7) 50 kr, Robin
8) 250 kr, Christina
9) 300 kr, Smiley
10) 200 kr, Tommi
11) 200 kr, Sven
12) 85 kr, Allan
Jag kan berätta att Matte planterade sticklingar igår och nu är nästan hela soffbordet fullt med krukor.
Inte för att de ska vara där egentligen.
Men det finns inte längre plats vid fönstren eller på köksbordet.
Jag vet inte riktigt varför vi behöver så många plantor men det blir nog skönt när de alla flyttar ut till balkongen till slut.
Jag kan även berätta att det inte är så populärt när man sträcker sig från soffan och sätter framtassarna på soffbordet.
Eller den delen var väl okej.
Det var när jag skulle backa till soffan och fastnade med klorna i duken och började dra med mig den och allt annat på bordet...
För övrigt tycker jag inte att pelargoner luktar gott.
Det måste jag tyvärr konstatera varje år.
Men det är alltid roligt att stå bredvid och titta på när Matte sår och planterar.
Naturligtvis skulle jag helst hjälpa till.
Men det är även trevlig att bara få vara med.
Får ni vara med när det gäller plantering?

Av Mimmi - 15 april 2022 21:24


Nä men hör ni.
Inte ett enda bud på hela den längste dagen på året!
Jag är fruktansvärt besviken.
Trodde ni att ni skulle få en uppdatering?
Då trodde ni fel.
Inga bud betyder ingen uppdatering.
Jag tänker bara rätta budet på nr 12 där det faktiskt är Allan som leder med 85 kronor.
Matte hade glömt att skriva det på sin papperslista och så glömde hon förstås bort det.
Som tur var Björn uppmärksam.
Jag tänker inte heller berätta vad Matte och jag har hittat på idag.
Jag tänker bara trycka nosen mot Mattes ben och gråta en stund.
Inte för att det är synd om mig.
Utan om alla hemlösa katter som inte får hjälp.
Jag har hittat 12 fina påskägg till er.
Tycker ni inte om dem?
Vill ni att jag ska gräva ner dem i en gammal tomatkruka kanske?
Det kanske jag gör.
Just nu känns det faktiskt roligare att gräva i jorden när Matte inte ser än att hålla på med mjauktionen.
Mjauhuuu!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards