livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under september 2015

Av Mimmi - 8 september 2015 08:30

 

Här sitter jag och fundilerar på något riktigt busigt...

 

Men jag tänker inte avslöja vad!

Av Mimmi - 7 september 2015 08:15

 

När man har ätit en massa kalas-godis så behöver man röra lite på sig sen...

 

Och vad lämpar sig bättre än att jaga det osynliga bytet?

 

Jag tror att det gömmer sig under mattan idag!

Jag är nästan säker på det.  

Kom fram nu då!

 

Annars hämta jag dig...!

 

Att den där hunden alltid måste ligga i vägen...

Suck!

(Och så finns det 20 suddiga action-bilder till men de vägrar Matte att lägga upp...)

Av Mimmi - 6 september 2015 08:30

 

Idag firar Matte och jag 7 månader tillsammans!

Åh, vad mycket kärlek!

Och dagen till ära har Matte hjälpt mig att tassa ihop några fina fotokollage för att visa hur älskad jag är.

 

Om ni är lika älskade eller älskar någon mjausingen mycket så kan ni göra egna bilder på FotoFaceFun.com

Det är rätt kul att leka med...

 

Nä, hörru Matte, nu ska vi fira!

Du har lovad mig något extra gott!

Hur var det med räkor nu igen?


Av Mimmi - 5 september 2015 21:00


Som ni vet så brukar jag tänka på mina kompisar som är kvar ute i hemlösheten.

Speciellt nu då det börjar bli höst - och sedan vinter...

Så jag tassar över en text som jag hittade på Facebook.

 

Vad händer med katter som lever ute? Det är en myt att katter klarar sig själva ute.
De kan klara sig en tid, men det hårda livet sätter spår för livet��

Ellie har fått astma av livet ute. Den ständigt kalla vinterluften gör att luftvägarna tar mycket stryk. I många fall går det så långt att lungorna kollapsar ��

Vad folk också i regel inte vet, är att katter dör av uttorkning på vintern då de inte kommer åt vatten. Katter kan heller inte äta snö som hundar gör.

Vad kan du göra om du ser en katt som uppenbarligen far illa?

1.) Om du kan, titta efter öronmärkning på katten. Ibland kan öronmärkningarna bli lite suddiga med åren och då kan man med fördel lysa med en ficklampa på baksidan av "öronlappen" för att lättare kunna urskilja märkningen. ID-numret som katten märks med är fyra eller fem bokstäver och/eller siffror.

Om du lyckats läsa av hela eller delar av ID-märkningen kan du söka på olika kombinationer i Svenska Kennelklubbens (SKK) register och om du har tur få upp ägaren.

SKK:s hemsida: http://kennet.skk.se/agarreg eller telefon: 08-795 30 00 eller 08-795 3050. Även SVERAK har en ID-databas på nätet: sverak.se

2.) Finns ingen ID-märkning i örat kan katten fortfarande vara märkt med chip i nackskinnet. För att kunna läsa av chipets nummer (som en ägare kopplas till i samma register som nämns ovan) behövs en avläsare. Avläsare finns hos polisen, veterinärer samt katthem.

3.) Har katten något halsband med ägaruppgifter? Om inte, köp ett halsband med behållare i vilken du lägger en lapp på vilken du skriver exempelvis "äger du mig? Ring.." och så ditt telefonnummer.

4.) Ring polisen i ditt område och hör om det finns någon katt i deras register över bortsprungna katter som stämmer överens med beskrivningen på "din" katt. Om inte, anmäl katten som upphittad. Du kan också höra med veterinärer i området om de hört något om en bortsprungen katt.

5.) Ta en bild av katten och tryck upp information som du lägger i brevlådor, sätter upp i affärer, vid bussen, hos veterinären, allmänna anslagstavlor osv.

6.) De flesta katthem med hemsida har en sida för bortsprungna och upphittade katter. Anmäl katten som upphittad med en bra bild, och leta igenom "bortsprungen"-sidorna med jämna mellanrum. Om katten är id-märkt men inte registrerad så skriv inte ut id-numret i din annons utan låt en påstådd ägare tala om numret när de kontaktar dig för att säkerställa att personen är rätt ägare. Av samma anledning, låt gärna också något speciellt kännetecken vara hemligt.

7. Annonsera i lokaltidningen, på Blocket och sociala medier tex. Facebook. Det finns också olika kattforum på nätet som kanske kan vara till hjälp. Exempel på Facebookgrupper är "Vi längtar hem", "Efterlysta djur", "Missing cats Sweden" och "Bortsprungna/Upphittade katter Stockholm".

8. Om du inte får tag på kattens ägare eller du har starka skäl att tro att katten är hemlös (tex. för att den är väldigt skygg mot människor) måste du börja fundera på vad du kan göra för att hjälpa katten. Kan du själv ge katten ett hem? Prata annars med alla du känner - vänner, bekanta, släktingar, kolleger mfl. Följ ovan råd om lappning, annonsering, sociala medier, kattforum etc.

Om du inte kan hitta ett hem till katten får du ställa honom/henne i kö hos ett katthem, se länklistan ovan. Alla katthem har dock inte kösystem och de allra flesta är ofta överfulla och det kan ta ett tag innan "din" katt kommer fram i kön.

Medan du väntar finns det ett antal saker du kan göra för att underlätta för dig och katten:

8.1) Om du har möjlighet att mata katten och kommer att fortsätta med det tills han/hon fått ett hem - mata gärna! Börja dock inte mata den så att den blir beroende av dig om du inte tänkt fortsätta. När du börjar mata, så har du också ansvar att fortsätta mata.

8.2) Bygg enkelt en isolerad vinterbostad - det räddar många kattliv! Detta kan man göra enkelt av en frigolitlåda. Bäst att lägga i ett katthus är halm. Det finns massor med tips om katthus på nätet.

Tänk på:

- I vintertid är det viktigt att titta till katten ofta och se till att den inte fryser. Kontrollera också att kattens vatten inte har fryst till is. Om katten inte har tillgång till friskt vatten kan den gå till andra farliga fällor och dricka tex. vägsalt och kylarvätska. Kylarvätska är väldigt lockande och förstås väldigt farligt för en katt att få i sig.

Ofta finns möjlighet att hyra en fälla av oss om det behövs för infångningen. Om vi kan hjälper vi gärna till med infångningen men det är tyvärr inget vi kan lova eftersom alla vi volontärer arbetar ideellt. I de fall vi inte kan hjälpa till på plats förklarar vi noggrannt hur fällan fungerar och ger råd om hur du bäst använder den. Det är viktigt att du redan har en plats ordnad för katten om du vill hyra en fälla.

- Separera aldrig en mamma från sina ungar! Är ungarna för små klarar de sig inte utan sin mamma, och måste nappas upp med mjölkersättning varannan timme - dygnet runt. Om mamman blir av med sina ungar för tidigt kan hon drabbas av mjölkstockning som i värsta fall kan leda till döden. Även om kattungar kan separeras från mamman och få nya hem från 12 veckors ålder innebär det inte att de klarar sig själva i det vilda!


Texten är lånad från Akutgruppen (Facebook)

Av Mimmi - 5 september 2015 17:00

 

Vilken ansträngande vecka jag har haft!

Leka, busa, natta Matte varje kväll på sängen...

Fullt upp!

Det tar på krafterna.

Så jag tar mig en välförtjänt vilopaus...

 

Vaddå?

Hörde jag någon mumla något om lathet?!

Jag protesterar!

Det är förtal!

Jag är inte alls lat!

Jag laddar bara batterierna för några galna lekupptåg.

När?

Snart...

Alltid när du minst anar det!

Av Mimmi - 5 september 2015 08:16

 

Vad är det här???

 

Det är något som lyser under Mattes telefon.

 

Jag skulle vilja undersöka det...

 

Om jag vågar...

Vågar jag?

   

Det är så spännande!

Och lockande!

 

Jag bara måste ta mig närmare!

Okej, nu kör jag!

 

Av Mimmi - 4 september 2015 09:05

 

När Matte tittar mig i ögonen så säger hon att hon förstår varför jag först döptes till Safira när jag fångades in.

Men när Matte såg mig första gången var hon säker på att jag skulle heta Mimmi istället.

Hon tyckte att jag skulle ha ett mjukt namn.

Och att jag var en Mimmi helt enkelt.

Och jag gillar mitt namn.

Är helnöjd.

Men mina ögon är små diamanter!


Av Mimmi - 3 september 2015 08:00


Finns det något bättre än att mysa på Mattes säng - gärna med Matte i nuförtiden - och lyssna på regnet som slår på rutan?

Att veta att man aldrig mer behöver bli blöt, frysa, gå hungrig, vara livrädd...

(Lite rädd får man ju vara som skyggis, det är ändå jag som vill bestämma närhetsgraden till Matte!)

Att få godis, leksaker och uppmärksamhet fast jag inte vill bli klappad.

Att bli älskad som den jag är.

Att vara någons bortskämda lilla bebis.

Finns det något bättre?

Skulle inte tro det.

(Fast Matte säger att riktigt gos och mys är ännu bättre. Hmmm... Får återkomma om det när tiden är inne...)

Men just nu är jag så nöjd som man kan vara.

Tass på det!

 

Bild efter ännu en brottningsmatch med Mattes fötter som ni ser under täcket.

Alldeles strax ska jag somna till medans Matte läser och bläddrar och läser...

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards