livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under juni 2018

Av Mimmi - 14 juni 2018 19:24


Vi har en vilodag idag.
Vi vilar och vilar och så vilar vi lite till.
Jag är glad att jag har lärt Matte att vila som en katt.
Visserligen vilar hon hellre i sängen än på balkongen eller på en tjock kudde.
Och det är lika bra det.
För alla tjocka kuddar är mina!
Nu ska vi vila ännu mer.
Frågor på det?

Av Mimmi - 13 juni 2018 19:21


Nu hoppas jag att de flesta vinster har kommit fram.
Den första omgången som skickades har säkert kommit fram.
Och nu har jag fått rapport om att även några vinster från andra omgången har kommit fram.
Det är skönt att höra.
Matte hälsar så mycket och tackar för portopengarna.
Det var faktiskt första gången sedan vi startade med auktionerna som Matte inte har gått back på portot.
Det blev hon mycket glad över!
Och i helgen ska hon tjäna ihop mer auktionspengar när hon är kattvakt åt fina Smilla och Stina.
Naturligtass har jag sett till att allt blev ordentligt förpackat.
Bara en gång var jag inte närvarande och då glömde Matte förstås bort bubbelplasten...
Man kan då inte låta henne få något ansvar ensam!
Jag hoppas att ni inte har lika virriga mattar/hussar.
Mjau!

Av Mimmi - 12 juni 2018 16:57


Vad jag förstår så pågår det VM i fotboll just nu.
Inte för att vi tittar på det.
Vi tycker mycket bättre om att spela själv!
Visserligen är Matte inte bra att parera mina passningar...
Men hon är mycket bra på att kasta.
Och jag är kattvärldens bästa målvakt!
Igår kväll var jag extra ivrig.
Fast vi hade en het match tidigare på kvällen så satte jag igång ett eget VM när Matte hade gått och lagt sig.
Matte undrade hur i hela kattens namn hon skulle sova när jag hade privat VM mot alla bollar som fanns...
Jag tyckte att hon kunde hålla sig vaken och heja på mig.
Beundra min skicklighet när jag inom en sekund kom från 0 till 100 och sedan tillbaka till 0 igen.
Men hon somnade till slut.
Och i morse letade hon bollar.
De fanns lite överallt.
På soffan.
I bokhyllan.
I vattenskålen naturligtvis.
Under sängen.
Under mattan.
I krukan på en växt...
Bakom skohyllan.
På skohyllan.
Det fick oss att komma ihåg mitt bästa mål någonsin.
Så Matte har letat fram den gamla bilden.
Mellan två soffkuddar!
Stenhård inkilad...
Förresten har jag redan vunnit VM ifall ni undrar!

Av Mimmi - 11 juni 2018 13:59


Hihihi...
I morse retades jag med Matte!
Hon har blivit lite slarvigt med att plocka undan alla leksaker som låter mycket på kvällen.
Och på grund av värmen har jag inte busat lika mycket.
Men i morse klockan 4 var det dags.
Jag började med att låta diverse plastgrejer åka kana över golvet och slå i trösklar, bordsben och liknande.
När jag hade dribblat runt dem tillräckligt var jag redo för nästa steg - att döda skriiik-musen.
Jag antar att jag inte behöver säga mer än så...
Gissa vem som vankade sömndrucken runt och muttrade och plockade efter en stund?
Sedan kunde Matte inte somna om.
Jag däremot la mig tillrätta på min sovkudde och fnissade gott åt henne - bakom tassen förstås!

Av Mimmi - 10 juni 2018 17:37


Sent igår kväll var det någon idiot som smällde upp en hel del fyrverkerier.
Matte och jag var mitt inne i vårt sena kvällsgos innan vi ska sova.
Jag brukar klara en liten stund, men det blev lite för länge så jag gick och gömde mig under soffan.
Jag gillar verkligen inte när det smäller!
Tyvärr smäller det ibland i området.
Igår var det väldigt nära oss.
Och inte blev det bättre av att jag var helt avslappnad och låg på rygg med magen i vädret...
Fy så rädd jag blev!
Efteråt var Matte tvungen att locka fram mig med hjälp av godis.
Men det tog en stund innan hon kunde övertala mig till att lägga mig i soffan igen.
Där var vi snart mitt uppe i goset igen.
Och ja, det blev mycket längre än vanligt.
Jag vet precis hur jag ska göra för att Matte inte ska sluta klia på kvällen...
Matte fick till och med borra ansiktet i mitt magfluff ett tag innan jag föste undan henne.
Men jag behövde naturligtvis extra mycket tröst efter skräcken!
Sisådär en timme extra...
Matte suckade flera gånger och sa att jag bara var för söt och att hon därför inte kunde sluta.
Jag tror att jag har uppfostrad henne bra.

Av Mimmi - 9 juni 2018 18:54


Vi vet inte vad ni gör i värmen.
Men vi fortsätter att lata oss.
Vi ligger och småsover mest hela tiden.
Det är bara på morgonen och på kvällen som vi piggnar till.
Då blir det mat och lek och bus och gos.
I morse skulle Matte bara på toa.
Men hon passade på att öppna balkongdörren.
Och fixa min frukost.
Och rensa min låda.
Och medan hon gjorde det kickade jag stilsäker en boll till henne.
Vilket alltid betyder: jag älskar dig. Vill du leka med mig?
Och då är det sällan Matte kan stå emot.
Hon påstår visserligen att hennes bakben inte uppskattar idrott som det första på morgonen.
Men vad bryr jag mig?
Mina bakben uppskattar det definitivt!
Och när vi väl leker så tänker Matte inte så mycket på att hon har ont.
För vi gillar båda två att leka.
Dessutom fick hon en massa gos på armar och ben.
Jag börjar vänja mig med att Matte blir en halv nakenkatt på sommaren.
För några veckor sedan tyckte jag att det var läskigt med hennes nakna armar och ben, men nu har jag vant mig.
Så jag är en mycket bra lekkamrat som visar sin uppskattning med gos och spinn mellan bollkastningarna.
Nu känner jag att det börjar bli dags att gå upp och äta.
Sedan ska jag ut på balkongen och spana.
Och senare ikväll blir det gos i soffan.
Livet är faktiskt rätt så underbart!

Av Mimmi - 8 juni 2018 21:41


Naturligtvis är det Mattes fel att jag bloggar sent igen.
Vem annars?
Hon har inte gjort många knop idag.
Därför har jag också latat mig.
Legat i min koja på balkongen och studerat fjäderkotletter och insekter... och sedan somnade jag visst.
Matte var ändå lite seg med matpåfyllningen.
Hon har fått ont även i sin andra baktass nu.
Fast hon inte har gjort ett dugg.
Hur gör hon?
Visserligen fixade och postade hon några vinster igår kväll.
Men då hade hon bara ont i det vanliga bakbenet.
Det var först i förmiddags som hon upptäckte att hon hade fått en sträckning.
Och nu påstår hon att hon knappt kan gå alls.
Tsssss...
Hon får väl gå på framtassarna då!
Tvåbeningar är så fantasilösa.
Jag tvingade henne att kasta några bollar åt mig i alla fall.
Och sedan, när vi hade placerat oss i soffan så visade jag henne hur man gör en riktig sträckning.
Ni ser det på bilden.
Man böjer på ryggen och sträcker alla fyra tassar åt samma håll, så mycket man kan!
Om man bara sträcker ut en tass så kan det bli konstigt.
Som igår kväll.
Då föste jag undan Mattes hand och rullade runt för att göra tydligt att magen inte ville bli klappad.
Men så sträckte jag ut en tass åt henne.
Och då började hon smeka insidan av mitt framben och trampdynan!
Först tänkte jag protestera men sedan insåg jag att det var rätt skönt.
Så då borde väl jag har fått en sträckning?
Jag förstår mig inte på tvåbeningar.
Inte ett dugg.
Mjau!

Av Mimmi - 7 juni 2018 13:57


Det åskar!
Fast inte utomhus utan inne i Matte.
Både i hennes huvud och i hennes mage.
Då kallas det visste migrän.
Tvåbeningar har alltid så högtravande uttryck för allt...
I klartext betyder det att Matte är tråkigt.
Extremt tråkigt!
Hon ligger bara platt i sängen och stönar lite ibland.
Tur att jag kan sysselsätta mig själv!
Bollarna har dribblats genom lägenheten, plastlock och tomma tejprullar har åkt kana på golvet och alla möss som låter har fått flyglektioner...
(Vid det sista drog Matte täcket över huvudet.)
Men det betyder också att här blir inga vinster packade eller postade.
Matte tyckte att jag kunde ta över idag.
Men då fick jag ett akut behov av att sova middag...
Dessutom - varför ska jag jobba när jag håller mig med sekreterare?
Jag bara undrar...
Dessutom borde Matte må extra bra idag för hon fick gosa med min mage en stund igår kväll.
Det händer minsann inte varje dag!
Här nere kan ni se hur det ser ut när jag är på gos-humör.
Matte säger att man nästan kan höra mig spinna genom bilden...
Hör ni?

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards