livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under mars 2022

Av Mimmi - 23 mars 2022 19:30


Mjau, jag njuter verkligen av solen just nu.
På våren och hösten är solen som bäst.
Det tycker även Matte.
Och jag kan knappt få nog.
Jag springer ut så snart Matte öppnar balkongdörren.
Sedan är jag ute till solen står lågt och det blir för kyligt.
Matte satte sig också en liten stund på balkongen idag.
Med fleecejacka och tekopp.
Hon sa att precis idag för två år sedan fick hon ett mycket viktigt brev.
Och på kvällen hittade hon lägenheten som vi bor i nu.
Så det är en stor årsdag idag.
Sedan tog det ju sin tid innan allt var ordnat och vi kunde flytta hit.
Men nu är det här hemma och jag trivs utmärkt.
Och Matte har fortfarande inte sett sig mätt på utsikten.
Hon säger att hon tyckte bättre om vår gamla lägenhet.
Innuti alltså.
Där var det mera praktisk, bättre uppdelning av rummen och bättre förvaring.
Men hon fullständig älskar utsikten här.
Och vi hade ändå inte kunnat bo kvar i det långa loppet i vår gamla lägenhet på grund av alla trappor.
Jag kan sakna trädet snett nedanför gamla balkongen och takrännan där det alltid satt små fjäderkottletter.
Men nu kan vi se havet alla tider på dygnet och i alla väder och årstider.
Och det finns faktiskt många fjäderkottletter i alla storlekar i vattnet.
Dessutom finns det många som promenerar med eller utan skällis, joggar, cyklar eller åker bil förbi huset så det finns mycket att spana på för mig.
Och balkongen är större så jag har gott om plats trots Mattes alla blomkrukor.
Så även om vi ogillar att lägenheten blir en bastu varje sommar och att man inte kan göra korsdrag så tycker vi väldigt mycket om att bo här.
Mjau!

Av Mimmi - 22 mars 2022 19:17


Mjau, när man har varit ute på balkongen i några timmar och sedan ätit en massa mat så blir man trött.
Då vill man bara mysa och gosa med Matte.
Och somna av och till.
Det är sånt som gör kvällen purrfekt.
Det spelar ingen större roll vad Matte gör.
Om hon också halvsover, läser, titta på teve eller håller på med telefonen.
Bara jag får vara nära.
Och helst ska hon inte resa på sig.
Det gillar jag inte.
Hon är ju min kudde och kli-maskin och värmekälla och trygghet.
Hon är purrfekt.
Bara hon sitter stilla.
Mjau!

Av Mimmi - 21 mars 2022 22:02


Mjau, här kommer ännu en bild på mig när jag softar i min koja på balkongen i solen.
Helt underbart ställe, tycker jag.
I alla fall vår och höst.
På sommaren föredrar jag den andra kojan vars öppning alltid ligger i skuggan.
Även kojan ligger i skuggan större delen av dagen.
Jag är så glad att tant Paula samlade dessa överblivna kojor åt mig för två år sedan.
För en koja på balkongen är lycka.
Det har jag alltid tyckt.
En koja i solen och en i skuggan är stor lycka.
Jag är en mycket lycklig katt.
Mjau!

Av Mimmi - 20 mars 2022 19:34


Mjau, jag har en ny tillfällig lektunnel.
En nättunnel.
Fast det var förstås inte meningen.
Kattnätet har ju blåst helt ner den här vintern och sitter nu bara fast i balkongräcket.
Resten hänger ner och då blev det en tunnel.
Jag tycker att jag väldigt kul att springa genom tunneln som går längs hela räcket.
Sedan kan man även sitter där och spana ut.
Och sola.
Och kasta skugga.
Så att Matte tror att hon har två katter helt plötsligt...
Mjau!

Av Mimmi - 19 mars 2022 18:50


Mjau, idag var det soligt och vindstilla så till och med Matte var en stund på balkongen.
Hon vattnade penseerna som hon hade planerat igen.
Men mest satt hon och blundade och höll näsan mot solen.
Tyvärr hann hon ändå se när jag testade kvalitén på jorden i de gamla tomatkrukorna...
Det är förbjudet nämligen.
Inga tassar i jorden.
Enda nackdelen med balkong.
Men åt andra sidan är det så mycket som Matte inte hinner se...
Jag säger inget mer så ni inte kan skvallra.
Sedan hämtade Matte telefonen och då blev jag helt exalterad.
Inte över att bli fotad utan för att telefonen skapar solkatter.
Och jag älskar att jaga solkatter!
Så det blev väldigt mycket fart på mig.
Och sedan busade jag lite i vanlig ordning.
Det ser ut på bilden som om jag sitter vid ett fat med mat, eller hur?
Men det är inte mat utan lecakulor.
De går visserligen inte att äta men man kan ha kul ändå.
Till exempel leka kula.
Med lecakulor.
Mat serveras aldrig på balkongen.
Inte ens för Matte.
Jag tror att det beror på myrorna som bor där.
De kommer även in i köket varje vår och då blir Matte lite galen av någon anledning.
Jag bryr mig inte så mycket förutom att jag ogillar att de försöker att sno min mat.
Mjau!

Av Mimmi - 18 mars 2022 19:04


Mjau, för några dagar sedan smakade jag gräddfil för första gången.
Det var så himla gott!
Så i fortsättningen har Matte lovat att jag får diska hennes tallrik både när hon ätit vaniljsås och när hon ätit gräddfil.
Annars är jag ju inte så intresserad av Mattes mat.
Det saknas kött i hennes kost.
Någon gång ibland vill jag ha lite kokt potatis eller en aning smält mozzarellaost.
Men bara ibland och väldigt lite.
Fast måttlighet är generellt mitt ledord.
Jag har aldrig någonsin överätit och även när jag diskar Mattes tallrik så tar jag bara precis så mycket som jag vill ha.
Resten får hon diska själv.
Jag är ju ett snyggt fröken som är mån om min kropp.
Mjau!

Av Mimmi - 17 mars 2022 18:43


Mjau, idag vill jag prata om hobbies.
Har ni någon hobby?
Min stora hobby - förutom att leka med bollar och att spana från balkongen - är att plocka upp de stora bladen från krotonen, om den släpper och bära in de under sängen.
Krotonens blad kan vara giftiga och därför överreagerar Matte väldigt lätt när hon ser mig med ett blad mellan tänderna.
Så numera ägnar jag mig åt min hobby bara på natten när Matte ligger och sover och inte kan se.
Men varje gång hon städar sovrummet så hittar hon ännu ett blad under sängen.
Hon har frågat mig om jag tror att hon tror att de växer där?
Men jag svarar generellt inte på dumma frågor.
Vad jag gör med bladen?
Leker med dem.
Också mest på natten.
Men när de är riktigt torra så knastrar de när man leker och då undrar Matte vad jag gör...
Då brukar jag svara ingenting!
Det är nog tur att jag har flera hobbies som inte genererar en moralpredikan när jag ägnar mig åt dem.
Mjau!

Av Mimmi - 16 mars 2022 20:00


Mjau, här kommer ett stort tack från Robin till Smiley!
Robin blev väldigt glad överraskad när han fick ankan i brevlådan idag.
Han hade faktiskt inte hållit koll när någon hade bjudit över honom utan trodde att han hade förlorat ankan.
Så det blev en purrfekt överraskning!
Visst var det snällt av Smiley?
Själv har jag ägnat mig åt lite konst.
Som vanligt färgmatchat.
Jag har placerat den enda bollen som passar i färgen på badrumsgolvet.
Så där perfekt som bara en katt kan.
Matte bekräftade att det var snyggt och tog en bild för att jag skulle kunna visa er.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards