livet-enligt-mimmi

Direktlänk till inlägg 28 juni 2017

Operation fjäderkotlett

Av Mimmi - 28 juni 2017 21:45

 

Idag hade jag mycket spring i benen.

Matte hörde att jag om och om igen rusade fram och tillbaka i vardagsrummet.

Vilket i och för sig inte är ovanligt när jag leker.

Problemet var bara att jag enligt Matte lekte med fel leksak!

*horrorfilmmusik*


 

Så när hon kom dit och nära balkongdörren hittade dessa mysteriösa indicier blev hon plötsligen kriminaldedektiv.

Hon tittade på mig där jag tryckte under soffan.

Inget spår av offret någonstans.

*horrorfilmmusik igen, högre den här gången*


 

Kriminalaren utrustade sig med en ficklampa.

Hon lyste på mig under soffan och sa att jag i högsta grad var misstänkt.

Jag fräste argsint mot henne att jag var helt oskyldig och att hon skulle släcka den förbannade förhörslampan.

Kriminaleren drog sig tillfällig tillbaka.

Lyste in under andra föremål.

Under sängen upptäckte hon något som hon redan hade saknat...

Inga spår av ett lik.

*konstant horrormusik*

Kriminalaren återupptog förhöret och förklarade mig häktad på grund av mycket sannolika skäl.

Hon ville veta var resterna av kroppen förvarades.

Jag vägrade konsekvent att svara.

Kriminalaren rynkade pannan.

Hon hörde lite konstiga ljud.

*horrorfilmmusiken blir öronbedövande*

Återigen i ljuspegeln.

- Har du ätit upp den med hull och hår, äh, jag menar alla fjäder och ben?

Jag teg.

Konstiga vaga ljud igen.

(Får ni kalla kårar nu?)

- Tänker du spy upp liket eller vad är det som låter?

Jag gjorde inga rörelser som helst.

Kriminalaren fick något misstänksamt ivrigt i blicken.

Hon började orientera sig snett till vänster om mig.

Lyste med ficklampan.

Föll ner på knä.

Letade och letade.

Ett förtvivlad ljud av offret igen.

Hon får en skymt av offret.

Offret verkar leva i alla högsta grad!

Kriminalaren har äntligen fått upp en tråd.

Hon ska få tag på offret i svår terräng (hörnbokhylla).

Offret är rädd och smiter ur hennes grepp.

Försvinner ner under bokhyllan.

(Jäkla Ikea-konstruktion väser kriminalaren!)

Jag ska inte tråka ut er med hela jakten.

Offret är livrädd och lyckas smita flera gånger.

Kriminalaren halvligger i konstiga positioner framför bokhyllan med rumpan i vädret och hela armen under hörnbokhyllan.

Jag följer operationen med stor missmod.

Hon får till slut tag i offret, reser sig och pratar lugnande.

De försvinner ut på balkongen, kriminalaren böjer ner nätet och släpper offret som flaxar och flyger.

Vingarna bär men den är chockad och seglar ner mot marken.

*glad filmmusik*

Kriminalaren kommer in igen, pustar och torkar svetten och ordnar böckerna igen.

Hon är utmattat och inser för sent att hon glömde ta bort vissa spår som offret hade lämnad efter sig.

Det torkar väl, suckar hon och förklarar för mig att jag släpps med omedelbar verkan men att misstankarna kvarstår.

Allmän lättnad.

Kriminalaren blir till Matte igen som skäller lite halvthjärtat åt mig.

Jag sitter kvar under soffan och sörjar.

Sörjar min fina, unga fjäderkotlett som var så kul att leka med och som skulle ha varit så smaskigt att förtära...

Matte sopar upp fjädrarna.

Jag letar lite efter min fjäderkotlett, bara ifall Matte kanske missade?

Matte fäller ner markisen en bit för att förhindra att fler ungsparvar ska råka hoppa ner ur takrännan och in på balkongen.

Matte är dum.

Och orättvist.

Det står nu 2 - 0 till Matte på två år.

Mitt hjärta blödar.

Matte unnar mig verkligen ingenting!

Livet är orättvist.

Jag går till köket och äter lite torrfoder.

*musiken har ändrats till resignerad sentimental och tonar ut*


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mimmi - Torsdag 18 april 22:04


Mjau, på grund av trötthet orkar varken jag eller min sekreterare skriva något vettigt här ikväll. Men vi kanske kan ha en liten gissningslek istället? Titta på bilden och gissa varför jag gör den här minen. Bästa gissning får en nospuss. M...

Av Mimmi - Onsdag 17 april 22:18


Mjau, idag har Matte aktiverat några katter. Den här lilla hoppetossan har ni sett förut men då var hon aningen mindre och och mer blyg. Nu älskar hon interaktiva lekar, Matte och hon har till exempel lekt mycket med bollbanan tillsammans. Oc...

Av Mimmi - Tisdag 16 april 21:22


Mjau, idag var jag tvungen att påminna Matte om att jag har lovat er en mjauktion innan slutet av månaden. En galleri-mjauktion dessutom! Det hade hon lägligt nog glömt bort. Utan mig skulle hon glömma bort det mesta, misstänker jag. Annars...

Av Mimmi - Måndag 15 april 23:50


Mjau, vi råkade visst somna på soffan ikväll. Matte påstår att hennes huvud sitter lite snett nu. Det tror jag vad jag vill om. Åt andra sidan är hon lite snett lite överallt faktiskt... Själv är jag naturligtvis purrfekt. Ni trodde väl i...

Av Mimmi - Söndag 14 april 21:31


Mjau, som ni vet så är jag en hård arbetande katt. Och jag är i tjänst nästan dygnet runt. Att följa med Matte överallt i lägenheten och framför allt visa vägen, försöker styra henne dit jag tycker att vi ska gå och dessutom se till att hon går...

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards