livet-enligt-mimmi

Direktlänk till inlägg 1 januari 2018

Suck...

Av Mimmi - 1 januari 2018 14:34


Jodå, jag har överlevt nyårsnatten.
Men bara med nöd och näppe.
Och med Matte.
Jag började bli rädd runt 20:30 igår.
Sökte skydd under soffan igen.
Så Matte tog fram en kudde, satte sig på golvet och pratade med mig.
Jag kom fram igen och la mig under soffbordet.
Matte var så övertygande att jag blev helt lugn igen.
Jag till och med sov räv med huvudet på tassarna.
Men när det smällde väldigt högt ryckte jag till och lyssnade orolig.
Matte fortsatte vårt terapisamtal och till slut kunde jag sträcka på mig, gäspa och ligga raklång på golvet.
Jag gick till och med till köket och åt lite.
Men sedan började det smälla ännu mer så då jag låg under soffbordet igen.
Och Matte pratade och pratade.
Och jag lugnade mig igen.
Men en kvart innan tolvslaget började världen utanför att fullständig explodera.
Jag försvann under soffan i panik.
Efter ett tag rusade jag panisk till sovrummet men kom snart tillbaka.
Det blev som förra året, jag bytte panikslagen mellan sovrum och vardagsrum och till slut stannade jag under sängen.
Matte satt på knä framför sängen tills det lugnade sig.
Sen tyckte hon att jag kunde komma ut igen.
Men det tyckte inte jag.
Matte gick runt och pratade, släckte lampor, drog upp persiennerna igen och borstade tänderna.
Jag satt där jag satt.
Klockan ett var Matte så trött att hon lade sig.
Hon pratade lite till och sen bara somnade hon.
Jag satt kvar och var under chock.
Halv tre vaknade Matte av att jag rusade till lådan och sedan rusade tillbaka in under sängen.
Matte tyckte att jag överdrev, det var helt tyst ute.
Men som katt kan man inte vara tillräckligt försiktigt!
Matte pratade igen tills hon somnade om.
Jag vet inte riktigt hur länge jag låg kvar under sängen.
Men när Matte gick på toa runt halv fem så låg jag på bokhyllan och sov.
Då kunde även Matte slappna av helt.
I morse var jag glad och gosig igen.
Som om ingenting hade hänt.
Men jag är glad att Matte lyckades hålla mig lugn större delen av kvällen.
Matte är också glad för det, även om hon säger att det där med att sitta på golvet i flera timmar tyckte hennes kropp absolut inte om.
Men det är ett pris hon gärna betalar eftersom det var avgörande för att hålla mig lugn.
Både Matte och jag är glad att det tar ett helt år till nästa nyårsafton!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mimmi - Tisdag 23 april 20:51


Mjau, nu är det bara två dagar kvar på mitt pop-up-galeri. Sedan stängs den imaginära lokalen. Inget varar för evigt. Speciellt inte en mjauktion. Eller en godisbit... Men ni kanske vill veta budläget? 1) 200 kr, Malte 2) 250 kr, Åsa ...

Av Mimmi - Måndag 22 april 21:46


Mjau, tydligen var ni rädda för mina tänder, hihi. Det har kommit in fler bud och det rullar på lite sakta så där... Och så här ser det ut i kväll: 1) 200 kr, Malte 2) 200 kr, Åsa 3) 200 kr, Granit 4) 200 kr, Britt-Inger 5) 150 kr, Ma...

Av Mimmi - Söndag 21 april 19:55


Mjau, då är det dags för den första uppdateringen. Tack vare Björn så har alla tavlor fått ett bud. Men eftersom han framför allt ville få igång budgivningen så får ni naturligtvis buda över honom. Just nu ser det ut så här: 1) 200 kr, Malt...

Av Mimmi - Lördag 20 april 16:41

  Mjau och välkommen till vernissage!  Jag leker lite gallerist eftersom jag vill bjuda er på katt-godis.  Ögongodis kallar tvåbeningarna ibland.  Jag tänkte visa er 10 tavlor i olika storlekar och utföranden.  Pengarna för utställningen gå...

Av Mimmi - Fredag 19 april 21:40


Mjau, man kan komma ganska långt genom att visa tänderna. Idag tog sig Matte slutligen samman och fotade för fullt. Längre än så har vi visserligen inte kommit men det är i alla fall en början. Kanske imorgon. Kanske på söndag. Den som le...

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards