livet-enligt-mimmi

Alla inlägg den 9 april 2015

Av Mimmi - 9 april 2015 13:30

Ni undrar kanske hur Matte och jag kommunicerar? 

Det fungerar rätt bra faktiskt. Vi pratar rätt mycket med varandra.

Jag är ju en pratglad katt! 

Matte har olika tonlägen när hon pratar kärleksfull, lekfull eller lugnande och det har jag naturligtvis också när jag pratar frågande, bekräftande, förnärmad eller lite uttråkad.

Ibland kommer jag till och med när Matte ropar på mig. Men bara om det handlar om mat/godis/lek. Och bara om jag känner för det.  

Och vissa saker har blivit så självklara att man oftast slipper prata om det. Då behöver vi bara titta på varandra och förstår precis vad den andre vill. Mycket praktisk! 

På morgonen följer jag efter Matte in i köket och då vet hon att jag vill ha lite mjukmat. Men bara lite.  

När Matte kokar upp tevatten så vet jag att hon ska äta frukost och att det finns goda chanser att tigga lite skinka. Då sätter jag mig nära henne och tittar med stora ögon. Det vet hon. Och jag vet att skinkan måste intas direkt vid Mattes stol, där finns inget diskussionsutrymme. 

Om jag följer med Matte till badrummet så vet hon att jag vill komma in och det får jag för det mesta - men då måste jag ta mig förbi Mattes fötter jättenära, annars är det svårt att komma in. Och Matte sitter eller står helt still då. 

När Matte kommer för nära mig eller rör sig för fort så markerar jag med ett litet kärvt, mörkt "Meo" innan jag drar mig undan. Och då brukar Matte säga: nä men ääääälskliiing....! Det här är stående repliker här hemma. 

På kvällen brukar jag använda min låda ordentligt och då vill jag ju ha den tömt därefter (se tidigare inlägg). Förr har jag då gjort det tydligt med ljusa, frågande "Mjau" och Matte har - när hon fattat galoppen efter någon vecka - svarat med: jag vet, jag gör det alldeles strax. Och jag förstod det och var lugn. Vi förstår varandra exakt ibland. Nuförtiden pratar vi inte ens om det längre. Vi vet ändå. Och Matte rengör alltid lådan innan hon ska sova. Det kallar jag för lyckat uppfostran! (Matte kallar det konstigt nog också för lyckat uppfostran - hon tror att hon har fått mig att gå på lådan på kvällen för att hon brukar rengöra den då...)

Matte påverkar mig mycket med sin röst och oftast vet hon hur hon ska prata för att jag ska förstå henne. 

 

Frågade du om jag ville ha godis? Vad? Jag kommer på momangen! Jag är på väg!!!


Men jag är ändå en katt och om jag inte vill lyssna på henne så låtsas jag att det regnar...

Hehe, jag måste ju ändå göra tydligt ibland att det är jag som bestämmer här hemma! 



Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11 12
13 14
15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards