livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under maj 2024

Av Mimmi - Fredag 31 maj 20:20


Mjau, Matte säger att det ska bli aningen svalare nästa vecka.
Så då blir det mjauktion.
Tror jag i alla fall.
Dessutom får Matte besök i flera dagar från och med den fjortonde.
Så till dess måste allt vara över.
Ibland måste man ge Matte en deadline för att något ska hända.
Och i väntan på att något ska hända fortsätter jag att lufta magfluffet för att inte få värmeslag.
Mjau!


Av Mimmi - Torsdag 30 maj 21:08


Mjau, eftersom det är för varmt igen så orkar jag inte riktigt skriva något.
Istället bjuder jag på lite bilder från när fröken Fin leker.
Eftersom hon är så söt även när hon leker.
Det är mycket viktigt att leka.
Även om man bor på katthem och tycker att tvåbeningarna är lite läskiga.
Mjau!

Av Mimmi - Onsdag 29 maj 21:42


Mjau, ibland är det inte så enkelt att inte vara svartsjuk på de katter som Matte träffar varje onsdag.
Även om jag vet att hon älskar mig mest så vet jag även att hon är kär i flera andra katter.
Och det är kanske inte så konstigt med tanke på hur söta flera av dem är.
Titta på den här finisen till exempel.
Hon satte sig på hyllan och poserade för Matte.
Hur söt som helst ju.
Speciellt med tanke på att hon är en skyggis.
Det fanns dock även några individer som tyckte att Matte var väldigt söt också.
Myggorna.
Otroligt stora och otroligt påträngande.
Matte har bara hållit på och kliat sig sedan hon kom hem.
Nästa vecka ska hon spreja sig med myggmedel innan hon åkte till katthemmet.
Så mycket är säkert.
Mjau!

Av Mimmi - Tisdag 28 maj 21:35


Mjau, ännu en dag framför fläkten.
Det som är bra med en fläkt är helt klart att man kan gosa och ligga nära även om det är fruktansvärt varmt.
Dessutom skaffade Matte förra året en väldigt tystgående fläkt.
Det är skönt både för mitt välbefinnande och för Mattes huvud.
Den var visserligen dyrare än en vanlig fläkt men med tanke på hur mycket vi använder fläkten varje sommar så är det väl investerade pengar.
Nu har Maltes matte också beställt en sådan.
Vi tänker absolut inte göra någon reklam.
Men om någon vill veta vad den heter så får ni gärna fråga.
Även jag som har varit en ihärdig fläktmotståndare tidigare är nöjd nu.
Mjau!

Av Mimmi - Måndag 27 maj 22:34


Mjau, det var väldigt varmt idag.
Och imorgon ska det bli ännu varmare.
Jag vet inte riktigt hur vi ska orka med.
Matte stängde som vanligt balkongdörren vid lunchtid eftersom det då blir varmare ute än inne.
Ikväll öppnade hon inte förrän halv nio och då bara en liten bit eftersom solen fortfarande gassade på dörren för fullt.
Matte var inte särskilt glad idag.
Glassen i frysen är slut.
Påfyllning kommer först på torsdag.
Dessutom fick hon upp ett minne på ansiktsboken som gjorde henne nästan gråtfärdig av längtan.
En bild på henne i vattnet utanför Stockholm.
Ett ställe bara några kilometer bort där hon alltid simmade hela sommaren.
Oavsett temperatur i vattnet.
Lite till höger om henne lade skärgårdsbåtarna till och ännu längre till höger passerade Finlandsfärjorna.
Då blev det ordentliga svallvågor.
Det är nog inget som går upp mot den här blåa vidden.
Även om det är smidigt med en pool nära bostaden, speciellt när man är rörelsehindrad, så blir Matte ändå ledsen över mycket som hon saknar av sitt gamla liv.
Själv saknar jag inte vatten men kanske skuggan från en buske eller ett träd.
Och jag skulle nog inte klaga heller om det var mindre soligt på vår balkong.
Jag längtar definitivt efter svalare väder.
Matte längtar efter glass och jag längtar efter saftig tonfisk.
Vad längtar ni efter?
När det är så här varmt så sover jag lika mycket på dagen som när det är regnväder.
Och Matte nästan lika mycket.
Och apropå sova - vi ska snart lägga oss igen.
Mjau!

Av Mimmi - Söndag 26 maj 21:33


Mjau, som ofta när det är för varmt så tillbringar Matte tiden med ett pussel framför fläkten.
Idag blev det här klart.
Och eftersom det är kattmotiv så tänker jag att det kan hamna på nästa mjauktion.
Det tycker ni väl om?
För övrigt är det snart dags för mjauktion igen.
Det tycker jag i alla fall.
Och det är ju jag som bestämmer.
Eller hur?
Men jag får nog vänta på en lite svalare dag för att få Matte med i båten.
Tyvärr behöver jag ju en sekreterare, fotograf och roddare i största allmänhet för att få igång en mjauktion.
Men snart så...
Mjau!

Av Mimmi - Lördag 25 maj 20:36


Mjau, vad drömmer ni om?
Nu när det är så varmt drömmer jag om moln och sval luft.
På vintern drömmer jag om våren och på sommaren drömmer jag om hösten.
Jag drömmer även om en lägenhet full med bollar överallt.
Och obegränsat med godis.
Och när jag har inte något bättre för mig så drömmer jag om roligheter som det här.
En cykel som drivs av råttor.
Det vore något.
Hihihi...
Mjau!

Av Mimmi - Fredag 24 maj 21:42


Mjau, så här såg det ut ikväll på balkongen.
Som vanligt satt jag precis bakom mattan.
Man sitter faktiskt väldigt bra där.
Inget fel alls.
Vad glor du på, Matte?
Det var då Matte kastade några godisbitar på mattan.
Och ja, då gick jag givetvis på mattan.
Men sedan gick jag undan igen.
Det kommer att ta tid för mig att vänja mig.
Några som inte fick vänja sig alls var pelargonerna.
De blev utkastade utan pardon, rakt på mattan.
Det blev nämligen plötsligt dimma på eftermiddagen.
Och pelargonerna klarar inte av solljus på en gång.
Så de fick vänja sig vid ljuset men inte med mattan.
Dessutom har Matte köpt ännu en matta som ska mycket snart läggas på balkongen.
Sedan kommer det inte finnas så mycket balkong kvar utan matta.
Matte hoppas att det kommer att stävja ogräset.
Dessutom tänker hon lägga myrpulver under mattorna för att bekämpa deras permanenta invasion.
Hon har inte velat använda gift tidigare eftersom hon inte vill riskera att jag får i mig något.
Men om det ligger under mattorna borde det fungera fint för oss alla.
Nu ska jag nog natta Matte.
Det blev lite mycket för henne idag med mattköp, förtidsröstning och konkandet av blomkrukor.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2024 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards