livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under juni 2024

Av Mimmi - Måndag 24 juni 18:55


Mjau, vi tar det fortfarande väldigt lugnt.
Det går lite bättre nu för Matte men hon behöver ändå vila en hel del.
Hon blir trött mycket snabbt.
Alltså ännu snabbare än vanligt.
Men det gör ingenting.
För jag älskar att vila tillsammans med henne.
Varje dag igen.
Dessutom har vi ju sommarlov.
Då är det väl meningen att vila?
Och förresten - så här mellan oss - så har Matte faktiskt husarrest.
Inte för att hon vet om det.
Jag tänker inte säga något till henne om hon inte tänker lämna lägenheten.
Men annars måste jag nog sätta ner tassen.
Någon måste ju se till hennes bästa.
Och som vanligt är det jag.
Mjau!

Av Mimmi - Söndag 23 juni 20:45


Mjau, jag har väldigt mycket kärlek under allt mitt fluff.
Jag ställer inga krav utan jag ber om saker.
Tyst.
Jag vet precis hur Matte fungerar och hur hon vill ha saker och ting.
Och hon vet precis hur jag fungerar och vad jag vill.
Sedan händer det att hon inte ger mig något som jag vill ha av olika anledningar.
De stora bladen från krotonen till exempel eftersom de är giftiga.
Som om jag skulle vara så dum och tugga på dem.
Och fast hon vet att jag älskar dem.
Jag vet inte hur ni gör.
Men när man ger en present så ger man ju ofta bort något som man själv gillar, eller hur?
Så även om jag visar min kärlek till Matte många gånger varje dag så vill jag ge henne något extra ibland.
I morse när hon gick upp så såg hon att jag hade lagt ett stort blad till henne framför sängen.
Till henne!
Annars hade jag ju lagt det under sängen till min samling av torra löv.
Men jag ville ge henne något av det bästa jag vet.
Det är kärlek, det.
Mjau!

Av Mimmi - Lördag 22 juni 20:03


Mjau, det regnar så pass mycket idag att Matte stängde balkongdörren i förtid i kväll och tände både några lampor och stearinljus.
Matte njuter extra mycket av diskbänksbelysningen efter flera månader utan den.
Vi får hoppas att den här kommer att hålla många år framöver.
Efter många timmar i sängen har vi nu landat i soffan igen och ska snart "hänga" med Vera.
Inte så uppbyggande heller kanske.
Vera brukar ofta vara lite deppig men säkert bättre än gårdagen.
Så jag ligger nog kvar i soffan.
Om hon inte ska skjuta någon vill säga.
Hoppas att ni har en trevlig kväll.
Med mycket mys och lite godis kanske.
Mjau!

Av Mimmi - Fredag 21 juni 22:05


Mjau, idag har vi varierat oss och växlade mellan att hänga i sängen och i soffan.
Matte värmde en matlåda till sig, det var allt hon lyckades åstadkomma.
När hon satte sig med den i soffan så ville jag smaka trots att Matte avrådde från det.
Jag lyssnade inte och nästan brände nosen på den varma maten.
Sedan blev jag mycket förnärmad.
Jag ska bara hålla mig till min egen mat ett tag tror jag.
Till slut tittade vi på filmen "midsommar".
Jag tyckte inte om den och lämnade Matte att titta själv på den efter ungefär hälften.
Matte funderade mest på om en sådan film avskräckar tourister från att åka till Sverige eller om det kanske är ett dragplåster?
Och jag vill se något dö så kan jag alltid jaga några insekter eller kanske ett löv.
Jag behöver inte titta på någon dum film.
Men jag hoppas att ni har en trevlig midsommarhelg.
Jag återvänder en gammal bild.
Mjau!

Av Mimmi - Torsdag 20 juni 19:15


Mjau, vi är så trötta, trötta, trötta...
Mest är det Matte som är trött men jag är naturligtvis sympatitrött.
Matte är helt urlakad och rör inte ens lillfingret i onödan.
Tydligen är det midsommar imorgon.
Och årets längsta dag.
Men vem bryr sig?
Inte vi i alla fall.
Det lär komma andra dagar.
Och det är precis lika bra.
Så jag pussar på Matte och kontrollerar hennes andning och spinna lite i hennes öra.
Och så får det vara bra med det.
Mjau!

Av Mimmi - Onsdag 19 juni 22:36


Mjau, med tanke på Mattes utmattning efter de senaste dagarna så trodde jag att hon skulle stanna hemma idag.
Men hon gav sig sjutton på att åka till katthemmet i alla fall.
Där lekte hon bland annat med fina fröken på golvet.
De lekte så pass mycket att det blev lite oplanerat kroppskontakt också.
När Matte till slut skulle resa sig upp igen så ville hennes ben nästan inte vara med.
Nåja, till slut kom hon hem och kollapsade direkt i säng.
Nu har hon äntligen vaknat och vinglar runt för att stoppa i sig värktabletter.
Då upptäckte hon att jag hade slut på mat.
Inte för att skryta men som ni vet så klagar jag inte över sådana petitesser.
Jag väntar tålmodigt på att Matte ska orka.
Jag är en ovanlig snäll katt helt enkelt.
Alltid mån om att Matte ska må bra.
Nu är i alla fall ordningen återställd, maten påfyllt och vi ska gå och lägga oss igen.
Mjau!

Av Mimmi - Tisdag 18 juni 20:57


Mjau, nu har Mattes bror varit här hemma för sista gången.
Han har satt upp ett nytt ljusrör i diskbänksbelysningen och skruvat tillbaka pappershållaren.
Idag gömde jag mig under tevebordet för att undvika all kontakt.
Men jag har alltid stenkoll på läget.
För så snart ytterdörren stängs och Matte säger att jag kan komma fram igen så dyker jag upp som om inget alls har hänt.
Men imorgon bitti åker han vidare.
Skönt, om ni frågar mig.
Matte är i vanlig ordning mera död än levande idag efter gårdagens utflykt.
Hon har ont överallt och dessutom har hon kommit hem med många fler stora myggbett.
I natt hade hon svårt att sova för att det kliade så mycket.
Man skulle ju kunna tro att värk och kli skulle kunna upphäva varandra.
Men tyvärr fungerar det inte på det sättet.
Idag har Matte flyttat runt på isbitar på myggbetten.
Men inget hjälper.
Inte alsolsprit eller kortisonkräm heller.
Matte påstår att hon blir galen snart men det tror jag inte på.
Hon är alldeles för trött för det.
Men det är lugnt.
Jag tar tass om henne.
Allt blir bra när det bara är vi två.
Mjau!

Av Mimmi - Måndag 17 juni 19:27


Mjau, idag har Matte och hennes bror varit på utflykt.
De åkte hela vägen upp till en annan ö.
Som om det inte räcker med den här ön.
Tydligen har de klättrad runt på konstiga stenar (inte Matte) och tittade på gamla fiskebodar som luktade tjära.
De har suttit på en strand och fått en massa fräknar.
Matte har doppat benen och kryckan och brodern har doppat hela sig.
Sedan har de ätit mycket god mat.
Och sedan var det fullständig slut på Matte och då åkte de hem igen.
Matte kom hem med en kasse också.
Kan ni gissa vad som finns i den?
Jo, det är grå päls.
Matte är ju svag för grå päls, det vet ni säkert.
Ingen grå katt går säkert för henne.
Men pälsen i kassen kommer från ett annat djur.
Den är mycket krullig dessutom.
Kan ni gissa vad det är?
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards