livet-enligt-mimmi

Alla inlägg den 11 november 2021

Av Mimmi - 11 november 2021 23:17


Mjau, igår trodde jag inte mina ögon.
Jag låg och sov på soffryggen när det ringde på dörren.
Men jag hann inte smita undan till sovrummet innan Matte hade öppnat dörren.
Och då frös jag till is där i hallen.
För framför dörren stod den där taxen som hade varit inne i lägenheten i somras innan Matte åkte bort ett dygn.
Då hade den gått runt och nosat på mina leksaker och krupit in i min lektunnel.
Jag hade lovat mig själv att aldrig mer tillåta en sådan fräckhet så därför flydde jag inte fältet utan stannade i hallen.
Jag rörde mig inte och jag sa inget heller fast jag fräste högt inombords.
Och så skjöt jag rygg.
Jag markerade mitt revir helt enkelt.
Fast jag tror inte att Bella fattade det riktigt.
Hade hon inte varit kopplat så hade hon gladeligen kommit in.
Hon försökte i alla fall och drog ordentligt i kopplet.
Och Matte?
Jo, Matte den svikaren klappade och gullade med Bella!
Då skjöt jag rygg ännu mer.
Man ska aldrig underskatta den tysta protesten, eller hur?
I andra sidan på kopplet stod Bellas matte med Mattes post och nyckeln till brevlådan.
Hon har nämligen hjälpt Matte med posten i flera veckor.
Först eftersom Matte hostade så himla mycket och sedan för att Matte hade så ont.
Matte har fortfarande ont men nu är det faktiskt lite bättre som tur är.
Först när Matte hade stängt dörren kom jag fram för att nosa runt.
Jag passade även på att nosa på Mattes hand där hon hade klappat Bella och där Bella hade slickat.
Jag blir ju ärligt talat alltid mycket modigare när ytterdörren är stängd.
Jag är inte lika tuff som katten Stina var.
Henne och Smilla var Matte kattvakt åt några gånger.
En gång slet sig hunden bredvid och skulle ge sig på Stina.
Men man kan lugnt påstå att det fick han ångra...
Nu är ju Bella en beskedlig gammal taxdam.
Hon skulle antagligen inte vara dum mot mig på riktigt.
Men hon är hemsk nyfiken.
Jag tror att hundar generellt är mer nyfikna än katter.
Hur som helst så vet jag mycket väl varför jag trivs så bra med att vara en innekatt.
Jag saknar varken andra katter, hundar eller människor.
Bara en liten fjäderkotlett ibland...
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2021 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards