livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under oktober 2021

Av Mimmi - 15 oktober 2021 22:38


Mjau, som ni vet så gillar jag balkongen.
Så även om jag är en tvättäkta innekatt nuförtiden så är det trevligt att hänga på balkongen.
Ibland är jag även ute i kyla och blåst eller snö.
Det beror på humöret.
Matte har ju blivit lite av en inne-matte sedan hon blev sjuk.
Men ibland vill hon också ta sig ut.
Om orken (och färdtjänsten) tillåter.
Men idag var hon ute fast hon inte alls ville.
Jag hade ställd ett ultimatum - antingen skulle hon ta sin hosta till en läkare eller så fick hon flytta tillfällig för att skydda mina känsliga öron!
Fast Matte får till det att hon är rädd att hosta sönder ett revben...
Bara för att hon har gjort det nästan varje gång som hon fått en rejäl hosta som vuxen.
Nåja, idag hade hon fått en mycket kort tid på nåder.
Men eftersom hon hostar och pandemin inte är över så fick Matte gå till en bakdörr och där väntar utomhus i blåst och regn.
Väldigt länge.
Plötsligt var hon en ofrivillig Ute-Matte!
Nåja, till slut fick hon komma in och hosta på en läkare som till slut gick med på att skriva ut den medicin som Matte ville ha.
Sedan var det bara att gå ut igen och vänta på sjukresan hem.
Och så fick jag hem ett stycke djupfryst Matte som var så trött att ögonen gick i kors...
Jag hade fullt upp att värma henne och sedan var det sängdags så klart.
Vi gick upp en liten sväng för att få i oss lite mat men annars är det sängen som gäller.
Ni kan väl hålla tummar och tassar för att Matte snart slutar hosta?
För nu orkar varken jag eller hon med det längre.
Mjau!

Av Mimmi - 14 oktober 2021 19:38


Mjau, var tysta nu.
Väck mig inte.
Nu när jag lyckas sova en stund.
När som helst kan Matte börja hosta igen och då är det slut på tystnad och sömn.
När som helst.
Psssssst.
Gör inget ljud.
Låt mig sova.
Bara liiite till.
Mjau!

Av Mimmi - 13 oktober 2021 22:04


Mjau, idag fick jag äntligen swisha pengarna från mjauktionen till Kattstödet Gotland!
Matte hjälpte mig att räkna och eftersom det blev nästan en jämn summa så tvingade jag henne att runda upp.
För ni har också varit duktiga på att runda upp era vinstsummor.
Sedan fick jag swisha 3000 kronor.
Det var riktigt trevligt!
Nu kan jag luta mig tillbaka och ta det lugnt i minst en månad.
Fokusera på mina leksaker och dribbla bollar och gömma en skalbagge bakom tvättkorgen i badrummet.
Tigga godis.
Jaga torra löv på balkongen.
Vräka mig runt i soffan.
Gosa med Matte så mycket hon bara orkar.
Ta långa tupplurar i valfri koja.
Tänk så mycket jag har att göra!
Jag fattar inte hur jag överhuvudtaget hinner med mjauktionerna...
Mjau!

Av Mimmi - 12 oktober 2021 21:42


Mjau, betalningarna till mjauktionerna trillar in och jag skulle tro att jag kan swisha hela summan till Kattstödet imorgon.
Det ser jag verkligen fram emot!
Men igår var en riktig jobbig dag.
Först ringde Mattes väckarklocka alldeles för tidigt för att Matte ville vara påklädd och någorlunda klar i huvudet när hantverkarna skulle komma.
Vi hade kört den här förbedelsen redan på fredag, men då var det ingen som dök upp.
Men igår kom de minsann.
Matte hade inte hunnit med mer än att servera mig frukost och försvunnit i badrummet när hon hörde att jag körde en rivstart med påföljande sladd i hallen.
Då hade hantverkarna firat ner en slang utanför balkongen.
Som före detta hemlös och mycket streetsmart katt anade jag direkt att fara var på färde och gömde mig i sovrummet.
Sedan hände det inte något på en timme eftersom de höll på i lägenheterna ovanför oss.
Men till slut var det vår tur.
Matte hade givetvis stängt sovrumsdörren men jag kan försäkra er om att det var outhärdlig!
De spolade stammarna i hela fastigheten.
Och eftersom huset är väldigt konstigt byggd så var de tvungna att ta in slangen via balkongen.
De fick klippa av kattnätet en bit men Matte tvingade dem att sätta fast det sedan igen.
Hon tyckte att det räckte med att de stövlade omkring med skorna på överallt och då hade det börjat regna också...
När de var klara och Matte hade tagit bort värsta smutsen släppte hon ut mig igen.
Men jag var extremt skeptisk till att lämna sovrummet.
Jag kröp omkring med magen mot golvet och svansen mellan benen.
Till slut stängde Matte balkongdörren för att ta bort det mesta av ljudet.
Då började jag slappna av lite mer.
Och efter en stund med gos i soffan kunde jag äntligen äta frukost.
Annars hade det ju varit nära att jag svultit ihjäl ju!
Sedan gick vi och lade oss i sängen igen och då kände jag att allt var bra igen.
Om Matte ligger i sängen så brukar det inte händer något mer.
Men efter den ansträngande start på dagen orkade jag inte riktigt leka något resten av dagen.
Det har jag däremot tagit igen med råge idag.
Och idag började dagen med strömavbrott.
Men det var det mest Matte som tyckte att det var jobbigt.
Ni skulle ha sett henne famla runt i det mörka badrummet för att rensa mina lådor...
Sedan klagande hon i flera timmar på att hon inte kunde koka någon te fast hon höll på att hosta så att jag nästan funderade på att flytta för att inte riskerar en permanent hörselskada.
Ja, ni fattar.
Nu hoppas både Matte och jag att morgondagen blir bättre.
Mjau!

Av Mimmi - 11 oktober 2021 19:26


Mjau, då är det dags att säga GRATTIS till vinnarna!
Naturligtvis blev Matte inte klar i tid med förpackningar och portokostnader.
Det är samma visa varje gång...
Men nu har hon äntligen kommit fram till ett resultat.
Dessutom har jag extra påmint henne om att ett frimärke kostar 12 kronor och inte 11 som hon i någon anfall av sinnesförvirrelse räknat på vid förra mjauktionen...
Men som vanligt får ni naturligtvis gärna runda upp beloppet när ni betalar.
Alla pengar går ju till katterna!
Och här är vinnarna:
1) 200 kr, Angelica + 57 kr porto
2) 500 kr, Smiley + 66 kr porto
3) 100 kr, Camilla + 12 kr porto
4) 75 kr, Robin + 24 kr porto
5) 100 kr, Molly + 48 kr porto
6) 150 kr, Marianne + 48 kr porto
7) 150 kr, Tommi + 12 kr porto
8) 50 kr, Robin
9) 300 kr, Cornelia + 57 kr porto
10) 300 kr, Tommi
11) 200 kr, Björn + 12 kr porto
Stort grattis till er och tack för att ni hjälper mig att hjälpa!
Nu tänker jag ta det riktigt lugnt medan Matte får fixa med packning och porto och adresser.
Dessutom tycker jag att jag förtjänar extra mycket godis för att jag har rodd ännu en mjauktion i land.
Mjau!

Av Mimmi - 10 oktober 2021 21:27


Mjau, då är det sista chansen att höja sitt eget bud eller buda över någon annan.
För det får man faktiskt göra!
Jag har redan sagt till Matte att hon måste leta reda på passande förpackningar och väga och kolla portokostnader innan mjauktionen avslutas.
Men hon hostar bara till svar...
Det är precis som Smiley har konstaterat - man får ont i öronen av hostandet!
Här kommer i alla fall sista uppdateringen:
1) 200 kr, Angelica
2) 500 kr, Smiley
3) 100 kr, Camilla
4) 75 kr, Robin
5) 100 kr, Molly
6) 125 kr, Marianne
7) 150 kr, Tommi
8) 50 kr, Robin
9) 300 kr, Cornelia
10) 250 kr, Tommi
11) 200 kr, Björn
Nu är det bara 18 timmar kvar innan även den här mjauktionen avslutas.
Jag håller tassarna riktigt hårt nu för att det ska bli mycket pengar till Kattstödet Gotland!
Vi hörs imorgon kväll när jag presenterar vinnarna.
Mjau!

Av Mimmi - 9 oktober 2021 20:58


Mjau, hör ni.
Nu är det bara två dagar kvar på mjauktionen.
Men det finns lite kvar att önska på budfronten.
Vi pratar ju ändå om hemlösa katter här.
Det börjar bli kallt ute och katterna kan inte sätta på sig stövlar, vantar, halsduk och mössa.
De kan inte heller värma sig med en stor kopp te.
De är beroende av vår hjälp.
Jag vet allt för väl hur otrevlig det är med en vinter ute på kalla tassar...
Och ärligt talat - även om jag lyckades hålla mig någorlunda frisk då - så skulle jag plocka in min Matte snarast om hon var hemlös.
Så mycket som hon hostar nu.
Men som tur är så har Matte och jag tak över huvudet och mat att äta och medicin att tillgå.
Vi är lycklig lottade.
Men det dyker ju upp bilder på Facebook dagligen där katter setts eller hittats som tydligen är hemlösa.
Och ingen vet om de kommer att överleva vintern om de inte får hjälp.
Det finns fortfarande alldeles för många tvåbeningar som tycker att det är kattens lott att dö när den inte har ett hem.
Som en slit- och slängvara.
Nä, nu blir jag faktiskt lite deppig...
Alla katter har rätt till mat, värme och kärlek.
Så det så.
Just nu är budläget så här:
1) 150 kr, Molly
2) 300 kr, Smiley
3) 100 kr, Camilla
4) 75 kr, Robin
5) 100 kr, Molly
6) 125 kr, Marianne
7) 100 kr, Tommi
8) 50 kr, Robin
9) 300 kr, Cornelia
10) 250 kr, Tommi
11) 175 kr, Björn
Vet ni, jag tror att ni kan lite bättre.
Lite till för våra olycksbröder och systrar.
Mjau!

Av Mimmi - 8 oktober 2021 20:21


Mjau, jag hoppas att ni inte stannar upp nu.
Det gäller att hålla sig kvar vid bollen och se efter sina bud eller buda över någon på det som man vill ha.
Just nu ser det ut så här:
1) 150 kr, Molly
2) 300 kr, Smiley
3) 100 kr, Camilla
4) 75 kr, Robin
5) 100 kr, Molly
6) 100 kr, Charlotta
7) 100 kr, Tommi
8) 50 kr, Robin
9) 200 kr, Cornelia
10) 250 kr, Tommi
11) 150 kr, Björn
Här hemma är det lite jobbigt just nu.
Matte har en irriterande rethosta som kan få hela sängen, soffan eller till och med golvet att skaka.
Jag tror i alla fall att golvet skakar när hon hostar.
Det känns så.
Då vill man definitivt inte vara med.
Hon dricker en hemgjord hexbrygd av olika teer som luktar hårresande och får mina morrhåren att bli gröna redan på flera meters avstånd...
Ja, ni fattar.
Ansträngd läge.
Ni får gärna muntra upp oss med några fina bud.
Mjau!


Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards