livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under april 2021

Av Mimmi - 6 april 2021 21:13


Mjau, idag har jag solat.
Inomhus.
För ute var det alldeles för kalt och blåsigt.
Men vem säger att man bara kan sola ute?
Har man en mysig korg att ligga i med en mjuk kudde som står nära balkongdörren så duger det alldeles utmärkt för att värma upp pälsen samtidigt som man kan sova lugnt och skönt hela eftermiddagen.
Jag är så glad att jag slipper gå ut om jag inte vill.
Aldrig mer frysa.
Aldrig mer gå hungrig.
Aldrig mer vara rädd, skulle jag gärna skriva.
Men jag kommer nog alltid vara rädd för en hel del saker.
Däremot behöver jag inte vara livrädd längre.
Livet är faktiskt underbart som innekatt.
Det kan inte sägas tillräckligt ofta.
Och om man vill kan man ju faktiskt gå ut på balkongen.
På sommaren till exempel.
Mjau!

Av Mimmi - 5 april 2021 21:14


Mjau, jag måste berätta något hemskt för er.
Matte har svikit mig åt det grövsta.
Förra veckan, när Matte var på Lidl, så kom hon hem med en mini-drake!
Varför, undrar jag?
Jag som lider av drak-allergi!
Snabeldraks-allergi.
Nu är den här mini-draken inte ens hälften så stor som jag.
Men röstkapaciteten är det minsann inget fel på...
Matte påstår att den inte alls låter så mycket som den stora snabeldraken.
Dessutom kan den här bara äta maximalt två av mina tassar, sedan är utrymmet fullt.
Som om det skulle trösta mig...
Idag släppte hon loss den för andra gången och precis som förra gången tog jag betäckning i sovrummet snabbare än ögat.
Som tur är kan den inte ryta särskilt länge heller.
Den måste laddas med el regelbundet.
Så när Matte ropade att hon var klar med att suga upp all utspilld blomjord och att tömma den i soppåsen och att det var lugnt igen så kom jag fram.
Lite tveksam men ändå.
Matte säger att mini-draken hjälper henne med att det inte blir alldeles för skräpig här hemma.
Eftersom hemtjänsten bara städar var tredje vecka.
Och eftersom jag skräpar ner så mycket...
Men hallå!
Hittills är det faktiskt Matte själv med sina dumma blomkrukor som har skräpat ner!
Men skyll bara på mig.
En försvarslös liten katt som utsätts för allehanda påhopp här hemma...
Livet är verkligen hårt.
Tänkte bara säga det.
Mjau!

Av Mimmi - 4 april 2021 22:46


Mjau, igår kväll körde vi maggos delux, jag och Matte.
Det var när vi skulle lägga oss.
Jag rullade över bredvid Matte i soffan och hela min kropp bad om gos.
Så Matte böjde sig fram och börjar gosa med kinden mot min mage.
Det var så himla mysigt!
Jag har ju kommit fram till att jag ändå inte är så förtjust i händerna på magen.
Men Mattes ansikte har jag absolut inget emot att ha mot magen.
Så vi gosade och gosade.
Och jag spann och spann som en liten motorn.
När Matte slutade låg jag bara kvar och spann och gav henne en blick.
Så hon var tvungen att fortsätta helt enkelt.
Till slut var jag redo att gå och sova.
Då hade det nästan gått en timme...
Men jag kände mig så nöjd så.
Tycker ni om maggos?

Av Mimmi - 3 april 2021 13:34


Mjau, Matte och jag vill önska er en riktigt Glad Påsk!
Vi tänker inte alls göra något vettigt över huvud taget.
Och snart ska vi ta en tupplur.
Men som ni ser så har jag öppnat godisinkastet.
Och den stängs inte förrän jag är nöjd och mätt och belåten.
Innan dess kan Matte glömma att få sig en tupplur...
Mjau!

Av Mimmi - 2 april 2021 19:27


Mjau, idag har vi lekt med lite påskkul.
Matte hade tömt en äggkartong med chokladägg och lade godis i den till mig.
Det blev lite tass-trasslig att plocka ur dem.
Sedan lade Matte in bollar istället.
Hon tycker att mina bollar nästan ser ut som påskägg...
Och så skulle jag plocka upp bollarna.
Jag plockade upp några stycken i alla fall.
På ena bilden kan ni se hur jag precis har gömt en boll under mattan.
Sånt är väldigt kul.
Både att gömma och att plocka fram igen och jaga.
Där hade jag att göra ett tag.
Medan Matte drack te och åt chokladägg.
Vi tyckte inte alls att långfredagen var lång.
Men vi tog oss för säkerhets skull en lång tupplur.
Det blir nog en mysig påskhelg.
Har ni fått några påskägg?
Mjau!

Av Mimmi - 1 april 2021 21:58


Mjau, idag fick jag ett påskägg!
Ett blått, fyrkantig påskägg som jag dessutom skulle dela med Matte.
Men jag är ju inte så nogräknad.
Det fanns som vanligt lite extra god mat i, mina två favoritgodissorter och en leksak.
Och en av mina absoluta favoritbollar!
Dessutom fanns det en kattidning till Matte och hennes favoritpåskägg.
Precis de som hon hade köpt i söndags och redan nästan ätit upp.
Ni fattar.
Påsken är räddad!
Tack snälla Smiley!!!
Det var dessutom perfekt med påfyllning av mitt godisförråd eftersom det går ut lite extra mycket just nu.
Jag jobbar ju hårt på att visa mig för hemtjänsten.
Och om jag är framme och titta på när de jobbar i köket - givetvis tätt intill Matte - så får jag godis efteråt.
Idag var det någon som jag aldrig hade träffat tidigare.
Men Matte sa att jag ändå kunde komma fram, så då gjorde jag det.
Jag vet inte om personen i fråga uppskattade det verkligen.
Men Matte var mycket stolt över mig.
Och det är ju faktiskt det som räknas.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards