livet-enligt-mimmi

Direktlänk till inlägg 18 april 2021

För mycket grönt

Av Mimmi - 18 april 2021 20:55


Mjau, nu kan jag bara inte vara tyst längre.
Det måste ut.
DET ÄR FÖR MYCKET GRÖNT HÄR HEMMA!!!
Jag tycker ju redan i vanliga fall att det finns för många krukväxter här hemma.
Men nu på våren går det definitivt fullständigt överstyr.
Fröna skall sås, små plantor och sticklingar planteras i större krukor, pelargoner ska klippas ner och komma upp igen, ärtskott ska odlas på varje fri yta och jord - överallt är det jord som jag inte får röra.
Ni fattar, eller hur?
Idag höll Matte på igen.
Det var hög tid för luktärtorna att få nya krukor och flera pelargonsticklingar behövde planteras.
Själv trodde jag att det skulle vara tomatplantornas tur idag, så jag hade faktiskt börjat med att... öh.. lyfta upp dem från jorden där jag kom åt.
Jag trodde att Matte skulle vara tacksam.
Hur jag nu kunde ha trodd det när hon jämt är så otacksam...
Matte sade något med sträng röst.
Jag vet inte exakt vad eftersom jag alltid slår dövörat på när hon gör det.
Sedan grävde hon ner tomatplantorna igen.
Man kan faktiskt bli deprimerad för mindre...
Åt andra sidan är ju Matte ändå lite knäpp helt generellt, som ni mycket väl vet vid det här laget.
I morse skar hon sig på en sax det första hon gjorde.
Ibland tänker jag faktiskt att det inte är säkert att låta henne ströva omkring fritt här hemma.
Hon borde sättas i en bur om ni frågar mig.
Det blödde så pass mycket att hon behövde ett plåster.
Plåster luktar skumt.
Men det fastnar mycket katthår på dem.
Och när Matte skulle hålla på med plantorna och jorden så snodde hon en plasthandske från hemtjänstens låda.
För om man skulle blanda ett öppet sår, plåster, vatten och jord så skulle det bli pannkaka, sa hon.
Så det är alltså pankaksdeg hon blandar!
Jag i min enfald trodde att det var jord och vatten.
Jag trodde även att det skulle krävas ägg och mjöl och sånt för att åstadkomma pannkakor.
Men åt andra sidan har jag heller aldrig ätit pannkakor.
Så nu vet ni att här hemma planteras sticklingar i pannkaksdeg...
Varje dag lär man sig något nytt.
Hur som helst så är det för mycket grönt.
Och det bara växer och bredar ut sig.
Och står precis överallt.
Jag hatar det!
Är era mattar lika jobbiga?
Här är det två bilder på en del av grönskan.
Visst är det ful?
Mjau!

 
 
Ingen bild

Cornelia

19 april 2021 11:01

Ha! Vår matte har gett upp för länge sedan gällande grönt inomhus! Vi har fostrat henne väl!
Men för något år sedan ställde hon en stor kruka med fina....blommor på vår altan! Sven tog sats och landade mitt i krukan och så slapp vi den dumma krukan som bara stod ivägen för vårat bus!!!Hihihi!
Buff V

Mimmi

19 april 2021 16:21

Hahaha! Man skulle behöva en storebror ibland som kan visa var skåpet ska stå.
Nospussar

 
Ingen bild

Cornelia

19 april 2021 11:01

Buff C , ska det så klart stå!

 
Ingen bild

Björn

19 april 2021 18:11

Här hemma har vi (jag) gett upp och bara haft blommor i ett rum som är förbjudet (= stängd dörr dit) för katter.
Nu har vi dock påbörjat en försöksperiod med EN växt (så en katt får plats bredvid) i varje fönster i hela huset.
Ännu så länge har försöket gått bra. Fortsättning lär följa...
Vi är inte ens i närheten av det växthus du och matte bor i.

Mimmi

19 april 2021 19:13

Mjau, jag har verkligen inte valt att bo i ett växthus!
Men det följde liksom med i köpet när jag adopterade matte... Så det fanns inte så mycket att göra. Jag ville ju bo tillsammans med henne.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mimmi - Fredag 19 april 21:40


Mjau, man kan komma ganska långt genom att visa tänderna. Idag tog sig Matte slutligen samman och fotade för fullt. Längre än så har vi visserligen inte kommit men det är i alla fall en början. Kanske imorgon. Kanske på söndag. Den som le...

Av Mimmi - Torsdag 18 april 22:04


Mjau, på grund av trötthet orkar varken jag eller min sekreterare skriva något vettigt här ikväll. Men vi kanske kan ha en liten gissningslek istället? Titta på bilden och gissa varför jag gör den här minen. Bästa gissning får en nospuss. M...

Av Mimmi - Onsdag 17 april 22:18


Mjau, idag har Matte aktiverat några katter. Den här lilla hoppetossan har ni sett förut men då var hon aningen mindre och och mer blyg. Nu älskar hon interaktiva lekar, Matte och hon har till exempel lekt mycket med bollbanan tillsammans. Oc...

Av Mimmi - Tisdag 16 april 21:22


Mjau, idag var jag tvungen att påminna Matte om att jag har lovat er en mjauktion innan slutet av månaden. En galleri-mjauktion dessutom! Det hade hon lägligt nog glömt bort. Utan mig skulle hon glömma bort det mesta, misstänker jag. Annars...

Av Mimmi - Måndag 15 april 23:50


Mjau, vi råkade visst somna på soffan ikväll. Matte påstår att hennes huvud sitter lite snett nu. Det tror jag vad jag vill om. Åt andra sidan är hon lite snett lite överallt faktiskt... Själv är jag naturligtvis purrfekt. Ni trodde väl i...

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards