livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under oktober 2019

Av Mimmi - 23 oktober 2019 18:55


Mjau, nu är det fyra dagar kvar till auktionen slutar!
Matte har pratat med sin biståndshandläggare och hon kommer hit nästa tisdag för att prata om de insatser som Matte vill ändra.
Sedan har Matte pratat med hemsktjänsten och de ska se till att era vinster kommer iväg på måndag!
Och på lördag kommer en vän och hämtar de paket som fortfarande ligger på Ica, innan de blir skickade tillbaka till avsändaren.
Så just nu känns läget under kontroll.
Ni kan ju alltid hålla tummar och tassar att det även löser sig i långa loppet.
Annars har Matte bara sovit idag.
Det var helt enkelt en sådan dag.
Jag har naturligtvis bevakat henne för säkerhets skull.
Så nu är det jag som är väldigt trött.
Men nu är Matte uppe och har ätit så nu kan jag gå och lägga mig.
Men innan ska ni få veta hur budgivningen ser ut just nu.
1) 100 kr, Lisbeth
2) 100 kr, Björn
3) 150 kr, Tommi
4) 100 kr, Hanna
5) 100 kr, Lisbeth
6) 250 kr, Smiley
7) 150 kr, Sven
8) 120 kr, Patrick
9) 200 kr, Elisabeth
10) 100 kr, Lisbeth
11) 250 kr, Molly
12) 100 kr, Elisabeth
Mjau och god natt!

Av Mimmi - 22 oktober 2019 19:15


Mjau, jag tackar så mycket för ert stöd.
Det kändes mycket värmande i mitt lilla katthjärta!
Matte säger att hon ska försöka med allt för att jag får ha kvar mina auktioner.
Det är ju ändå det som ger både mitt och Mattes liv en mening.
Vi vill ju inte bara existerar utan leva!
Jag kan visserligen inte klaga över mitt liv, jag tror knappast att jag kunde ha det bättre.
Förutom den där snabeldraken som släpps lös varannan vecka då...
Men Mattes liv har blivit så begränsad de senaste åren så jag måste ju muntra upp henne.
Nu ska vi muntra upp oss med de senaste buden.
1) 100 kr, Lisbeth
2) 100 kr, Björn
3) 150 kr, Tommi
4) 100 kr, Hanna
5) 100 kr, Lisbeth
6) 100 kr, Smiley
7) 60 kr, Marie
8) 120 kr, Patrick
9) 200 kr, Elisabeth
10) 100 kr, Lisbeth
11) 250 kr, Molly
12) 100 kr, Elisabeth
Mjau på er.
Vi hörs imorgon igen!

Av Mimmi - 21 oktober 2019 19:30


Mjau, Matte är väldigt ledsen idag.
Hon har fått ett besked av hemsktjänsten som kan göra framtida auktioner omöjligt.
Jag blev riktigt arg och jamade att jag skulle gå och bita dem!
Men Matte säger att det knappast löser något.
Hon ska istället ringa lite samtal när hon orkar och hoppas att det går att lösa.
Och eftersom jag fått reda på att hemsktjänsten stalkar mig på bloggen så får ni gärna uttrycka er åsikt om hur det skulle bli utan mina auktioner i kommentarerna!
Matte påstår att hemsktjänsten läser bloggen för att de aldrig få se mig.
Jag gömmer mig ju alltid när de kommer.
Men så för de ju också oväsen jämnt och som före detta skyggis är man väldigt skeptisk mot alla som låter!
Matte kände inte för att vara min sekreterare idag men hon fick inte slippa undan.
Vi har ju ändå en auktion på gång och ni vill säkert veta de aktuella buden.
Så här kommer de:
1) 100 kr, Lisbeth
2) -
3) 100 kr, Tommi
4) 100 kr, Hanna
5) 100 kr, Lisbeth
6) 100 kr, Smiley
7) 60 kr, Marie
8) 120 kr, Patrick
9) 200 kr, Elisabeth
10) 100 kr, Lisbeth
11) -
12) 100 kr, Elisabeth
Vi hörs imorgon.
Mjau!

Av Mimmi - 20 oktober 2019 19:18


Mjau, då är auktionen igång!
Åtta av tolv objekt har bud.
Så bra att Ylbers katthem delade inlägget på en gång.
Alltid bra när det kommer till nya personer i budgivningen.
Ni får naturligtvis också dela inlägget.
Ni kanske känner några kattvänner som skulle uppskatta auktionen?
Såg ni förresten att Matte hade stavat fel först?
Nu har jag jamat till på skarpen och då har hon rättat till det.
YLBERS katthem är det givetvis, inte Ylbergs...
Där har ni min sekreterare i ett nötskal.
Lite småsnurrig däruppe där det är meningen att det ska finnas en hjärna...
Men ni vill förstås ha en överblick av alla bud så att ni kan fortsätta att buda.
Så här ser det ut just nu :
1) 100 kr, Lisbeth
2) -
3) 100 kr, Tommi
4) 100 kr, Hanna
5) 100 kr, Lisbeth
6) -
7) 60 kr, Marie
8) 120 kr, Patrick
9) 100 kr, Cornelia
10) 100 kr, Lisbeth
11) -
12) -
Inte så illa för första dagen.
Keep up the good work!
Jag räknar med ert stöd.
Mjau för idag.

Av Mimmi - 19 oktober 2019 18:32


Då är det auktionsdags igen! 

Den här gången går pengarna till Ylbers katthem

De har sedan lång tid tillbaka mycket svårt att få ihop pengar till alla veterinärkostnader. 

Så jag tänkte hjälpa till lite. 

Vi gör precis som vanligt. Bud läggs som kommentar här eller i det speciella öppna inlägget på Facebook som Matte fixar. Och kom ihåg att alltid skriva objektnummer för varje bud så Matte slipper att snurra till det... 

OBS: lägg inga bud hos Ylbers katthem, då kan Matte inte se dem! 

Varje kväll gör jag en uppdatering här på bloggen med det aktuella budläge. Missa inte det. 

För varje vinst tillkommer portokostnader som Matte räknar ut i slutet av auktionen. 

Auktionen avslutas på söndag 27/10 klockan 20:00. 

Ja men då börjar vi väl! 



1) 

Jag börjar med en självklarhet. 

För vi vet ju att en katt aldrig kan bli bortskämd för mycket. Och vår servicepersonal vet det också. 

Men det kan ju finnas en eller annan besökare som behöver bli upplyst. 

Skylt i metall 20*25 cm med upphängning på baksidan. 

Utropspris 50 kronor. 


 




2) Vi fortsätter med en underbar liten katt som älskar mjölk. 

Tycker du om att fika? Och vill du ha mjölk i kaffe eller te? Då är det katten till dig. 

Vit porslin med avtagbar huvud/lock. Höjd 14,5 cm. 

Det absolut bästa sättet att duka fram mjölk på bordet. 

Utropspris 95 kronor. 


 




3) 

Som ni säkert har lagt märke till så börjar det bli kallt. 

Och eftersom vi katter gillar att gosa ihop oss i en mjuk filt så finns en sådan även här. 

Svart fleece med vita tassar, 70*48 cm. 

Storleken är perfekt eftersom den är för liten för servicepersonalen, så du får ha den i fred. 

Utropspris 50 kronor. 


 




4) 

Men eftersom även tvåbeningarna tycker att det börjar bli kallt så kan de få en mössa istället. 

En mössa som alltid påminner dem om att det är dags att gå hem till oss! 

En storlek passar alla. Mycket töjbar. 

Utropspris 60 kronor. 


 




5) 

Din tvåbening kanske även behöver en ny kopp att dricka ur? Naturligtvis ska det vara en katt på koppen. En på varje sida. Den katten klarar både diskmaskinen och mikrovågsungnen. 

Höjd 9,5 cm, diameter 8,5 cm. 

Utropspris 65 kronor. 


 




6) 

Om din tvåbening dricker te så kanske det behövs en ny tesil? Här har vi en katt som älskar te och värme. 

Funkar fint att hänga på kanten av koppen. 

Ljusgrå silicon, ca 8 cm lång. 

Utropspris 35 kronor. 


 




7) 

Och när man fikar kan man råka spilla... 

Då är det bara att kalla på det här gänget så lapar de glatt i sig både kaffe, te, mjölk eller vad det nu kan vara. 

Disktrasa 20*17 cm. 

Utropspris 30 kronor. 


 




8) Det handlar mycket om fika den här gången. Men så passar det ju till årstiden. 

Här tar vi ett steg längre och börjar tänka på glögg. 

8 glöggskedar till kattälskaren i silver, guld, koppar och svart. 

Eftersom det är glöggskedar så är skedytan mindre än teskedar. Men de går givetvis även att använda som teskedar och går fint att hänga på kanten av koppen. 

11,5 cm från öronen. 

Utropspris 80 kronor. 


 




9) 

Fika kan även innebära att något blir för varmt - en kakform till exempel. 

Då behövs de här fodrade katterna som skyddar händerna. 

17*17 cm. 

Utropspris 65 kronor. 


 




10) 

Nu var det väldigt mycket om tvåbeningarnas fika. 

Men vi katter då? 

Din servicepersonal kanske behöver en ny tygkasse för att kånka hem ännu mer kattmat och kattgodis? 

Då passar ju den här med kattmönster perfekt. 

35*25 cm utan handtag. 

Utropspris 50 kronor. 


 




11) 

Ett annat sätt att ständigt påminna din tvåbening om din existens är ett smycke som denna. 

Två söta små katter i en silverkedja. Donerad av Ingalill. 

Hänget är 5 cm lång. 

Utropspris 50 kronor. 


 




12) 

Sist men inte minst kommer det ett dubbelpack. Både sevettställ och sevetter med katter! 

Kan det bli bättre? 

Katterna på sevettstället kommer dessutom hålla vilka servetter som helst åt dig, alltid lika glada och med hjärtat på rätt ställe. 

14*12,5 cm är sevettstället. 

Utropspris 100 kronor. 


 

 

 

Det var allt för den här gången. 

Se nu till att buda ordentligt för de behövande katterna! 

Av Mimmi - 18 oktober 2019 18:12


Mjau, idag var det fullt med retstickor på balkongen igen.
De blev bara fler och fler.
De satt på nätet och på stolparna till nätet och tittade ner på mig och skrattade...
Tänk att fjäderkottletter kan vara så elaka!
Tydligen så lekte de "risk" för ibland kom en eller flera ner och satte sig några sekunder på bordet eller en av buskarna.
Jag låtsades helt oberörd tills en av dem satt mycket fördelaktig för mig och då gick jag till attack snabbare än en blinkning!
Tyvärr misslyckades jag med att hålla fast den så det blev bara en massa flaxande och skrikande från hela församlingen och sedan var de borta.
Jag envisades med att stanna ute för att se om de skulle komma tillbaka fast Matte påstod att hon höll på att frysa ihjäl...
Jag började till och med samtala med en skata i min desperation.
Men även om jag var utsökt hövlig så höll skatan bara på att skälla på allt och alla.
Jag försökte byta samtalsämne men det hjälpte tyvärr inte ett dugg.
Maken till dåligt humör har jag sällan skådat!
Till slut tyckte även jag att det blev för kallt så jag kom in och kröp genast in under filten i soffan.
Här tänker jag ligga ett bra tag.
Förresten kan jag avslöja att Matte har fotat allt till auktionen idag.
Så nu dröjer det inte länge...

Av Mimmi - 17 oktober 2019 19:23


Mjau, förra natten pratade jag med min kompis Saga.
Jag låg bredvid Matte och sov väldigt djup i flera timmar.
Det händer att jag gör något litet jam-ljud när jag sover ibland.
Men då gjorde jag många ljud, ganska ofta, säger Matte.
När jag vaknade frågade Matte vem jag hade pratat med.
Jag tittade stort på henne.
Har du pratat med Saga, frågade hon?
Då gosade jag in mig hos henne och gömde huvudet i hennes hand.
Skönt att hon fattade.
Klart jag pratade med Saga.
Hon har det så fint nu, säger hon.
Men hon är ledsen över att hennes tvåbeningar är så väldigt ledsna.
Men så är det ju.
Desto mer man älskar desto mer ont gör det när man måste skiljas åt.
Jag tänker fortsätta prata med Saga om nätterna.
När jag sover känns det som om vi kan fortsätta busa och ha roligt som om ingenting har hänt.
Det är en ung och pigg Saga som jag möter i mina drömmar.
Mjau!

Av Mimmi - 16 oktober 2019 20:06


Mjau, jag är fortfarande ledsen.
Men när man är katt så är man lite mer pragmatisk än tvåbeningarna.
Jag krävde definitivt interaktivt lek av Matte idag.
Så hon fick kasta lite bollar.
Dessutom lekte vi tittut.
Det är också kul.
Jag är säker på att Saga leker med Wimsa uppe i molnen någonstans.
De har nog jamarroligt.
De fick både två ett fint kattliv.
Den ena i tre och den andra i tretton år.
Och det är väl det viktigaste?
Ett underbart liv och att man sedan slipper lida när man är för sjuk för att klara det.
Det är värre för tvåbeningarna.
De lever så mycket längre och de tänker ibland alldeles för mycket.
Gör allt så himla komplicerat.
Matte får ångest och ont i magen bara hon tänker på att även jag kan bli sjuk någon gång och lämna henne.
Men det hjälper väl inte att tänka på det?
Bättre att vara här och nu istället.
Och leka istället för att tänka!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards