livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under april 2019

Av Mimmi - 14 april 2019 17:10


Mjau, Matte bara sover och sover.
Hon är i en sådan period nu igen då hon har väldigt svårt att hålla sig vaken.
Jag ligger mycket bredvid och sover också men ibland ligger jag i min fönstersäng eller leker lite.
För några veckor sedan hittade Matte den här leksaken billig på Tradera.
Och jag älskar den.
Men inte de två bollar som sitter fast i den.
Jag menar - hallå, jag är lite för intelligent för det!
Så Matte kom på att mina bollar passar fint genom hålen.
Nu finns det alltid några bollar i den som jag kan jaga och peta ut.
Mycket roligare om ni frågar mig!
Jag älskar också att se när Matte petar ner bollar i den.
Då vill jag genast plocka fram dem igen.
Idag, medan Matte sov, så hade jag lite tråkigt och tog det hela till en ny level.
Hihi, jag visste att Matte skulle gå igång på det!
Det krävs rätt lite för att imponera på henne och få henne att fota.
Men så har jag ju också perfekt bollsinne.
Och balans.
När Matte sover så här mycket får hon ibland dåligt samvete för att jag kanske har gått hungrig några timmar.
Men när hon äntligen lyckats ta sig ur sängen så är jag inte särskilt intresserad av maten.
Det som jag verkligen vill göra - det är att gosa!
Det är ju ändå det absolut viktigaste här i livet.
Håller ni inte med?

Av Mimmi - 13 april 2019 21:17


Mjau, idag var vi trötta, både Matte och jag.
Så vi har inte gjort så mycket annat än att sova.
Och sova lite till.
Och gosat naturligtvis.
Lite mat på det.
Mer än så behöver man faktiskt inte.
Mjau!

Av Mimmi - 12 april 2019 18:38


Mjau, Matte fick som sagt nya pussel igår.
Och jag kunde bara inte låta bli att ta en bild.
Jag blev så inspirerad!
Ni känner igen dessa bilder, eller om hur?
Man tror sig se ut på ett visst sätt men verkligheten är en annan...
Så här får ni en på mig.
How I think I look like and how I really look like...
En liten fredagsfräckis helt enkelt.
Mjau!

Av Mimmi - 11 april 2019 19:29


Mjau, idag är Matte både glad och tacksam.
Hon fick två fina pussel på posten av en vän.
Och en annan vän tog sig hela vägen hem till oss för att leverera ett pussel och lite saker till kommande auktioner.
Tänk så snälla människor som Matte har runt omkring sig!
Och jag är också glad.
Matte kan visserligen fortfarande inte böja sig framåt och därför blir det inga bollar kastade.
Men istället kastar Matte godis!
De behöver hon inte plocka upp från golvet igen, konstigt nog...
Och när jag är glad så syns det alltid!
Som här till exempel, med en knorr på svansen.
Mjau!

Av Mimmi - 10 april 2019 18:56


Mjau, idag fick vi post som går att äta, Matte och jag.
Kakan, Lillen och Smulan och deras matte Petra hade skickat de chokladägg som Matte älskar och mat till mig som jag älskar.
Visst är de snälla?
Så ikväll ska vi mysa till det minsann!
I eftermiddag har vi gosat i två timmar i sträck i sängen.
Under en timme låg jag på rygg mellan Mattes överkropp och hennes vinklade arm och fick maggos.
Frambenen hade jag tidvis utsträckta över huvudet, tidvis vinklad under hakan.
Jag somnade till några gånger också för att det var så mysigt.
Även Matte höll på att somna några gånger men det skyller hon på värktabletterna som hon äter när hon har exakt ont.
Ibland låg hennes hand bara på min mage.
Men efter två timmar började Matte att tjata om att gå upp.
Hon hade tydligen behov till sin låda som inte kunde vänta.
Tvåbeningar är rätt ynkliga.
Jag tycker inte att det är minsta problemet att hålla sig i fyra eller fem timmar, särskilt när det är mysigt.
För min del hade vi kunnat gosa minst en timme till...
Men jag jobbar hela tiden på att förlänga gosstunderna.
Matte lägger knappt märkte till hur tiden flyger iväg när vi gosar.
Mjau!

Av Mimmi - 9 april 2019 18:04


Mjau, idag fyller min kompis Saga år.
Kan vi alla stämma in i ett "ja mår hon purra" lite snabbt?
Tack!
Men dessutom är det precis ett år sedan det hände något stort.
Någon som kommer ihåg?
Idag för ett år sedan fick Matte klappa mig första gången!!!
Det var hur stort som helst för både Matte och mig.
Jag hade ju börjat buffa och stryka mig mot Matte redan fyra månader tidigare.
Men jag ville fortfarande inte veta av hennes händer.
Matte lyckades klia mig lite med lillfingret på kinden.
Vi visste nog båda två att det var på gång men det var inte klart när det skulle hända.
Och då upptäckte Matte att lillfingret tydligen var mycket mindre farligt än pekfingret...
Och när det väl hände så föll jag som en fura.
Ville ha mer och mer!
Under detta år har jag blivit världens gospropp.
Det ska vara mycket gos, väldigt mycket!
Jag kan inte få nog.
Eller jo, det kan jag och då slår jag till Mattes hand.
Men efter en liten stund vill jag gosa igen!
Jag kan lätt gosa en eller två timmar i sträck med små micropauser när vi ligger i sängen.
Och ifall ni undrar hur vi har firat så är svaret - med extremt mycket gos.
Mattes rygg har pajat igen och hon har inte sovit något på hela natten så vi gosade nästan hela natten, förutom när jag behövde en powernap emellanåt.
Och under dagen har vi gosat minst en halvtimme varannan timme...
Matte påstår att hon kommer få muskelvärk i händerna, ända ner till lillfingret.
Jag tror att dagen för ett år sedan var den bästa i mitt liv, undantaget dagen som jag blev adopterad.
Tänk att Matte ville ha mig trots att jag var som jag var för fyra år sedan.
Och tänk att hon hade så mycket tålamod med mig.
Nu blir hon riklig belönad så fort jag får tillfälle!
Ibland vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen med all min kärlek till henne...
Livet är underbart.
Det vet ni väl?
Här en bild på min kompis Saga och ett på mig.
Hon är lycklig över ett gult papper.
Jag är lycklig över att gosa med Matte.
Mjau på er!

Av Mimmi - 8 april 2019 19:15


Matte påstår att hon har svårt att ta sig fram här hemma. 

Jag förstår inte alls vad hon menar. 

Det finns väl inget mysigare än att gå tätt ihop, vart vi än ska gå? 


 

Alla dessa år när jag var en skyggis så försäkrade Matte att hon aldrig någonsin skulle klaga över om jag skulle gå framför hennes fötter och försöker få henne på fall... 

Det är faktiskt dags att komma ihåg det nu! 

Så om ni undrar hur vi rör oss här hemma så får ni ett bildextra. 


 

Kommer ni ihåg att Matte fick en "Mimmi-päls" i julklapp? 

Grå och varm och mysigt, tycker hon. 

Det tycker jag också! 

(Nu gillar jag i och för sig att gå mellan Mattes ben hur som helst, men med pälsen är det extra mysigt.) 


 

Dessutom brukar min svans fastna under pälsen... 

Det är bra för då kan jag styra Matte ännu bättre dit jag vill ha henne! 


 

Kom igen, Matte, rör på fötterna (utan att trampa på mig)! 

Jag ska en sväng ut på balkongen och kontrollera reviret. 

Sedan ska vi till soffan och gosa. 

Frukosten kan vänta. 


 

Är vi överens, Matte? 

Då så. 

Samma dagordning som alltid. 

Mjau! 


Av Mimmi - 7 april 2019 21:24


Mjau, eftersom det var så grått idag och vintern ska hälsa på igen nu under veckan så tänkte vi att vi skulle bjuda på lite färg.
Och eftersom jag är grå och Matte blek så var vi tvungna att hitta annat färgat.
Matte fotade några krukväxter och jag ville naturligtvis också bidra.
Så jag dränkte en boll.
Och inte vilken som helst utan den som gör sig bäst i vattenskålen.
Det ni!
Dessutom lade jag den tillrätta så att båda färgerna syns.
Är man en konstnärlig katt så är man.
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards