livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under mars 2019

Av Mimmi - 23 mars 2019 20:43


Mjau, jag håller på att räkna ner nu.
Imorgon kväll klockan 18 är auktionen slut.
Så nu har ni sista chansen att lägga bud.
Jag ska försöka att få Matte att kolla fraktkostnader fram till imorgon kväll så att ni alla vet hur mycket ni ska betala.
Smycken behöver bara ett enda frimärke och om ni vinner flera saker så blir frakten billigare.
Hoppas att alla har koll på när auktionen avslutas också.
Det händer ofta att någon har lagt ett bud i början och sedan glömmer bort det.
Andra lägger högre bud och när auktionen är avslutats vaknar de plötsligen och klagar på att de missade...
Därför påminner jag alltid lite extra.
Vissa tycker att jag tjatar men det bjuder jag på.
Och när jag ändå tjatar vill jag bara påminna om att alla pengar går oavkortat till kattstödet Gotland.
Matte använder bara portokostnader för att kunna skicka vinsterna.
När vi började med auktionerna så bjöd Matte på frakten och efter ett tag bad hon om lite pengar till frakten.
Vissa rundade upp och andra inte.
Men eftersom Matte redan brukar stå för större delen av vinsterna så har det blivit ohållbart.
Och meningen är ju att pengarna ska gå till katterna.
Hade ni förresten haft mod att ta över ett konkursdrabbat katthem?
Oftast nöja vi oss med att ta hand om en "konkursdrabbat" katt eller flera.
Men ett helt katthem?
Det är verkligen modig och förtjänar all hjälp.
Jag hoppas att ni håller med mig.
Sista uppdateringen kommer här :
1) 300 kr, Lina
2) 100 kr, Elvis
3) 150 kr, Björn
4) 150 kr, Nallis
5) 200 kr, Charlotta
6) 150 kr, Charlie
7) 500 kr, Smiley
8) 175 kr, Tommi
9) 175 kr, Tommi
10) 300 kr, Cornelia
11) 350 Kattis
12) 200 kr, Nallis
13) 200 kr, Charlotta
14) 150 kr, Björn
15) 250 kr, Charlie
Det blir spännande att se vad slutsumman blir.
Mjau!

Av Mimmi - 22 mars 2019 20:49


Mjau, nu är det bara två dagar kvar.
Ni har väl koll på era bud hoppas jag?
Man vet ju aldrig vad som händer i en auktion...
Nallis till exempel var tvungen att att dra tillbaka ett av sina bud.
Han hade inte dubbelkollat med sin matte och hon godkände det inte.
Nu brukar jag egentligen inte acceptera bud som tas bort.
Men eftersom jag är förlovad med Nallis så tillåter jag mig att blunda denna gång.
Bara det inte blir en vana!
Men alla andra är jag inte förlovad med, så försök inte, jamar jag bara.
Hur det ser ut just nu?
Så här :
1) 200 kr, Lina
2) 100 kr, Elvis
3) 150 kr, Björn
4) 125 kr, Nallis
5) 200 kr, Charlotta
6) 150 kr, Charlie
7) 500 kr, Smiley
8) 150 kr, Tommi
9) 150 kr, Tommi
10) 300 kr, Cornelia
11) 350 kr Kattis
12) 175 kr, Nallis
13) 100 kr, Cornelia
14) 150 kr, Björn
15) 250 kr, Charlie
Som ni ser har det kommit in en ny budgivare.
Kanske dags att höja sitt bud?
Mjau!

Av Mimmi - 21 mars 2019 21:33


Hoppsan, vi missade tiden, Matte och jag.
Så kan det gå när man ligger i sängen och gosar...
Matte somnade dessutom en liten stund.
Och inte är jag den som väcker henne.
Däremot är jag en sådan som undrar var Ulrika, Misan May, Anna, Elvis och Paula tog vägen?
Har ni inte sett att ni inte leder längre med era bud?
Tant Paula kanske inte har tid att buda.
Men hon kanske kan låta Granit, Theo, Klemens eller Maja Gräddnos ta över istället?
Men jag fick i alla fall in ett finfint bud från Smiley!
Så här ser det ut :
1) 200 kr, Lina
2) 100 kr, Elvis
3) 150 kr, Björn
4) 125 kr, Nallis
5) 200 kr, Charlotta
6) 110 kr, Ylva
7) 500 kr, Smiley
8) 150 kr, Tommi
9) 150 kr, Tommi
10) 300 kr, Cornelia
11) 350 kr, Kattis
12) 175 kr, Nallis
13) 125 kr, Nallis
14) 150 kr, Björn
15) 200 kr, Annoj
Mjau, jag ska inte tjata idag.
Men om ni skulle fråga katterna på Gotland så skulle dom allihopa lyfta upp tassarna och be er om att höja era bud...
Mjau!

Av Mimmi - 20 mars 2019 20:17


Mjau, idag har det inte varit någon bra dag.
Matte klarade inte vertikalen utan bara horizontalen, det vill säga hon ligger platt.
Hon skulle ha tvättat håret och gått och klippt bort en del av det där rufset hon har på huvudet.
Det blev inget med det.
Inte heller har det kommit upp flera pelargoner ur källaren.
Inga sticklingar har blivit planterade och nästan inga nya bud har kommit in på auktionen.
Och ja, det sista är det som är tråkigast!
Visst är det några dagar kvar på budgivningen men det är ju kul när det rör på sig lite hela tiden.
När ni budar över varandra och fightas lite för att vinna.
Som Sven och Cornelia.
Eller gör som Kattis - smäller dit en ordentligt summa så att ingen vågar buda över.
Och så kan man även höja sitt eget bud som Tommi gjorde.
Som ni ser så finns det flera sätt och alla är bra!
Kom ihåg att pengarna går till katterna som behöver riktigt mycket pengar för att överleva!!!
Det handlar alltså inte om att få något så billigt som möjligt...
Vill ni se hur det ser ut?
1) 200 kr, Lina
2) 100 kr, Elvis
3) 100 kr, Björn
4) 125 kr, Nallis
5) 200 kr, Charlotta
6) 110 kr, Ylva
7) 300 kr, Charlotta
8) 125 kr, Tommi
9) 125 kr, Tommi
10) 300 kr, Cornelia
11) 350 kr, Kattis
12) 175 kr, Nallis
13) 125 kr, Nallis
14) 100 kr, Björn
15) 200 kr, Annoj
Det är så många fina saker den här gången att jag hoppas på en riktigt fin summa till kattstödet Gotland!
Och ni som tror att det snart blir vår - jag höll på att förfrysa mig på balkongen i morse.
Så ta en titt på elementsängen säger jag bara.
Matte har vaskat fram en bild på hur den kan se ut.
Och jag hoppas på en bättre dag imorgon!

Av Mimmi - 19 mars 2019 20:07


Mjau, vilken start på auktionen!
Underbart!!!
För att även ni utan Facebook ska ha koll på läget så kommer nästa uppdatering nu så att ni sedan kan fortsätta att buda.
Någon hade lite otur igår och lade bud på två objekt som redan hade högre bud.
Så här ser det ut just nu :
1) 200 kr, Lina
2) 100 kr, Elvis
3) 100 kr, Björn
4) 125 kr, Nallis
5) 200 kr, Charlotta
6) 110 kr, Ylva
7) 300 kr, Charlotta
8) 100 kr, Tommi
9) 50 kr, Paula
10) 200 kr, Sven
11) 350 kr, Kattis
12) 175 kr, Nallis
13) 125 kr, Nallis
14) 100 kr, Björn
15) 200 kr, Annoj
Mjau, det här gör mig glad!
Det går så fint att buda över varandra.
Jag vill passa på att tacka Hanna, Johanna, Maria och en till bloggläsare för de fina saker som de har skänkt till auktionen.
Matte blir glad när hon inte behöver stå för hela kalaset själv.
Men vad gör man inte för hemlösa katter?
Allt!
Jag har ju själv varit en sådan.
Då vill man ge tillbaka när man själv har fått ett perfekt nytt liv.
Mjau!

Av Mimmi - 18 mars 2019 19:52


Mjau, det har kommit in många fina bud så här på första dagen!
Hoppas att det fortsätter så.
Kattstödet Gotland blev glad när jag jamade till dem.
Här har ni buden hittills :
1) 200 kr, Lina
2) 100 kr, Elvis
3) Utrop 75 kr
4) 100 kr, Elvis
5) 100 kr, Elvis
6) 100 kr, Elvis
7) 200 kr, Smiley
8) Utrop 20 kr
9) 50 kr, Paula
10) 150 kr, Cornelia
11) 200 kr, Smiley
12) 150 kr, Anna
13) 100 kr, Cornelia
14) Utrop 65 kr
15) 150 kr, Anna
Visst ser det fint ut för första dagen?
Som ni kanske såg så blev det väldigt sent igår kväll.
Matte hade faktiskt mage att skylla det på mig.
Jag ville inte sluta gosa och jag var så underbart söt...
Jo, jag låg tryckt mot Mattes mage och bröst och såg ut som en liten bebis som skulle dia.
Det var så himla mysigt och Matte fick till och med klappa magen lite!
Oj, vad jag kände mig mjuk och avslappnad.
Så när Matte började prata om att gå upp och fixa auktionen så valde jag att inte lyssna på det örat...
Då gosade vi lite till och sedan fick Matte jobba över som min sekreterare.
Men jag är övertygad om att hon fick extra mycket energi av goset!
Ni som läser bloggen har säkert redan sett min egen katt, en liknande som objekt 1.
Jag kan berätta att det finns riktigt mycket kattmynta i den.
Värt att slåss för!
Vi hörs imorgon kväll.

Av Mimmi - 18 mars 2019 00:15


Mjau, då är vi igång igen med ännu en auktion! 

Pengarna går oavkortat till kattstödet Gotland (datorn vill absolut inte länka så ni får googla själva). 

Som jag skrev för några dagar sedan så gick Gotlands katthem i konkurs tidigare i år. 

Men Birgitta Wintland, som ursprungligen startade verksamheten, har köpt tillbaka den och kommer att fortsätta driva den till lycka för alla hemlösa katter som finns på ön. 

Och naturligtvis saknas det mycket pengar! 

Så nu ska vi göra en insats tillsammans. 

Vi gör som vanligt - bud läggs här i kommentaren eller på Facebook där Matte lägger ett extra inlägg för auktionen. 

Varje kväll uppdaterar vi alla bud här på bloggen. 

Auktionen avslutas på söndag kväll klockan 18:00. 

Då sätter vi igång! 


1) Vi börjar stort - med en katt! 

En underbar varelse, handsydd och hårt stoppat med kattmynta. Donerad av en snäll bloggläsare. 

Din katt kommer bli förtjust! Eller så använder du den till prydnad. Vilket som så är otroligt vacker. 

Mått ungefär 15*16 cm. 

Utropspris 85 kronor + porto. 


 

 

 

 




2) 

Eftersom vintern dröjer sig kvar är det en bra ide att investera i en ny dörrmatta. 

Och vad passar bättre än en med kattmotiv? Med stora gröna ögon ser den till att grus och fukt stannar ute. (Det dyker upp en rosa tunga och slickar rent dina skor... tror jag...) 

Mått 38*59 cm. 

Utropspris 65 kronor + porto. 


 

 




3) 

Värmen verkar dröja ett tag ännu så mitt tips är att satsa på en fin elementsäng där man kan tillbringa sin tid till någon gång i maj. 

Funkar fint på alla element upp till 10 cm bred. Hållaren sitter i överdraget och kan justeras efter elementet. Skänkt av Johanna. 

50*30*20 cm. Mjuk värmande vit plysch. 

Utropspris 75 kronor + porto. 


 

 




4) 

Känns årstiden och vädret lite motig för din tvåbening? 

Varför inte överraska henne med ett par fina örhängen. Med katter som dinglar i öronen kommer hon aldrig mer att köpa mat eller godis till dig! 

Handgjorda och skänkta av Hanna. Hängerna är av silver. 

Katten är 2 cm lång. 

Utropspris 65 kronor + porto. 


 

 




5) 

Tycker du inte om rosa? Inga problem. Hanna har gjort och skänkt ett par i svart, vit och grått. 

Katthuvudet är 1,5 cm lång. Hängarna av silver. 

Man kan nästan höra dem jama, eller hur? 

Utropspris 65 kronor + porto. 


 

 




6) 

Om vill bära katten runt halsen så fixar vi även det - eh, jag menar Hanna har fixat det. Gjuten droppe 3 cm lång. Finaste katten att bära nära hjärtat. 

Utropspris 65 kronor + porto. 


 

 




7) 

Har du alltid önskat dig en egen (s)kattgömma? 

Nu kan det bli verklighet. 1,2 cm i diameter och öppningsbar. 

Göm vad du vill. Ett morrhår. En avdankad klo. Eller en bit kattgodis! 

Hanna har handgjord och skänkt även den här. 

Utropspris 65 kronor + porto. 


 

 




8) 

Är plånboken lite tomt? Då kan du sätta ditt tassmärke på kylen eller valfri magnetisk yta. 

Tunn magnet i storlek 5*7,5 cm som förklarar vissa grundläggande saker för din tvåbening... 

Även denna skänkt av Hanna. 

Utropspris 20 kronor + porto. 


 




9) 

En liknande magnet fast i ljusrosa. Också från Hanna. 

Och när en katt älskar dig så är den värd en massa godis, eller hur? 

Utropspris 20 kronor + porto. 


 




10) 

Brukar du skriva vykort? 

Om ja - grattis! 

Om nej - hög tid att börja! Här har vi en sammling av 60 vykort med katter. Samlade och donerade av Maria. Det betyder att du kan skriva vykort i över ett år, ett i veckan till... ja, till mig till exempel! Eller någon annan. Eller varför inte dekorera en vägg med bara katter? Pyssla, klippa, klistra... 

Utropspris 75 kronor + porto. 


 

 




11) 

Och här kommer det ett mirakel! Från Maria. 

Den magiska mattan som suger åt sig kattsanden och lagrar den. 

Är du också trött på att ha kattsand överallt? Trolla bort den då. Sanden samlas och kan hällas tillbaka i lådan. Fantastiskt enligt många. Det måste du väl ändå prova? Fördelen låter som att snabeldraken kommer till insats mer sällan... 

Mattan är 60*90 cm och ljusgrå i färgen. 

Utropspris 95 kronor + porto. 


 

 

 




12) 

Brukar du slarva bort kvitton, rabattkuponger och annat småkrafs? 

Sätt en katt på att hålla vakt! 

Dessa katter har inte bara en magnet bakom ryggen utan även en klädnypa som håller fast allt som brukar försvinna lätt. 

Bud på dem och dela sedan med dig till dina vänner. 

Utropspris 65 kronor + porto. 


 

 




13) 

De flesta av oss har fått begrava åtminstone en katt i livet. 

Denna fina lilla katt vaktar. Över en avliden katt. Över dig. Över dina katter. Oavsett. 

4,5*12 cm. Ett litet minnesmärke över något av det finaste som finns. 

Utropspris 50 kronor + porto. 


 




14) 

Vissa katter behöver man inte påminnas om för de är fullt frisk och levande och kanske lite närgången? Eller så önskar de bara samma respekt som alla skällisar får per automatik. 

Det är alltid bra med en varning tycker jag, Varning för vassa tänder och klor. Varning för att bli iaktagen när som helst. Varning för katthår inte minst! 

Vill du varana din omgivning? 

Då är den här till dig! 

23*9 cm. 

Utropspris 65 kronor + porto. 


 

 




15) 

Eller så kan man välkomna sina gäster istället. 

Här inbakad i ett sött nyckelskåp. Materialet luras - det ser ut som trä men är inte det. 

Tre krokar inne och tre ute. Och om det inte räcker finns det en liten hylla att lägga saker på. 

30*15*7 cm. Katten i dörren ska inte matas så att den inte fastnar i fönstret... 

Utropspris 75 kronor + porto. 


 

 

 

 



Det var allt för den här gången. 

Kom ihåg att ni samtidigt hjälper hemlösa katter när ni lägger ett bud! 

Tillsammans kan vi. 

Mjau! 


Av Mimmi - 16 mars 2019 18:31


Mjau, idag har vi fotat allt till auktionen.
Det var mycket ansträngande!
Så många fina saker...
Det kommer att bli så bra.
Men sedan blev vi helt slut och var tvungna att vila.
Och sedan blev det gos förstås.
När man har sovit i över en timme och sedan haft en underbar gosstund precis bredvid Matte i sängen så mår man såhär bra!
Om ni hade frågat mig så hade vi gärna kunnat ligga där hela kvällen.
Men Matte hade den dåliga smaken att bli hungrig och kräva mat.
Tvåbeningar liksom...
Mjau!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards