livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under augusti 2018

Av Mimmi - 15 augusti 2018 18:59


Mjau, Matte har anlitat en djurkommunikatör för att prata med mig.
Hon är ju själv duktig på att prata med mig - både med och utan ord.
Och hon kan läsa av mig väldigt bra.
Hon har även pratat med Smilla ibland när hon är kattvakt.
Det har också gått fint och Matte får ju lyfta upp henne fast ingen annan får det.
Men Matte var nyfiken på vad en annan person skulle få fram.
Och vad tror ni?
Jag har berättat att jag är Mattes lilla prinsessa och att Matte gör allt för mig.
Att ingen har brytt sig riktigt om mig innan jag kom till Matte.
Att jag haft ett jobbigt liv tidigare.
Att jag älskar att gosa med Matte på soffan.
Och att jag är lite fin i kanten...
Ja, inga nyheter med andra ord.
Men varför skulle jag anförtro något särskilt åt en främmande person när jag lika gärna kan prata med Matte?
Hon har så konstiga idéer ibland.
Men Matte säger att hon leker lite med tanken att själv utbilda sig till djurkommunikatör.
Någon gång i framtiden när hon har mera ork igen förhoppningsvis.
Mjau.
Så länge hon inte försummar mig på grund av det så tror jag inte att jag har något att invända...


Av Mimmi - 14 augusti 2018 19:58


Detta är min stol.
Matte blir förvirrad ibland och tror att det är hennes stol...
Men det stämmer inte.
Hon har förverkat sin rätt för länge sedan eftersom hon nästan aldrig sitter där.
Jag däremot gillar att ligga där, särskilt på kvällen.
Så därför är det min stol nu!
Ville bara säga det.
Hej min stol, jag älskar dig!

Av Mimmi - 13 augusti 2018 17:46


Mjau, idag är vi lite piggare.
Jag har till och med jagat en fluga som tog sig in.
Dessutom har Matte och jag funderad mycket över nästa auktion.
För det börjar bli dags, känner vi!
Innan Matte skottade ryggen har hon kollat i stora auktionslådan och funderat lite på vad som passar så här års och vad som gör sig bättre senare i höst.
Så det är på gång.
Jag må se ut som om jag sover i min utekoja.
Men i mitt huvud tänker jag på alla hemlösa katter och vem som ska få pengarna från auktionen den här gången.
För det är jag som bestämmer det.
Mjau!

Av Mimmi - 12 augusti 2018 22:05


Mjau, idag har vi bara sovit.
Och sovit.
Och sovit lite till...

Av Mimmi - 11 augusti 2018 22:11


Matte har kallat mig för plåster idag.
Jag känner mig smått förnärmad!
Själv tycker jag att vi har mycket mysigt.
Och varför skulle Matte vilja göra något annat än gosa med mig, om jag får fråga?
Det är väl fullständig onödig att hon försöker ibland att sticka på getingboet till balkongen.
Eller att hon försöker att läsa lite i sin bok.
Fullständig bortkastad tid!
Om hon ska sitta i soffan så ska hon gosa med mig.
Punkt.
Och om hon bara går igenom vardagsrummet så måste jag givetvis permanent stryka mig mot hennes ben.
Fast Matte undrade varför det skulle ta henne en evighet att vattna blommorna.
Hon undrade om jag ville få henne på fall eller råka få på mig blomvatten.
Men jag ville ju bara att hon skulle sätta sig i soffan...
Det är ju så mysig att bli kliad i en halv evighet och sedan somna med huvudet i hennes hand.
Och vet ni vad?
Jag vinner alltid!
För Matte kan helt enkelt inte motstå mig...

Av Mimmi - 10 augusti 2018 18:52


Som ni förstår så går det vild till här hemma ibland.
Det är inte bara jag som spelar tassboll nämligen.
Det gör även mina möss!
Och då kan det bli lite våldsamt...
Som den här tacklingen.
Robotmusen kontra pinky racermouse.
Det är en jämn match annars för båda två har hjul.
Men här hade robotmusen bollen och pinky racermouse försöker sig på en tackling för att ta över.
Men så tappade hon balansen och vips så blev det drama...
Om det hade varit två fotbollsspelare så hade de rullat runt på gräsmattan och låtsas att dö.
Här blir det bara stopp på hjulen.
Robotmusen pipade till ordentligt och pinky racermouse lät hjulen snurra ut i ett rasslade läte.
Och ingen fick bollen!
För Matte hade vaknat av spektaklet och hämtade telefonen - inte för att ringa efter djurambulansen utan för att föreviga synen.
Sedan gick hon och la sig igen och då kunde jag fortsätta att leka.
Mjau...

Av Mimmi - 9 augusti 2018 21:18


Igår kväll fick jag nog.
Och började protestera.
Eftersom jag brukar vara en tystlåten katt reagerade Matte på en gång när jag började jama högt.
Hon var orolig.
Var det något fel med mig?
Hade jag ont?
Var jag sjuk?
Nejdå, jag gosade glatt med Matte när hon kom för att kolla.
Matte lade sig igen.
Och jag började jama igen.
Var jag kanske hungrig?
Tyckte jag inte om min mat?
Jag fick godis som jag åt med god aptit.
Och Matte lade sig igen.
Och jag började jama igen...
Men då sade Matte ifrån.
Hon förklarade att hon var sjuk och tvungen att ligga i sängen.
Och även om jag tyckte att det var tråkigt så ämnade hon inte gå upp igen.
Om jag hade något viktigt att meddela kunde jag väl komma till sängen istället?
Jag jamade lite till men eftersom Matte inte gick upp igen så gav jag upp.
Det är ju ingen idé att protestera när ingen bryr sig.
Jag som bara ville ha gos och uppmärksamhet.
Men med den där skjutna ryggen är Matte varken rörlig eller rolig.
Så jag åt min mat, gick på lådan och sedan lät jag lille Cirrrp bråka lite med skriiik-musen...
Man får inte roligare än man gör sig!

Av Mimmi - 8 augusti 2018 19:10


Mjau, Matte är extra trasig just nu.
Ryggskott kallar hon det.
Jag har faktiskt inte hört någon skjuta men det spelar tydligen ingen roll.
Ute är det väldigt varmt igen så vi tar det mycket lugnt.
Jag har dock krävt gos två gånger redan.
Sånt är ju livsviktigt, det fattar väl vem som helst!
Varje gång Matte reser sig från sängen blir jag allert och tigger gos.
Men ibland går hon bara på toa eller fyller på vattenglaset.
Då gäller det att stryka runt hennes ben i en halv evighet och försöka att hindra henne från att gå och lägga sig igen.
Ja, det är nog ingen som trodde att jag skulle bli galen i gos för bara ett halvår sedan!
Livet är bra konstigt.
Mjau, det var allt för idag.

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards