livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under augusti 2018

Av Mimmi - 23 augusti 2018 20:59


Mjau, Matte har lagt märke till att jag äter ordentligt igen.
Som så många andra katter har jag ätit lite dåligt under sommaren när det var så varmt.
Men nu tar jag igen det!
Varje morgon är både blötmaten och torrfodret puts väck.
Och ja, jag är en lycklig katt som kan äta sig mätt varenda dag nuförtiden.
Det har definitivt inte varit så i hela mitt liv.
Och eftersom det fortfarande finns alldeles för många katter ute som aldrig kan äter sig mätt så har jag ju en av mina auktioner igång.
För bara för att jag har fått ett bra liv så betyder det inte att jag har glömt alla andra som saknar ett hem.
Nu har jag fått höra att även lilla Noir kommer att få ett alldeles eget hem efter sin operation!
Det är underbara nyheter.
Och desto mer måste vi nu anstränga oss att göra operationen möjligt.
Även idag har det kommit in några fina bud.
Så här ser det ut just nu :
1) 140 kr, Elin
2) 160 kr, Sollan
3) 75 kr, Tess och Bella
4) 250 kr, Elvis
5) 100 kr, Elsa
6) 100 kr, Björn
7) 75 kr, Sven
8) 200 kr, Agda
9) 100 kr, Elvis
10) 100 kr, Saga
11) 150 kr, Smiley
12) 500 kr, Smiley

Mjau, så glad jag och Matte blir över era bud!
Fortsätt så här, då kan vi hjälpa Noir riktigt mycket!!!

Av Mimmi - 22 augusti 2018 20:39


Mjau, så duktiga ni är på att buda hittills!
Alla objekt förutom tre har bud.
Vissa redan riktigt fina.
Titta här :
1) 140 kr, Elin
2) 75 kr, Robin
3) 75 kr, Tess och Bella
4) 200 kr, Saga
5) 75 kr, Kimi
6) Utrop 75 kr
7) 75 kr, Sven
8) 100 kr, Tommi
9) 50 kr, Alice
10) Utrop 50 kr
11) Utrop 50 kr
12) 300 kr, Sven
Visst ser det lovande ut?
Och det finns flera dagar kvar att slipa till sitt bud ytterligare.
Jag litar på er.
Mjau!

Av Mimmi - 21 augusti 2018 17:33


Mjau mina vänner och alla andra kattälskare därute! 

Nu är det dags för en auktion igen. 

Äntligen. 

Den här auktionen hålls till förmån för Assimis Resa https://www.facebook.com/groups/1597146303934282/ 

Tyvärr har fina Asimi som har startat den här organisatinen nyligen gått bort på grund av sjukdom. 

Men naturligtvis finns det många fler katter där som behöver hjälp. 

Inte minst lilla Noir, en svart liten skönhet, som måste genomgå en stor och dyr operation 30/8. 

Det saknas fortfarande mycket pengar till det. 

Så om du vill hjälpa Noir och andra katter hos Asimis Resa så har du kommit helt rätt! 

Matte och jag har samlat ihop 12 fina saker för alla plånböcker under sommaren som ni kan bjuda på. 


Vi gör som vanligt - ni kan lägga bud här i bloggen som kommentar eller på ett särskilt facebook-inlägg som Matte kommer lägga ut ikväll. 

Kom ihåg att alltid nämna numret på det objektet ni vill buda på (annars blir Mattes lilla hjärna alldeles förvirrad...)! 

Jag kommer att uppdatera varje kväll hur budgivningen ser ut i ett nytt blogginlägg. 

För att pengarna ska komma in i tid till Noir så avslutas auktionen på söndag 26/8 klockan 20:00! 


Och nu är ni förstås nyfikna på alla fina saker? 

Här kommer de! 


1) 

Vi börjar med kattmamma och hennes unge i underbar blå porslin från Guldkroken. 

Det finns ju så många katter med ungar just nu som behöver vår hjälp för att överlever. 

Mamman är 18 cm hög och kattungen 11 cm. 

De vill gärna hitta ett gemensamt hem där de trivs! 

Utropspris: 100 kronor. 


 




2) 

Vi fortsätter med färgen blå och en likadan leksak som även jag äger och älskar. 

Låt din tvåbening sätta in batterierna som medföljer och släpp ner den i diskhon eller en stor skål med vatten. 

Jag lovar att den kommer att trivas som fisken i vattnet! 

Och att du kommer att bli blöt om tassarna... 

Fisken är 8 cm lång. 

Utropspris: 50 kronor. 


 




3) 

Här kommer några riktiga tungviktare! 

Sommaren är ännu inte förbi och det blir säkert några fler måltider och fikastunder utomhus. 

Vill du då håller duken på plats? inga problem med dessa fyra katter som kommer bita sig fast i duken. 

Katterna är 6 cm stora och mycket välmatade om man ska gå efter vikten! 

Kan naturligtvis även användas som dekoration. 

Utropspris: 75 kronor. 


 




4) 

Renlighet är en dygd, det vet varje katt. Våra tvåbeningar kan dock behöva lite hjälp på traven ibland. 

Med den här dina spaden kommer din låda alltid vara ren. Det tror jag att jag kan lova! 

Ge din servicepersonal lite hjälp på traven när det gäller toalådan... 

Utropspris: 50 kronor. 


 

 




5) 

Den här katten har varit med om ett och annat, tror jag. 

Men nu är den här och önskar få ett nytt hem. Helsvart med lite märken efter ett hård liv, men ute som bara syns i stark ljus. 

Den är dessutom alltid mycket prydlig med lite blommor kring halsen. Blommor vill den även gärna hålla åt dig när du använder den som en vas. Naturligtvis kan man även förvara kattgodis i den eller annat smått och gott. 

Mått 11*8 cm

Utropspris: 60 kronor. 


 

 

 




6) 

Här har vi en mycket fin liten nessesär som är helt oanvänd. 

Kanske till din matte så att det blir mer ordning i handväskan? 

Eller till kattgodis... För de kan man förvara nästan var som helst, enligt min mening! 

Mått 21*14 cm. 

Utropspris 75 kronor. 


 

 




7)

Katter som klistrar sig fast!  

En ark med små stickers med framförallt katter på. 

Fint för att dekorera eller att ge bort till ett barn eller barnbarn. 

Utropspris: 25 kronor. 


 




8) 

De här klistrar inte men klämmer istället! 

De här små katterna i trä kan hålla ihop några papper åt dig, hjälper dig att sortera papper eller kan användas som dekoration. 

Lika söta oavsett. 

Utropspris: 50 kronor. 


 




9) 

Dessa fina drinkpinnar är till din kattgalna tvåbening. Även om jag misstänker att man som katt även kan leka med dem... Eller sätt dem i en vas istället för blommor. Mycket finare enligt mig!

Längd 21 cm. 

Utropspris: 50 kronor. 


 

 




10) 

Vi fortsätter med en tvillingsvara, den finns två gånger och delas in i nummer 10 och nummer 11. 

Praktiska små pins att till exempel lätt och trevligt äta bitar av frukt, grönsaker, fisk och godis men utan att kladda ner fingrarna. Ni vet, när servicepersonalen sitter i soffan på kvällen och vill smaska på något gott medans de umgås (och tar en drink med drinkpinnarna) eller titta på dumburken. Eller om man har picknick ute. 

Går säkert också att sätta i håret... 

3,5 - 4 cm lång. 

Utropspris: 50 kronor. 


 

 




11) 

Samma vara som nummer 10. 

Se bilder och beskrivning på nummer 10. 




12) 

Och nu kommer vi till La Grande Finale!!! 

Mattes ögonsten! 

En stor vas med handmålade motiv av konstnären Rosina Wachtmeister. 

Höjd 25 cm och som mest 12 cm bred. 

Ett rikrigt praktexemplar som gör sig fin precis överallt. 

Utropspris: 125 kronor.


 

 

 


Det var allt för den här gången. 

Nu gäller det att buda allt ni bara orkar! 

Jag väntar med spänning... 

Mjau! 



Av Mimmi - 20 augusti 2018 19:01


Nu har det börjat.
Sängmyset.
Häromkvällen, när jag höll Matte sällskap på andra sidan sängen när hon gick och la sig, så sträckte hon över handen och klappade mig.
Bara en liten stund.
För att testa.
Men i morse, när hon vaknade, så låg jag där igen.
Så då fick det bli mycket gos.
Matte säger att den där tjocka kudden som ligger mellan oss nu nästan är ett hinder.
Men jag tycker att det är lagom än så länge.
Jag tar ju gärna små steg.
Och bara när jag känner för det.
Så jag har inte bråttom!
Men visst var det mysigt...

Av Mimmi - 19 augusti 2018 23:04


Mjau, Matte påstår att söndagar är vilodagar.
Men jag tror att hon bara säger så eftersom hon har sovit nästan hela dagen...
Själv har jag varit duktig och spanat efter fjäderkotletter mellan mina powernaps!
Och nu har jag varit ute på balkongen igen och jagat insekter.
Jag gör minsann möda för min tonfisk.
För söndagar är det alltid tonfisk på min menu!
Så då vet ni - ingen vilodag.
Tonfisk-dag!!!

Av Mimmi - 18 augusti 2018 21:26


Hej hej!
Vad vi gör ikväll?
Ingenting särskilt.
Lördagsgodis.
Och lördagsgos.
Och liknande livsviktiga saker...
Mjau!

Av Mimmi - 17 augusti 2018 15:31


Eftersom Matte fortfarande lämnar balkongdörren öppen längre än vanligt kan jag smyga ut i mörkret och jaga.
Det är ju så gott med lite snacks sent på kvällen!
Alla sorters nattfjärilar och mal är mina favoriter.
Igår kväll var jag dock mest på lekhumor.
Så jag plockade med mig en nattfjäril modell mindre in i vardagsrummet.
Jag jamade för att göra Matte uppmärksam på mitt fina byte men hon var tyvärr inte ett dugg imponerad.
Istället talade hon om för mig att man inte ska leka med maten.
Tsssss...
Leken är ju halva nöjet!
Nattfjärilen hoppade flaxande omkring och om den var för kaxig så fick den en smäll.
Men om den inte rörde sig alls puttade jag på den för att få igång den.
Ett tag funderade jag på att bada den i vattenskålen.
Men eftersom Matte himlade något fruktansvärt med ögonen så lät jag bli.
Matte låg i soffan och läste.
Hon tittade på mig emellanåt där jag hoppade runt som en kattunge och sa saker som : men Mimmi, kan du inte äta upp den nu?!
Som om jag skulle bry mig...
Efter sisådär en halvtimme var jag klart.
Så då var det dags att hoppa upp i soffan och kräva gos.
Snacks och gos - det var en perfekt kväll!

Av Mimmi - 16 augusti 2018 19:43


Vi bara gosar och gosar, Matte och jag.
Flera gånger om dagen i minst en kvart.
Och vid ett av tillfällen längre.
Igår kväll blev det över en timme.
Jag höll på att somna flera gånger men vaknade alltid till när Matte försökte dra bort handen och såg genast till att goset fortsatte.
Och det är ju egentligen inte så konstigt.
Vi har faktiskt tre års gos att ta igen!
Matte tycker fortfarande att jag borde kunna följa med henne till sängen och gosa även där.
Men jag vet inte riktigt.
Jag tycker att hon rör sig alldeles för mycket när hon sover.
Och jag gillar fortfarande inte hastiga rörelser.
Men gos vill jag ha massor av!
Sedan blixtrade Matte på mig.
Och jag var så trött att jag inte reagerade överhuvudtaget.
Till vänster i bilden är det Mattes fötter och ben under filten.
Och nej, bilden är inte oskarp någonstans!
Det som ser oskarp ut är nämligen mitt överlånga fluff.
Så det så.

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards