livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under maj 2018

Av Mimmi - 15 maj 2018 16:15


 

Matte har bläddrat bland gamla bilder och hittade dessa från min gamla koja.

Min nuvarande koja ute är fyrkantig.

En koja på balkongen är något av det bästa som finns!

Även om den nog måste bytas ut varje år för att den suger åt sig för mycket vatten under vintern och sedan börjar mögla på våren.

Och ja, jag använder kojan i alla årstider.

Så det ska alltid finnas en koja på balkongen.

Det har jag bestämt.


 

Dessutom är kojan lika skönt på sommaren som på vintern!

Titta själv...


 

Den här sista bilden tillägnas Mattes väninna Yvonne som håller på att svettas ihjäl i värmen.

Mjau!


Av Mimmi - 14 maj 2018 20:29


Matte och jag funderar lite löst över nästa auktion.
Visserligen är Matte fortfarande ganska medtagen och behöver vila mycket.
Men sig så där om en vecka eller så kanske det är dags?
Vi har redan ett tema faktiskt.
Nu behöver vi bara lite ork också.
För auktonslådan är välfylld.
Matte brukar scanna över allt som har med ordet katt att göra på Tradera när hon känner sig upplagd för det.
Och hon älskar att göra fynd till framtida auktioner!
Här nere kan ni se några saker som Matte har hittat till auktioner senare i år.
Som ni förstår så måste de väntar lite.
Kattungen är inte tillräckligt stor för att flyttas från sin mamma än!

Av Mimmi - 13 maj 2018 15:32


När det är varmt ute blir Matte delvis som en nakenkatt.
Hon kastar av sig "pälsen" på armar och ben.
Det gjorde hon igår.
Tidigare har jag tyckt att det varit läskigt med en Matte utan päls.
Men i år vågar jag ju äntligen nosa ohämmat.
Och då upptäckte jag att hon också har riktigt päls på benen!
Den där pälsen ska tydligen inte vara där på sommaren men hittills har Matte struntat i det.
Och igår kväll släppte jag min aversion mot bar hud och gosade in mig mot Mattes arm och somnade gott.
Det var något konstigt oljud på teven i bakgrunden på låg volym men det brydde vi oss inte om.
Jag låg med ena frambenet vilandes mot Mattes arm, huvudet på armen och resten av tassarna tryckt mot armen.
Det var väldigt mysigt.
Så då låg jag så där länge, i över två timmar.
Matte blev lite fuktig i ögonen.
Men jag vet inte om hon var så rörd eller för att hon hade ryggen snett vänstervriden och för att hennes arm somnade...
Hon hade hur som helst nästan bara ögon för mig och missade det mesta på skärmen.
Hon säger att det var det närmaste till att hålla mig i famnen hittills.
Idag har jag varit aktiv och lekt för fullt.
Tack vare att Matte håller lägenheten svalt med hjälp av rätt vinklade persienner, rullgardin i sovrummet och markis över balkongen så finns det inget hinder för att springa av sig ordentligt.
Och helt nyligen fick jag med Matte på en bollmatch fram och tillbaka från vardagsrummet till hallen och tillbaka, om och om igen!
Ingen av oss blev för varmt.
Men nu är det dags för en tupplur.
Så här låg jag nästan igår kväll.
Tänk Mattes arm på höger sida som håller om mig.
Själv stöttade hon sig på vänster arm så det blev ingen bild just då.


Av Mimmi - 12 maj 2018 19:11


Det var varmt ute idag.
Nästan lite för varmt.
Men inne är det svalt.
Matte är duktig på att hålla det svalt.
Däremot är hon inte duktig med getingar.
För trots myggnätet så kommer det in getingar.
Men Matte fångar dem inte.
Hon tassar inte till dem.
Istället blir hon upprörd och försöker att fösa ut dem.
Matte är lite trött, det märks när hon blir arg på getingar som stör henne i hennes vila.
Själv låter jag mig inte störas om jag vilar.
Då blinkade jag bara lite förvånad åt Matte som lät som en ånglok flera gånger när getingen var envis...
Till och med muslingarna var utslagna av värmen.
Man blir ju alltid orolig när en musling ligger på rygg och ser död ut.
Men här har vi till exempel piiip-musen som ser ganska livlös ut - om det inte vore för den lilla detaljen med svansen!
Dessutom vet vi väl alla vid det här laget att piiip-musen inte går att ta död på.
Visst kommer ni ihåg när jag försökte att dränka henne i poolen?
Hon pep i ett tills Matte hotade att hämta en hammare...
Och ja, den repade sig och piper fortfarande när man tassar på den.
Och här ser ni.
Hon kommer att ta sig genom alla prövningar och kommer att leva för evigt!
Länge lever piiip-musen!!!

Av Mimmi - 11 maj 2018 20:43


Eftersom jag är upptagen med att jaga insekter på balkongen så hoppar min kompis Saga in och skriver ikväll.

Med röven så läser jag brevet,
brevet som forskaren skrev.
Fast jag fattar inte så mycket
för ark nummer 3 jag ner rev.
Min matte försökte mig flytta
men jag makar mig inte en tum.
Hon tror inte jag gör nån nytta
men jag är väl inte dum!
Jag vet att jag sänker blodtrycket,
en levande valium.
Så nu behöver inte matte
oroa sig något mer.
För min röv hjälper matte studera,
ty min röv är röven som ger.

//Saga (text och bild)

Av Mimmi - 10 maj 2018 20:50


Matte gillar att hänga i soffan på kvällen, dricka te och äta choklad eller annat gott.
Men det har jag satt stopp för.
Dricka te får hon kanske göra men inte äta.
För att jag brukar ligga på hennes hand.
Eller så lägger jag tassen på hennes arm istället.
Lite konstant kroppskontakt hur som helst.
Och det tycker Matte är så mysigt att hon glömmer bort att äta.
För då måste hon ju titta kärleksfull på mig och säga en massa fina saker till mig!
Det kan man tycker borde vara en självklarhet när jag nu efter en lång skyggis-period äntligen börjar bli gosig.
Men Matte undrar om jag försöker banta henne.
Det tycker hon nämligen att det inte behövs.
Och det har hon väl rätt i.
Men det är ju jag som står i centrum för uppmärksamheten och jag är mycket sötare än den sötaste godisbiten.
Så jag är ledsen, men nu kan inte min sekreterare bloggar längre ikväll.
Nu tänker jag lägga beslag på hennes hand och / eller arm.
Mjau!

Av Mimmi - 9 maj 2018 19:53


Idag har Matte gått runt med öronproppar.
Hihi...
Jag fick nämligen paket från min kattkompis Smiley med godis och leksaker.
Helt underbart!!!
Mina favoritgodis förstås.
Och bollar.
Katt kan aldrig ha för många bollar!
Men musen - den är bara bäst.
Den ser exakt ut som en skogsmus och pälsen är precis som hos en riktig mus.
Därför står det RealMouse på den.
Och den piper...
Matte påstår att den inte piper som en riktig mus utan som en hel kompani!
Därför öronpropparna.
Mycket värre än piiip-musen faktiskt!
Men jag ÄLSKAR den!!!
Jag har tassat runt den i hela vardagsrummet, legat på rygg och balanserad den mellan tassarna och emellanåt fått fnatt och rusat runt som en tok i hela lägenheten.
Man får så mycket spring i kroppen när livet är roligt!
Tack snälla Smiley!
Nu sa Matte precis något om att den nya musen måste få sova på natten...
Hon kan vara lite dum, min Matte.
Robotmusen måste också sova på nätterna.
Allt som är riktigt kul måste tydligen sova på natten.
Det är faktiskt lite skumt, om ni frågar mig!
Men mina mjuka bollar behöver inte sova på natten.
Tur är väl det!
Det skulle vara tråkigt att bara sova och inte busa det minsta.
Bus är bra!
Så det så.

Av Mimmi - 8 maj 2018 20:17


Tada!

Här är den.

Nu kan jag äntligen presentera min nya header.

Skapat av snälla Emma som har en hästblogg http://stangen.bloggplatsen.se/ 

Emma gjorde även den gamla headern.

Visst är hon duktig?

Jag och Matte är väldigt nöjd.

Vad tycker ni?

Nu är det här alltså ingen skyggisblogg längre!

Men inte heller en utpräglad tryggisblogg.

Så vi kör på snyggisblogg.

För snygg är jag ju alltid, oavsett om jag råkar vara skygg eller trygg för tillfället!

Mjau.


Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards