livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under april 2018

Av Mimmi - 22 april 2018 21:23


Om ni undrar ifall jag jobbade som vårdkatt idag igen så är svaret nej.
Jag missade henne.
Man måste ju vara ledig ibland också...
Dessutom var det mycket trevligt på balkongen.
Och Matte såg inte ut som om hon skulle dö när som helst, som igår.
Bara nästan...
Och när jag skulle hålla henne sällskap tidigt på kvällen hade hon precis gått upp för att äta lite.
Så jag låg bara en liten stund i sängen, för det är svårt att vårda någon som har gått till köket.
Så det blev balkongen igen för mig.
Matte tittade till och med lite på teve ikväll.
Och försökte att klappa mig samtidigt.
Det tyckte inte jag var optimalt.
Jag ville ha hela hennes uppmärksamhet.
Så jag reste mig och ställde mig framför hennes ansikte!
Då kunde hon bara se mig...
Och så fick hon en massa päls i ansiktet.
Det tror jag att hon gillar.
Det var ju mitt underbara mjuka päls!
Den har säkert också helande egenskaper.
Och sedan fick jag hennes odelade uppmärksamhet.
Mjau!

Av Mimmi - 21 april 2018 21:02


Mjau, idag gjorde jag ännu något nytt.
Jag blev en vårdkatt.
Matte är ju extra mycket sjuk just nu och lämnar knappt sängen så jag kände ett visst ansvar.
Tidig på eftermiddagen, när Matte hade varit uppe lite kort för att äta och sedan återvända till sängen följde jag efter.
Jag lade mig tillrätta på andra sidan sängen och stannade kvar tills Matte efter någon timme valde att flytta sig till soffan i vardagsrummet.
Då gick jag upp och åt och pendlade mellan vardagsrummet och balkongen.
När Matte efter en och en halvtimme tyckte att det blev för ljust och soligt i vardagsrummet och gick och lade sig i sängen igen så tog det ingen lång stund innan jag också var där och återigen tog min plats i sängen.
Inte så att jag inbjöd till intimitet.
Men jag var i alla fall där och hade lite koll på henne och hennes sömn.
Det är väl det en vårdkatt gör?
Matte blev i alla fall mycket rörd när jag dök upp på min sida av sängen för andra gången på bara några timmar.
Visst förstår jag att som examinerad vårdkatt borde jag ligga på hennes mage och spinna.
Men så långt har jag inte kommit i min utbildning.
Katt får ju ta ett steg i taget.
Jag har åtminstone visat närvaro och förståelse.
Fast det var soligt på balkongen!
Det visar väl att jag bryr mig?
/Mimmi stolt blivande vårdkatt

Av Mimmi - 20 april 2018 19:34


Mjau, min sekreterare arbetsvägrar idag igen.
Hon har generellt varit helt tråkigt hela dagen.
Förutom klockan fyra i morse när hon kavlade sig upp för att ta extra värktabletter.
Då fick jag frukost dessutom.
Jag borde faktiskt dra ner på hennes lön, det vill säga ömhetsbetygelser.
Men jag gillar ju att gosa med henne.
Svårt det där med sekreterare och servicepersonal.
Jag måste ju på något sätt visa att det är jag som bestämmer här hemma!
Nåja, det går ju alltid att placera huvudet i hennes hand och vägrar att flytta på sig.
Då måste hon klia mig så länge som jag vill.

Av Mimmi - 19 april 2018 19:28


Mjau, jag är så sur, så sur!
Matte har varit borta i flera timmar på utflykt till Uppsala.
Hon har bara skickat en bild på sig där hon leker med två bedårande kattungar.
Jag trodde ju att nu när jag har blivit gosig så låter Matte bli att vara otrogen med andra katter.
Men där bedrog jag mig allt.
Och även om Matte säger att det är mest mysig att gosa med mig så kan jag knappt tävla mot kattungar.
De är i en klass för sig.
Matte blev helt bortkollrad och lekte för fullt med dem.
Dessutom har hon blivit "kammat" av en vuxen katt.
Rätt åt hennes konstiga hår!
Men nu är hon försenad till vår kvällsgos!
Plus att hon antagligen vill kraschlanda i sängen när hon kommer hem.
Så jag är sur.
Bara så ni vet.

Av Mimmi - 18 april 2018 18:04


Jag har börjat kräva mer och mer gos på kvällen.
För jag gosar bara på kvällen i soffan.
Både igår och i förrgår kväll krävde jag en hel timme i sträck.
Och igår ville jag ha ännu mer efter en stund.
Matte påstår att jag hindrade henne från att gå och sova.
Jag påstår att hon helt enkelt inte kunde slita sig!
Hur som helst så har vi väldigt mysigt och jag njuter för fullt.
Jag, med min extrema fobi för händer!
Nu gosar jag gärna in huvudet i Mattes hand.
Matte säger att det känns som att vinna högsta vinsten!
Tänk på det, ni som funderar på att adoptera en skyggis.
Det tar tid.
Men utdelningen blir fantastiskt!
Sen måste jag också medge att Matte är mycket duktig på att klia.
Hon vet exakt hur hon får mig att smälta...

Av Mimmi - 17 april 2018 21:57


Idag har Matte packat en massa paket.
Klippt och klistrat och skrivit adresser.
Tolv katter i paket är mycket.
Inte så konstigt att det tog flera timmar.
Dessutom virrade Matte till det och satte fel adress på fel paket...
Två gånger!!
Nu hoppas jag verkligen att allt blev rätt till slut och att ni alla får rätt katt hem.
Men jag vågar inte lova det.
Matte har pustat och stönat.
Och hon påstår att vi har ett dyrt hobby.
Dels att fynda saker till auktionen och sedan portokostnaden.
Även fast några snälla människor förde över lite pengar till porto så gick det åt mycket mer än det.
Matte fick helt slut på frimärken fast hon hade väldigt många hemma.
Hon måste köpa fler imorgon.
Men vi får skylla på att katter är särskild ömtåliga att paketera och skicka.
För det här är inget hobby, Matte.
Det är ett kall!
Meningen med mitt liv.
Att blogga och att hjälpa behövande katter.
Så är det bara.
Dessutom swishade jag med hjälp av Smiley hela 3000 kronor till Södertälje katthem!
Det var faktiskt det bästa på hela dagen.
Mjau!

Av Mimmi - 16 april 2018 19:31


Idag är vi trötta här hemma.
Vi har vilat oss efter allt jobb med auktionen och inför allt nytt jobb med att packa och skicka vinsterna.
Och så har vi tittat på hur pengarna har trillat in.
Jag hade velat swisha till Södertälje katthem redan idag, men Matte sa att jag får vänta till imorgon.
Då lär alla betalningar förutom två har kommit in.
Så då kan hon lägga ut med resten innan det kommer.
Jag har mest varit ute på balkongen.
Sovit i min koja.
Spanat från min koja.
Och så har jag berusad mig på kattmynta...
En purrfekt dag, med andra ord.
Nu väntar soffan och lite gos.
Mjau!

Av Mimmi - 15 april 2018 20:12


Mjau, då var auktionen avslutad.
Grattis och tack alla ni som lade bud.
Och ett extra tack till Smiley som har lovat att se till att beloppet till Södertälje katthem ändå blir 3000 kronor, även om auktionspengarna inte räckte hela vägen dit!
Ni som inte har varit med förr kan ta kontakt med Matte på Facebook.
Eller lämna er mejladress i en kommentar här - det kommer inte att synas för någon annan.
Så här ser slutbuden ut:
1) 150 kr, Agneta
2) 300 kr, Cornelia
3) 300 kr, Ann
4) 200 kr, Greta
5) 175 kr, Barbro
6) 150 kr, Marianne
7) 200 kr, Marie
8) 200 kr, Björn
9) 300 kr, Greta
10) 200 kr, Klosterkatterna
11) 150 kr, Saga
12) 175 kr, Florence
Tack alla att ni hjälper mig att hjälpa!!!
Och eftersom Matte faktiskt har en del jobb med auktionen så fick hon alldeles nyss en riktig nospuss av mig.
Med tungspetsen på hennes nästipp.
Jajamänsan!
Jag hoppas att vi ses igen i slutet av maj när det är dags för nästa auktion.
Nospussar till er alla!

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards