livet-enligt-mimmi

Alla inlägg den 1 februari 2018

Av Mimmi - 1 februari 2018 21:45


Nu är vi igång!

Jag ligger bredvid skrivbordsstolen och dikterar medans min *harkel* sekreterare skriver flitig upp allt.

Det här blir en speciell auktion, det har jag redan annonserat om.

Dels för att det bir en treårig jublileumsauktion för Matte och mig - jag flyttade faktiskt in hos Matte den 6/2 2014 !!

Så Matte har bestämt att den 6/2 även är min födelsedag.

Min på-nytt-födelsedag!

Och dels för att det den här gången inte handlar om ett katthem eller kattorganisation utan om en enskild katt.

Låt mig presentera Wimsa:


 

Wimsa liter av HCM.

HCM är en hjärtsjukdom som även tvåbeningar kan få.

Sjukdomen innebär att den vänstra hjärtkammaren blir förtjockad. Förtjockningen leder i sin tur till att hjärtmuskeln blir dtelare och inte kan slappna av ordentligt och att den måste jobba hårdare.

Sjukdomen upptäcks via ultraljud på hjärtat. Och eftersom det krävs mycket erfarenhet för att göra ett tillförlitlig ultraljud på en katt så är kostnaden hög.

Katter av alla raser och åldrar kan drabbas av HCM. Vanligast är sjukdomen dock bland medelålders katter på 3-8 år. Sjukdomen kan även leder till blodpropp.

Andningen påverkas och Wimsa har blivit snabbt dåligt där. Så nästa ultraljud har tidigarelagts till nästa torsdag.

När sjukdomen upptäcktes juli förra året var blåsljudet på hennes hjärta knappt hörbart. I november förra året hade det gått upp till 4 av 6 på en skala och hjärtmuskeln har var 1mm tjockare.  

Wimsa kan få en blodpropp när som helst. Hon kan dö när som helst. Men hon kan också få leva flera år om hon och matte Lina har tur.

Wimsa har inte ens fyllt två år än!

Självklart är Wimsa försäkrad.

Men Wimsa är matte Linas fjärde katt som blev allvarlig sjuk! Så ekonomin är i botten. Och hjärtat extra sårbart. Vad är oddsen att fyra katter i rad blir svårt sjuka?

Nu är bara Wimsa kvar och vi hoppas naturligtvis att hon ska få några fina år till.

Men hennes veterinärvårt är mycket dyr så därför har jag bestämt att den här auktionens pengar ska gå till hennes vård. Så att matte Lina slippa oroa sig för kostnaden ett tag.

Nu förstår ni, eller hur?

Visst ska vi kämpa för Wimsa?

https://www.facebook.com/groups/1920620541522673/ 

Wimsa finns även på Facebook.


Men nu till auktionen.

Samma regler som vanligt.

Bud läggs i kommentarerna eller på Facebook, alltid med nummret till föremål!

Auktionen slutar på tisdag 6/2 klockan 20:00.

Och jag vet inte om ni har kunnat lista ut det - men auktionen handlar om magneter!

Magneter sitter där de sitter. De släpper inte taget.

Vi börjar med en rad begagnade magneter och övergår sedan till till nya.

Dessutom blir det två lyxiga bonusartikler som Wimsas matte Lina har bidragit med.


1)

Vi börjar rakt av med dessa sötnosar.

Tre busiga halvvuxna ungar och en kattmamma med tre små som lapar grädde.

Vill dom sitter på ditt kylskåp?

Mjau, säger jag!

Utropspris 50 kronor.


 

 




2)

Här kommer det en till grupp busungar.

De mår se snälla ut. Men de kan alla busstreck som finns!

Titta på ögonen bara...

Utropspris 50 kronor.


 

 




3)

Dessa fyra mår vara lite kantstödda - men farliga!

Här finns det kattityd.

Vågar du ha de på ditt kylskåp?

Skulle inte tro det...

Utropspris 50 kronor.


 




4)

Om du gillar vita katter så är den här gruppen till dig.

Och jag tror faktiskt att de är snälla!

Men jag lovar ingenting...

Utropspris 50 kronor.





5)

Här har vi en grupp med vit och grå.

De ansträngde sig verkligen på fotograferingen...

Busiga? Snälla? Det kan du bara avgöra om du budar hem dem!

Utropspris 50 kronor.


 

 




6)

Här kommer Mattes absoluta favoriter.

Tre glada, busiga katter, en av Lasse Åberg!

Utropspris 60 kronor.


    




7)

Nu har vi kommit till de nya katterna.

De är också fina. Men de har inte riktigt lika mycket personlighet.

Här två klassiker från Cinnober Design - de är helt nya, det vita på kanten är ljusreflektioner.

Utropspris 60 kronor.


 

 




8)

Ännu ett par klassiker från Cinnober Design.

Kan du verkligen motstå?

Matte gillar dem skarpt!

Utropspris 60 kronor.


 

 




9)

De här två kan man inte annat än bli glad av!

De kommer att lysa upp den mest grådaskiga februaridag.

Men Matte borde ha tagit bort plasten runtom för fotograferingen. Hör du, Matte?

Utropspris 60 kronor.


 




10)

Och eftersom de är så glada så kommer här två tvillingar!

Utropspris 60 kronor.


 




11)

Och här har vi tre katter med kattityd!

Vem känner inte igen sin egen katt liksom?

Design Lisa Toft.

Utropspris 75 kronor.


 

   




12)

Ännu två katter med kattityd. Design Lisa Toft.

Dessutom den finaste lilla brodersaxen / handarbetssax som jag någonsinn har sett! den är sponsrad av Agneta.

Jag tänkte ta med den som en påminnelse om hur skört livet kan vara.

En dag öppnas saxen och klipper av livstråden. Men alla andra dagar ska den inte göra det!

Utropspris 100 kronor.


 

 




13)

Detta och nästa objekt är det Wimsas matte Lina som har bidragit med.

Den här är perfekt till den glupska katten! Sänker ättempot. Eller så behöver din katt lite nya utmaningar? Lite att göra medans du är på jobbet?

Nyskick, bara provat en enda gång. (Nypris 350 kr.)

Naturligtvis följer det med ett paket godis.

Utropspris 150 kronor.


 

 




14)

Och här kommer det mest okattiska jag någonsinn har haft med i en auktion. Håll i er - hudvård!

Lyxiga ansiktsampuller "stop stress" från Babor, en veckas förbrukning. (Inköpspris 395 kr.)

Så det här ska du inte tömma i kattens vattenskål!

Men det kanske blir en fin present till dig själv, till din matte, till en väninna, till husses fru, till en kattvakt? Det är ju dessutom allahjärtansdag snart...

Utropspris 200 kronor.


 


Så nu är det bara att buda!

Hjälp Wimsa och hennes matte till en stressfri tillvaro.

Underlätta livet för en söt liten katt.

Kom igen!

    

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2018 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards